Felicia Skrevet 1. september 2004 #1 Skrevet 1. september 2004 Ja... lovte sambis at jeg skulle tråle innvandrerbutikker i dag for å jakte på ingrediensene til en nyyydelig indisk gryte som er i Jamie Olivers kokebok. Har selvsagt glemt handlelappen hjemme , så jeg håpte at kansje noen har oppskriften og kan sende den til meg så jeg ser hva jeg må kjøpe? Oppskriften står i Jamies bok "Den nakne kokken", dette er jeg 99% sikker på, på siden etter oppskriften på en Cilli Con Carne (Som forøvrig er nydelig og anbefales på det varmeste) Det er oppskrift på en "grunnsaus" med ulike måter å blande inn fisk, kylling eller vegetar. Trenger bare "grunnsausen" Tuusen takk og varme tanker til den som kan sende meg oppskriften :blomst_opp:
NullHull Skrevet 1. september 2004 #2 Skrevet 1. september 2004 Jeg fant denne på NRK sine sider, kan det være den? http://www.nrk.no/programmer/tv/jamies_kjo...en/2092305.html
Felicia Skrevet 1. september 2004 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2004 Hihi - det var den Cilli Con Carnen jeg beskrev som ville være på siden før Curryen jeg lette etter MEN: Jeg søkte rundt på sidene og fant den indiske gryten jeg lette etter - så TUuusen takk for hjelpen NullHull - du fikk meg inn på rett spor
NullHull Skrevet 1. september 2004 #4 Skrevet 1. september 2004 Ja, jeg var litt kjapp der, ja! :-) Men alt i orden!
Hilde Skrevet 1. september 2004 #5 Skrevet 1. september 2004 Du kan ikke slenge ut direkte link til den gryten vel..? Sånn som du beskriver den er jeg nok nødt til å prøve ut oppskriften.
Hilde Skrevet 1. september 2004 #6 Skrevet 1. september 2004 Du kan ikke slenge ut direkte link til den gryten vel..? Sånn som du beskriver den er jeg nok nødt til å prøve ut oppskriften.
Felicia Skrevet 1. september 2004 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2004 Jamies karrisaus med kylling, fisk eller grønnsaker Du vil virkelig like denne karriretten - den er lett og morsom å lage. To tips: Bruk en kjøkkenmaskin til å hakke løk og tomater. Det blir mindre søl, det går kjemperaskt, og du slipper å få tårer i øynene. For det andre; sett klar alle ingrediensene, da kan du lage sausen på 15 minutter. Vær på jakt etter karriblader - du kan kjøpe dem i innvandrerbutikker. Kjøp en stor pose, la dem tørke og de vil vare i lang, lang tid. Hvis du ikke kan finne karriblader, så lag sausen uten dem, selv om det ikke blir helt det samme. Ingredienser: 4 personer 5 ss vegetabilsk olje 2 ts sennepsfrø 1 ts bukkehornskløver (fenugreek seeds) 3 ferske, grønne chili, uten frø og skåret i tynne biter 1 håndfull karriblader 2 tommelstore biter av fersk ingefær, skrelt og grovt raspet 3 løk, skrelt og hakket 1 ts chilipulver 1 ts gurkemeiepulver 6 hakkede klasetomater 1 boks kokosnøttmelk salt Fiskeversjonen: 4 ferske hysefileter, uten skinn og bein 1 kule tamarind paste eller 1 teskje tamarindsirup 1 stor håndfull babyspinat (valgfritt) 1 stor håndfull fersk koriander, hakket (valgfritt) Kyllingversjonen: 4 kyllingbryst, skåret i 1 cm tykke striper 1 ss knuste korianderfrø Vegetarversjonen: 800 gram grønnsaker i biter (poteter, squash, paprika, løk, søtpoteter, spinat, blomkål, bønner, linser... Det er bare å ta fantasien i bruk) Fremgangsmåte: Varm oljen i en panne, og tilsett sennepsfrøene når den er varm. Vent til de begynner å "poppe", da tilsetter du bukkehornskløveren, fersk, grønn chili, karriblader og ingefær. Rør rundt og la det steke i noen minutter. Bruk en kjøkkenmaskin til å hakke løken, legg løken i pannen med det andre. La det fortsette å koke i fem minutter til løken er gyllen og lysebrun, deretter tilsetter du chilipulveret og gurkemeien. Bruk kjøkkenmaskinen til å hakke tomatene, tilsett disse i pannen, og la det få koke i noen minutter, før du tilsetter ett eller to vinglass vann og kokosmelken. La det småkoke i fem minutter til det har en tyktflytende konsistens, og smak forsiktig til med salt. Fiskeversjonen: Putt fisken og tamarinden i karrisausen, la det småkoke i seks minutter. Du må gjerne tilsette babyspinat eller hakket koriander på slutten av koketiden. Kyllingversjonen: Stek kyllingbitene og korianderfrøene til de har fått litt farge. Så lar du kyllingen koke sammen med sausen i ti minutter. Vegetarversjonen: Tilsett grønnsakene samtidig med løken og fortsett å koke som vanlig. La det småkoke til grønnsakene er møre. Jamies sitronris Kok basmatiris i ti minutter. Ha tre spiseskjeer solsikkeolje i en varm panne. Ha i sennepsfrø, karriblader, og urad dhal hvis du har lyst. (Tørkede linser delt i to uten skall). Bruk en gulrot- eller potetskreller til å skrelle en sitron og ha skallet i pannen. Rasp litt fersk ingefær og ha oppi. Bland sammen. Ha risen i en serveringsbolle. Hell over sausen og bland inn. Smak til med salt. Ha opp en håndfull hakket fersk koriander. Kryst en sitron over.
Hilde Skrevet 1. september 2004 #8 Skrevet 1. september 2004 Takk! Fant oppskriften på NRK sine sider, men var ikke sikker på om det var den du mente.. Skal testes ut til helgen! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå