Gå til innhold

Gode tips ang å fortelle barna om separasjon/skilsmisse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen gode tips ang å skulle fortelle barn (alder 5-10 år) at vi skal separeres? Utenom at vi selvfølgelig holder detaljer skjult, og bare forteller at mamma og pappa ikke er kjærester mer, og derfor ikke vil bo sammen mer? Jeg skal beholde huset, faren flytter ut, og vi skal ha ungene 50% hver. Har fått brosjyrer fra familievernkontoret, men jeg ønsker tips fra andre som har vært gjennom dette. For jeg gruer meg så sinnsykt. :frown: Jeg må jo klare å være sterk for dem, i en situasjon hvor jeg egentlig er helt knust.

Vi prøver å drøye å fortelle til de får sommerferie, slik at de får mulighet til å være  hjemme noen dager og la ting synke inn før de blir tvunget til å møte omverdenen. Men stemningen hjemme er jo til å ta og føle på, så vi burde nok sikkert fortelle det så snart som mulig. (vi krangler ikke direkte, men de merker nok en del likevel) Mannen leter etter bolig, vi bor fortsatt under samme tak. Men han sover på stua (holder det skjult for ungene).

Samarbeidet mellom meg og faren vil sannsynligvis gå veldig bra, er ikke der problemet ligger.

Tips og råd?

Anonymous poster hash: 4be70...030
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her. Bør vi feks bare si at vi skal skilles? Eller forklare det med separasjon også? Håpet om at vi skal finne tilbake i løpet av separasjonstida er så lite at jeg tør ikke tenke på det en gang, så jeg vil jo ikke gi ungene falskt håp heller. Samtidig ønsker jeg å stå i det at vi faktisk er gift i et helt år til.

Skrevet

Uff, føler med deg oppi det hele.

Vi er også i en situasjon hvor vi kanskje må fortelle dette til ungene. Vi skal på familievernkontoret mandag, men stemningen hjemme er til å ta og føle på. Jeg ønsker ikke skilsmisse, men jeg vet ikke hva han vil....

Skrevet

Jeg tror ikke dere bør vente. Som du sier så merker barn stemningen. Gi de en forklaring før de fyller inn hullene selv

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at dere sammen burde fortelle barna om dette. Dere trenger ikke å gå i detaljer, men fortell det på en enkel måte, og på en forståelsesfull måte. Men at alt skal gå bra, og at de får dobbelt opp av alt (gaver for eksempel). Det er kanskje ikke den BESTE måten men da får jo barna litt å "glede seg til" også selv om det kan være kjempehardt for dem... 

Selv går mannen og jeg i terapi, vi er nesten på vippet til å skille oss.. terpai er liksom siste hjelpemiddel for oss... Og vår datter er 1,8 år gammel, og skiller vi oss vet jeg ikke helt hvordan hun vil ta dette.. Hun er jo yngre så hun forstår mye mindre...

Anonymous poster hash: e36ff...4fa
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes utallige bøker om dette, skrevet av folk som arbeider med barn og har erfaring ift. hva som fungerer.

Anonymous poster hash: 14d12...f4b
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Selvfølgelig skal vi fortelle dem det i fellesskap, alt annet er utenkelig! Og ja, det finnes sikkert mange bøker om temaet, men erfaring fra noen som faktisk har vært gjennom det er det jeg er ute etter. Av erfaring så er det ikke alltid "ekspertene" som skriver bøker som kommer med de mest nyttige tipsene.

Det at de vil få dobbelt opp av gaver er ikke tilfelle her, hvorfor skulle de det? Jeg og mannen kommer til å samarbeide om gaver m.m. Hvis de får gave fra hver av oss så vil det være rimeligere gaver. Vi vil begge få strammere økonomi enn når vi bodde sammen. Kanskje en gang i fremtiden, når det kommer bonusforeldre og evt bonusbesteforeldre inn i bildet så ja, men ikke før det??? Her er det nemlig ingen av oss som går pga ny partner, heldigvis! Og vi har begge såpass respekt for hverandre at vi vil sørge for å være helt skilt før vi drar andre inn i livet til ungene ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Selvfølgelig skal vi fortelle dem det i fellesskap, alt annet er utenkelig! Og ja, det finnes sikkert mange bøker om temaet, men erfaring fra noen som faktisk har vært gjennom det er det jeg er ute etter. Av erfaring så er det ikke alltid "ekspertene" som skriver bøker som kommer med de mest nyttige tipsene.

Det at de vil få dobbelt opp av gaver er ikke tilfelle her, hvorfor skulle de det? Jeg og mannen kommer til å samarbeide om gaver m.m. Hvis de får gave fra hver av oss så vil det være rimeligere gaver. Vi vil begge få strammere økonomi enn når vi bodde sammen. Kanskje en gang i fremtiden, når det kommer bonusforeldre og evt bonusbesteforeldre inn i bildet så ja, men ikke før det??? Her er det nemlig ingen av oss som går pga ny partner, heldigvis! Og vi har begge såpass respekt for hverandre at vi vil sørge for å være helt skilt før vi drar andre inn i livet til ungene ihvertfall.

Er jeg ikke som skrev til deg om bøker, men personen mente kanskje barnebøker :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Barnebøker om emnet er faktisk et ok tips.... Noen som vet om noen? Får prøve å søke på biblioteket kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt. Det må da være mange her som har gått gjennom samlivsbrudd og kan dele erfaringer?

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg tenker at det kan være greit for dem å få vite det før ferien, slik at de får treffe venner og slikt på skolen ganske med en gang jeg. Å vente til ferien ser jeg ingen grunn til.

AnonymBruker
Skrevet

tips som jeg plukket opp fra noen jeg kjenner som skilte seg; 

- vær åpne, la barna få spørre og bli sinte evt gråte. alle følelser er greit i en sånn situasjon.

- ikke kjøp de med gaver (altså si at de får dobbelt opp, det er ikke gaver det handler om) 

-hvis dere forteller det nå feks så la barna få en dag hjemme hvor dere får tid til å la det synke inn (lørdag eller søndag) slik at de slipper å tenke mye på det på skolen. fortell det gjerne på en lørdag så de har et par dager på seg. 

-informer lærere osv slik at hvis barna spør så er læreren klar over hva som skjer å evt hva de kan svare. 

-dere kan godt slenge inn at dere som foreldre er fortsatt veldig glad i hverandre, men at dere ikke kan bo sammen av noen grunner *fyll inn det som måtte passe*

-inkluder barna sammen, ikke finn på ting hver for dere. vis dem at dere fortsatt kommer til å være de foreldrene de kjenner :)

Anonymous poster hash: 12fa2...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...