Laban Skrevet 1. september 2004 #1 Del Skrevet 1. september 2004 Var egentlig tiltenkt som et svar på en gammel post, men tenkte jeg kunne putte det inn under en mer passende overskrift. Som mange vet, har det kommet nye regler, som innebærer at man kan ta med hunder uten karantene fra ihvertfall de fleste EU-land og andre land i Europa, samt USA, Canada, Singapore mm... 100 dager? Oi' date=' min fikk vaksinen for litt over en måned side og i dag var vi og tok blodprøven. Her i England sier reglene at prøven skal tas minst 30 dager etter injeksjon. Har tenkt å ta med hvalpen til Norge i August så jeg håper de ikke insisterer på 100 dager. Jeg må derimot vente 6 måneder etter rabies vaksine før han kan tas med tilbake til england igjen. For har han rabies vil han være død innen den tid, sa dyrlegen, og det er kriteriet, at lille reser fortsatt lever. Forsåvidt en grei regel...[/quote'] Gikk på den jeg også. Et såkalt profesjonelt "pet-mover"-selskap skulle ta seg av dette med blodprøver osv. Viser seg at de bare har gått etter Storbritannias regler, uten å sjekke med Norge først. Og Norge og Sverige har andre regler enn resten av EU!!! Ring grensekontrollen på Gardermoen, tlf 64 82 04 00. Kort fortalt; 1) Grensekontroll skal ha beskjed 48 timer før du lander om at du kommer med hunden. De møter deg på rød sone i tollen og kontrollerer hund og papirer. 2) Hunden må være ID-chippet. ID-chipen må være lesbar i Norge (dvs rng og sjekk om DIN ID-chip vil være lesbar - sjekk merket på den). 3) ID-chipen må være satt inn før eller samtidig med rabiesvaksine, og skal referes til på alle papirer. 4) Blodprøve tas tidligst 120 dager etter vaksinen. Når det foreligger positiv blodprøve, kan hunden taes med inn i Norge (ingen 6 mnd ventetid som ellers, f.eks til Storbritannia). 5) Rabies-blodprøve må sendes et laboratorium godkjent av norske myndigheter. Listen over godkjente lab'er skal liksom ligge på en link på mattilsynet, men linken er død. Jeg har listen (kan sende den - send evnt pm), eller send en mail til mattilsynet (kan ta noen uker før du får svar). 6) Hunden må ha en veterinærattest fra en offentlig godkjent veterinær i hjemlandet, som bla. attesterer bendelorm-kur). Denne attesten må lastes ned, og ligger også som en død link på mattilsynets sider. Ba om å få tilsendt en, men har ennå ikke mottatt noe svar :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 2. september 2004 #2 Del Skrevet 2. september 2004 Takk for at du skrev dette! Greit å vite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 2. september 2004 #3 Del Skrevet 2. september 2004 oversiktlig og greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 2. september 2004 #4 Del Skrevet 2. september 2004 Hva skulle vi gjort uten Laban? Røddig dame det der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 3. september 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 3. september 2004 Hva skulle vi gjort uten Laban? Røddig dame det der Kanskje JEG burde fått jobb i det hersens Mattilsynet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå