Gå til innhold

Kokeboken Jamie Oliver,Den nakne kokken - Trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja... lovte sambis at jeg skulle tråle innvandrerbutikker i dag for å jakte på ingrediensene til en nyyydelig indisk gryte som er i Jamie Olivers kokebok. Har selvsagt glemt handlelappen hjemme :roll: , så jeg håpte at kansje noen har oppskriften og kan sende den til meg så jeg ser hva jeg må kjøpe?

Oppskriften står i Jamies bok "Den nakne kokken", dette er jeg 99% sikker på, på siden etter oppskriften på en Cilli Con Carne (Som forøvrig er nydelig og anbefales på det varmeste)

Det er oppskrift på en "grunnsaus" med ulike måter å blande inn fisk, kylling eller vegetar. Trenger bare "grunnsausen"

Tuusen takk og varme tanker til den som kan sende meg oppskriften :) :blomst_opp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hihi - det var den Cilli Con Carnen jeg beskrev som ville være på siden før Curryen jeg lette etter :)

MEN: Jeg søkte rundt på sidene og fant den indiske gryten jeg lette etter - så TUuusen takk for hjelpen NullHull - du fikk meg inn på rett spor :)

Skrevet

Ja, jeg var litt kjapp der, ja! :-) Men alt i orden!

Skrevet

Du kan ikke slenge ut direkte link til den gryten vel..? Sånn som du beskriver den er jeg nok nødt til å prøve ut oppskriften. :tunge1:

Skrevet

Du kan ikke slenge ut direkte link til den gryten vel..? Sånn som du beskriver den er jeg nok nødt til å prøve ut oppskriften. :tunge1:

Skrevet

Jamies karrisaus med kylling, fisk eller grønnsaker

Du vil virkelig like denne karriretten - den er lett og morsom å lage.

To tips: Bruk en kjøkkenmaskin til å hakke løk og tomater. Det blir mindre søl, det går kjemperaskt, og du slipper å få tårer i øynene. For det andre; sett klar alle ingrediensene, da kan du lage sausen på 15 minutter. Vær på jakt etter karriblader - du kan kjøpe dem i innvandrerbutikker. Kjøp en stor pose, la dem tørke og de vil vare i lang, lang tid. Hvis du ikke kan finne karriblader, så lag sausen uten dem, selv om det ikke blir helt det samme.

Ingredienser:

4 personer

5 ss vegetabilsk olje

2 ts sennepsfrø

1 ts bukkehornskløver (fenugreek seeds)

3 ferske, grønne chili, uten frø og skåret i tynne biter

1 håndfull karriblader

2 tommelstore biter av fersk ingefær, skrelt og grovt raspet

3 løk, skrelt og hakket

1 ts chilipulver

1 ts gurkemeiepulver

6 hakkede klasetomater

1 boks kokosnøttmelk

salt

Fiskeversjonen:

4 ferske hysefileter, uten skinn og bein

1 kule tamarind paste eller 1 teskje tamarindsirup

1 stor håndfull babyspinat (valgfritt)

1 stor håndfull fersk koriander, hakket (valgfritt)

Kyllingversjonen:

4 kyllingbryst, skåret i 1 cm tykke striper

1 ss knuste korianderfrø

Vegetarversjonen:

800 gram grønnsaker i biter (poteter, squash, paprika, løk, søtpoteter, spinat, blomkål, bønner, linser... Det er bare å ta fantasien i bruk)

Fremgangsmåte:

Varm oljen i en panne, og tilsett sennepsfrøene når den er varm. Vent til de begynner å "poppe", da tilsetter du bukkehornskløveren, fersk, grønn chili, karriblader og ingefær. Rør rundt og la det steke i noen minutter.

Bruk en kjøkkenmaskin til å hakke løken, legg løken i pannen med det andre. La det fortsette å koke i fem minutter til løken er gyllen og lysebrun, deretter tilsetter du chilipulveret og gurkemeien.

Bruk kjøkkenmaskinen til å hakke tomatene, tilsett disse i pannen, og la det få koke i noen minutter, før du tilsetter ett eller to vinglass vann og kokosmelken.

La det småkoke i fem minutter til det har en tyktflytende konsistens, og smak forsiktig til med salt.

Fiskeversjonen:

Putt fisken og tamarinden i karrisausen, la det småkoke i seks minutter. Du må gjerne tilsette babyspinat eller hakket koriander på slutten av koketiden.

Kyllingversjonen:

Stek kyllingbitene og korianderfrøene til de har fått litt farge. Så lar du kyllingen koke sammen med sausen i ti minutter.

Vegetarversjonen:

Tilsett grønnsakene samtidig med løken og fortsett å koke som vanlig. La det småkoke til grønnsakene er møre.

Jamies sitronris

Kok basmatiris i ti minutter.

Ha tre spiseskjeer solsikkeolje i en varm panne. Ha i sennepsfrø, karriblader, og urad dhal hvis du har lyst. (Tørkede linser delt i to uten skall). Bruk en gulrot- eller potetskreller til å skrelle en sitron og ha skallet i pannen. Rasp litt fersk ingefær og ha oppi. Bland sammen.

Ha risen i en serveringsbolle. Hell over sausen og bland inn. Smak til med salt. Ha opp en håndfull hakket fersk koriander. Kryst en sitron over.

Skrevet

Takk!

Fant oppskriften på NRK sine sider, men var ikke sikker på om det var den du mente.. Skal testes ut til helgen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...