Gjest Usikkre foreldre Skrevet 1. september 2004 #1 Skrevet 1. september 2004 Når mener dere at barna er for gamle til å sove med nattbleier? Har en sønn som ble 5 år for 14 dager siden, og vi vurderer nå om han er blitt for stor til å sove med bleier slik at vi kanskje bør begynne å la han sove uten. Finnes det noen "grenser" for hvor lenge de kan ha nattbleie?
Diaz Skrevet 1. september 2004 #2 Skrevet 1. september 2004 Er han tørr om natten er det jo ingen grunn til nattbleie. Derimot hvis han fortsatt tisser på seg natterstid, så får dere jo beholde den litt til
Gjest Usikkre foreldre Skrevet 1. september 2004 #3 Skrevet 1. september 2004 Han tisser på seg ja, bleien er kjempevåt hver morgen den. Men både han og vi skulle selvsagt ha sett at han kunne slutte med den, for han begynner å bli stor. Men det er jo veldig upraktisk uten bleie da når han tisser på seg. Vi er vel bare usikkre på om det er skadelig for han å bruke dette når han begynner å bli stor. Med andre ord, er det greit at barn på 5 år eller eldre bruker nattbleier?
Diaz Skrevet 1. september 2004 #4 Skrevet 1. september 2004 Bruk bleie. Mange gutter(spesiellt) som sliter med og bli tørr om natten. Hvis han ikke har sluttet når han begyner på skole, så kan du ta han med til lege, finnes masse hjelpemiddler og få. Både madrass med alarm på når den blir våt og evt nesespray som gjør at urinmengden minsker om natten . (slik den egentlig skal gjøre, men hos enklete gutter er den utviklingen sen og da får de en spray med et hormon som minker urinen og foråpentligvis setter igang kroppen slik at dette går uten spray tilslutt) Men foreløpig vent og se Lykke til, og det er masse smågutter som sliter med akkurat det samme og bruker bleie, akkurat som din sønn
Polly Ester Skrevet 1. september 2004 #5 Skrevet 1. september 2004 Det kan hende han er klar selv om bleien er våt om natten, det kan jo være at han tisser i bleien fordi han har den, men hvis han visste at han ikke har bleie så holder han seg. Da eldste min sluttet om natten var bleien hans våt morgenen før. Men, vi sluttet for det, fordi gutten var klar for det. Og jeg tror det er det viktigste - at gutten selv er klar for det. For da er han motivert. Hvis det er så at han er sengevæter - det kan være grunner til at han ikke merker at han tisser om natta eller noe sånt, så er det vel greit som Betty nevner over her at det kanskje kan ordnes hos en lege. Jeg vet ingenting om sengevæting så jeg beveger meg veldig på usikker grunn der. Men hvis du syns det virker som gutten er klar, så kan dere jo prøve - og at også gutten er klar over at det kan kanskje skje et uhell eller to uten at det er en katastrofe.
Gjest Siren Merete Skrevet 1. september 2004 #6 Skrevet 1. september 2004 Det er ingen aldersgrense på bleier, så om han trenger bleie om natten, så er det bare å bruke det. Det hender en del barn tisser i bleia som det første de gjør om morningen, nettopp fordi hun/han har bleie på. Dette er rett og slett latskap. Og selvsagt er dette noe man veldig enkelt kan finne ut av. Det er bare å sjekke bleien noen ganger i løpet av døgnet det. Sjekk om han er våt før dere legger dere, sjekk han litt sent på natten en helg dere er ekstra lenge oppe, og sjekk han om morningen før dere vekker han. Er bleia våt en eller annen gang i løpet av natten, er det sannsynlig at han tisser på seg mens han sover. Er bleien tørr før dere vekker han, men våt når dere tar den av på badet, ja så tisser han i den mens han er våken. Da er han helt sikkert klar for å sove uten bleie. Gutten her har jo gitt uttrykk for at han helst vil være uten bleie, og da skulle man tro det var motivasjon nok i seg selv og ikke tisse på seg om han kan unngå at bleien blir våt. Ved å vise frem tørre bleier vil han jo bevise at han kan slutte med disse. Uansett kan dere jo gjøre en avtale med han, som f.eks. si at han skal få prøve å sove uten bleie i helgen (så dere har tid til å vaske sengetøy om det går galt),og at dersom han er tørr disse morningene så kan han slutte med bleier. Tisser han på seg flere av nettene så må han fortsette å sove med nattbleier en stund til. Forløpig er han for liten til å karakteriseres som sengevæter.
Thomasine Skrevet 1. september 2004 #7 Skrevet 1. september 2004 Som andre her sier er dette veldig individuelt, men allikevel synes jeg kanskje der er litt rart at bleia hans er "kjempevåt" hver morgen. Kanskje dere først kan minke litt på det han drikker om dagen - dvs. prøve å ikke gi ham drikke etter kl. 18.00 f.eks... :klø: Stort veske-inntak kan jo være resultatet på full bleie! Vet at dette ble gjort med noen jeg kjenner og det funket. :-)
Gjest Bestemor Skrevet 1. september 2004 #8 Skrevet 1. september 2004 Jeg syns det er forferdelig å høre om så store barn som fortsatt er i bleier. Før i tiden sluttet barn med bleier i 2 års alderen, kanskje 3 år når det gjalt nattbleie. I disse tider er ungene ofte 4 år før de går uten dagbleier og laaaaangt eldre når det gjelder nattbleier. Huff a meg :-(
Gjest agurk Skrevet 1. september 2004 #9 Skrevet 1. september 2004 Jeg syns det er forferdelig å høre om så store barn som fortsatt er i bleier. Før i tiden sluttet barn med bleier i 2 års alderen' date=' kanskje 3 år når det gjalt nattbleie. I disse tider er ungene ofte 4 år før de går uten dagbleier og laaaaangt eldre når det gjelder nattbleier. Huff a meg :-([/quote'] hvorfor?
Nasseline Skrevet 1. september 2004 #10 Skrevet 1. september 2004 Jeg syns det er forferdelig å høre om så store barn som fortsatt er i bleier. Før i tiden sluttet barn med bleier i 2 års alderen' date=' kanskje 3 år når det gjalt nattbleie. I disse tider er ungene ofte 4 år før de går uten dagbleier og laaaaangt eldre når det gjelder nattbleier. Huff a meg :-([/quote'] Jeg er IKKE enig... De fleste unger jeg kjenner til slutter med dagbleier når de er alt fra 2 til 3 år. Når det gjelder dette tilfellet, har hun jo fått menge gode råd allerede. Det kan jo hende at han blir sengevæter, men som det er sagt over her, finnes det hjelp å få
Gjest Bestemor Skrevet 1. september 2004 #11 Skrevet 1. september 2004 hvorfor? Hvorfor hva da? Hvorfor de sluttet med bleier tidligere før i tiden? Eller hvorfor jeg syns det er ille at ungene er bleiebarn lenger nå?
Gjest Anki Skrevet 1. september 2004 #12 Skrevet 1. september 2004 Prøv uten bleie noen ganger, og se hvordan det går. Da min sønn sluttet med bleier om dagen, sluttet han kjapt med det om natten også. Da var han 3 1/2. Datteren min var enda tidligere, men begge sluttet omtrent samtidig på dag og på natt. Men har en 5 år gammel stesønn som vi ikke klarer å få tørr... Begynte å venne han av med bleier da han var 3 1/2, også om natten. Lar ham ikke drikke noe etter klokken seks på kvelden, tar han opp på do før vi legger oss, men likevel er han fortsatt ikke tørr. Vi har nå valgt å ta på han bleien igjen, fordi det er slitsomt for både han og oss at det er vått i sengen hver morgen. Moren ville vente til han var over seks med å gå til legen, fordi det kan hende han bare har litt sent utviklet nervesystem, og derfor ikke har helt styringen. Det var nettopp en tråd om sengevæting her på KG, hvis du søker på det kan du nok finne mye informasjon. Men først bør dere prøve noen netter uten bleie, ta han opp på do før dere legger dere og så se hvordan det går. Kan hende han er helt klar for å slutte!
Diaz Skrevet 1. september 2004 #13 Skrevet 1. september 2004 Hvorfor hva da? Hvorfor de sluttet med bleier tidligere før i tiden? Eller hvorfor jeg syns det er ille at ungene er bleiebarn lenger nå? Her var det ikke snakk om dagbleier, og jeg synes det er tull og si at alle barn sluttet med nattbleie før de var 3 år før i tiden... Kjenne mange iberegnet min 39 år gamle bror, som hadde problemet med sengevæting som liten, ja faktisk helt opp til 10 år!! Det er mange år siden han var 10 år.............. Kan hende han tisser om morgen, da er det nok latskap, men det er veldig mange gutter (spesielt) som sliter med sengevæting, så det er også en mulighet her. Ta tiden til hjelp og sjekk bleia iløpet av natta, da vil du se ca når uhellene skjer.... Og viktigst av alt ikke stress han, det er utrolig leit for de ungene som har dette problemet om ikke de skal bli beskyllt for og være late og ikke ville slutte med bleie..
Smila Skrevet 1. september 2004 #14 Skrevet 1. september 2004 Ville nok prøvd å la være en god stund. Jeg ser på bleieslutt som bleieslutt - mener at man burde både ta nattbleie og dagbleie samtidig. Jeg tror at grunnen til at unger bruker bleier så mye lengre nå enn før er to grunner. Det ene at bleinene er mye mere behagelige nå enn før + at foreldrene ikke gidder ta det helt store intiativet til å slutte med bleier. Før måtte bleier vaskes, og da la man litt mere i bleieslutten, og tvang barna til å bli "modene". Men prøv å slutt en stund, det kan jo hende gutten din tisser i bleien, for at han har den på hver natt, og det er en lettvindt løsning.
Gjest Siren Merete Skrevet 2. september 2004 #15 Skrevet 2. september 2004 Ville nok prøvd å la være en god stund. Jeg ser på bleieslutt som bleieslutt - mener at man burde både ta nattbleie og dagbleie samtidig. Nå er det engang slik at mange barn trenger lengre tid på å bli tørre om natten enn om dagen. Kroppen deres er rett og slett ikke moden nok til at de kan klare å holde seg. Hva oppnår man da ved å slutte med nattbleie samtidig som man slutter med dagbleier?
Gjest Madam Felle Skrevet 2. september 2004 #16 Skrevet 2. september 2004 Jeg syns det er forferdelig å høre om så store barn som fortsatt er i bleier. Før i tiden sluttet barn med bleier i 2 års alderen' date=' kanskje 3 år når det gjalt nattbleie. I disse tider er ungene ofte 4 år før de går uten dagbleier og laaaaangt eldre når det gjelder nattbleier. Huff a meg :-([/quote'] Ja, og alt var så mye bedre før i tiden Sengevæting fantes også før i tiden, men da hadde de ikke den informasjonen vi har i dag. Derfor fikk dere heller ikke vite om alle som sleit med dette. men selv om dere ikke fikk vite det, er det ikke det samme som at det ikke fantes. Mine to onkler var sengevætere til de var 10 og 12 år gamle. Min morfar var sengevæter til han var 12, og min farfar til han var 13. Så det fantes, men beklageligvis visste de ikke hva det var.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #17 Skrevet 2. september 2004 Nå kan det være at det er jeg som har misforstått noe her, men sånn som jeg forsto innlegget har de ikke prøvd å slutte med bleier om natten ennå. Det kan jo være en grunn til at han forsatt er våt, det er rett og slett en vane. Når datteren min skulle slutte fikk jeg beskjed om å vente til hun var tørr, det skjedde ikke for når hun hadde bleien på, " gadd" hun ikke gå på do og tisset i bleien. Vi tok de nav, 3 netter med ulykker og så var det slutt :-) Så hvis de går og venter på at den skal bli tørr , tror jeg det er på tide å prøve uten
Gjest EvaL Skrevet 2. september 2004 #18 Skrevet 2. september 2004 Jeg tror det er viktig å se litt på barnets alder når det gjelder dette med å "tenke" at barnet kanskje ikke gidder å gå på do når hun/han har bleie på seg. Et barn som begynner å bli stort, som denne 5 åringen, og som har et sterkt ønske selv å bli tørr, tror jeg ikke tisser i bleia med vilje. Barn i denne aldren er som oftest dypt ulykkelige over at bleia er våt hver morgen. En 3 åring derimot som nettopp har sluttet med dagbleier vil kanskje gjøre dette av ren latskap. Uansett tror jeg det vil være lurt å følge Sirene Meretes sitt forslag og sjekke bleia, slik at man finner ut når tissingen skjer. Da kan man også fastslå om barnet tisser på seg mens det sover, eller om hun/han gjør det i våken tilstand.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #19 Skrevet 2. september 2004 Jeg går utifra at han bruker nattbelie fordi det skjer uhell og at det er nødvendig. Vil du hjelpe ham og synes han nå er så stor at det er på tide å slutte så har jeg et råd som hjalp her i huset. Gutten vår var over 4 år da vi begynte treningen. Du må vekke ham etter at han har sovet et par timer,løfte han på do også når det har gått 2-3 timer til så gjør du det samme. Dette gjør at han aldri får full blære og at han selv etter noen måneder faktisk våkner fordi det er press i blæra. Dette gikk helt glimmers her hjemme.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #20 Skrevet 5. september 2004 Min sønn var slik at han tisset i bleia når han hadde bleie på seg om natta, men han holdt seg når han ikke hadde bleie på seg. Så kanskje er det bare en refleks som gjør at en tisser om en har på seg bleie, og han hadde klart seg bra uten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå