Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lol, sitter det en sur BI-student i tråden her, eller?  :fnise:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk et årsstudium på BI for noen år siden, fikk kun A og B på de åtte ulike fagene jeg hadde, og ja jeg jobbet for det. Nå går jeg på UiB og tro meg, det er mer blodslit for en A der...

Anonymous poster hash: 12f09...99d

Har en lignende erfaring. Kjenner folk som fikk 3'ere og 4'ere på vgs, som får toppkarakterer på BI. Virker som om det er noe alle kan få der.

Anonymous poster hash: 20d53...db1

• Liker 1
Gjest EmilyR
Skrevet

Lol, sitter det en sur BI-student i tråden her, eller? :fnise:

Har aldri studert på BI og kommer aldri til å gjøre det, da studiene dems ikke interesserer meg overhodet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd du sitter på svaret selv. Det varierer pavhengig av studieprogram og skole. Da jeg var ferdig med bachelor, søkte jeg selv master. Hadde nesten B i snitt. Kom ikke inn på førstevalget, men kom inn på andrevalget. Året før var det mye enklere å komme inn, selv om det etter markedet å dømme var enkelt å få jobb med kun bachelor.

På enkelte masterstudier, er det veldig begrenset med plasser. Når jeg søkte var det kun 15 plasser. Det fører kanskje til at det kan variere mye fra år til år. Jeg husker at jeg hadde mulighet til å se poenggrenser på masterprogrammet på skolens hjemmesider. Hvis du lurer på det samme selv, hadde jeg sendt en mail til skolen.

Anonymous poster hash: 55917...3e9
Skrevet

Har en lignende erfaring. Kjenner folk som fikk 3'ere og 4'ere på vgs, som får toppkarakterer på BI. Virker som om det er noe alle kan få der.

Så lenge du er god nok kan du få det. Å sammenligne vgs og høyskole har ingenting for seg. Mange er umotiverte på videregående, men "blomstrer" som studenter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet i HI: det er totalt avhengig av antall søkere vs. antall studieplasser. Dersom det er 20 studieplasser og 200 søkere kommer snittet naturligvis til å være veldig høyt. Dersom det er 20 studieplasser og 25 søkere, kommer snittet til å være en god del lavere. Så det er umulig å si, med mindre du oppgir antall studieplasser og søkere med karakterer. Jeg har for eksempel søkt på to masterstudier. I det jeg har prioritert på førsteplass er det 20 studieplasser, mens det jeg har søkt på som andreplass er det 200. Jeg håper jeg kommer inn på førsteplass, da jeg har 6 A'er og 2 B'er, men man vet aldri i og med at man ikke vet hvor mange andre som har søkt eller hvor gode karakterer de har. 

Anonymous poster hash: a0b7b...ea0
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på spørsmålet i HI: det er totalt avhengig av antall søkere vs. antall studieplasser. Dersom det er 20 studieplasser og 200 søkere kommer snittet naturligvis til å være veldig høyt. Dersom det er 20 studieplasser og 25 søkere, kommer snittet til å være en god del lavere. Så det er umulig å si, med mindre du oppgir antall studieplasser og søkere med karakterer. Jeg har for eksempel søkt på to masterstudier. I det jeg har prioritert på førsteplass er det 20 studieplasser, mens det jeg har søkt på som andreplass er det 200. Jeg håper jeg kommer inn på førsteplass, da jeg har 6 A'er og 2 B'er, men man vet aldri i og med at man ikke vet hvor mange andre som har søkt eller hvor gode karakterer de har. 

Du glemmer å ta hva slags karakterer søkerene har. Dersom det er 200 søkere på 20 studieplasser og alle har snitt på C, vil snittet bli C. Dersom er det 20 søkere på 25 plasser og alle har A i snitt, ender karaktergrensen der. Det er altså viktigere HVILKE karakterer søkerene har, enn hvor mange søkere det er.

Anonymous poster hash: 4c8c6...b72

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så sykt mange BI-haters her på KG? I hver tråd BI nevnes, følger det 10 kommentarer om hvor utrolig dårlig BI er. BI er ikke noe dårligere enn andre høyskoler i Norge. 

Anonymous poster hash: a4517...189
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så sykt mange BI-haters her på KG? I hver tråd BI nevnes, følger det 10 kommentarer om hvor utrolig dårlig BI er. BI er ikke noe dårligere enn andre høyskoler i Norge. 

Jeg har ikke påstått at BI er noe dårligere enn andre høyskoler, men det er et faktum at der, og andre steder, sitter toppkarakterene kanskje litt for løst.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke påstått at BI er noe dårligere enn andre høyskoler, men det er et faktum at der, og andre steder, sitter toppkarakterene kanskje litt for løst.

Vet det, var mer en generell utblåsning egentlig. Snittkarakterer på de aller fleste av eksamenene ligger på C, iallefall på bachelor. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alt er likt. Alle skoler er like, alle mennesker er like. Ingen er bedre enn andre, ingen er snillere enn andre. Sånn er det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alt er likt. Alle skoler er like, alle mennesker er like. Ingen er bedre enn andre, ingen er snillere enn andre. Sånn er det.

Det var jo veldig relevant? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo veldig relevant? :klo:

Like relevant som å nekte for at BI er en b-institusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Like relevant som å nekte for at BI er en b-institusjon.

For øvrig no pun intended.

Gjest Sunhands
Skrevet

Stort sett er C minstekrav, men fordi det jo ofte er snakk om at det er ganske mange søkere, ligger som regel det reelle snittet nærmere B. Er min erfaring.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett er C minstekrav, men fordi det jo ofte er snakk om at det er ganske mange søkere, ligger som regel det reelle snittet nærmere B. Er min erfaring.

Det varierer nok stort, mange masterprogram har færre søkere enn plasser, og da er det minstekravet som slår inn.

• Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet

Kjenner såpass mange som går på BI at jeg ikke gidder å høre på sånne påstander. De må jobbe hardt for å få gode karakterer, og kjenner flere som har droppet ut pga de har strøket og at det blir for mye.

Men de er kjent for å være litt lettere på hånda når det gjelder å skrive ut høyere karakterer. 

http://universitas.no/nyheter/55566/9-av-10-far-a-eller-b

AnonymBruker
Skrevet

Men de er kjent for å være litt lettere på hånda når det gjelder å skrive ut høyere karakterer. 

Ja, dette har det alt vært lenket til tidligere.

De er ikke så strenge på sånt på BI, fordi de tenker at jo høyere karakterer studentene får, jo bedre rykte får skolen.

Dette er man klar over ute i bedriftene, at har man at B-snitt på BI, så er det egentlig ikke så veldig bra. Noe tilsvarende fra universitetet er langt bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du glemmer å ta hva slags karakterer søkerene har. Dersom det er 200 søkere på 20 studieplasser og alle har snitt på C, vil snittet bli C. Dersom er det 20 søkere på 25 plasser og alle har A i snitt, ender karaktergrensen der. Det er altså viktigere HVILKE karakterer søkerene har, enn hvor mange søkere det er.

Jeg innså det ca. halvveis i innlegget, så var derfor jeg skrev litt senere at "Så det er umulig å si, med mindre du oppgir antall studieplasser og søkere med karakterer." :)

Gjest EmilyR
Skrevet

Jeg synes iallefall at alle som påstår at det er kjempelett å komme seg igjennom et bachelorstudie på BI med en A eller B, kan prøve det selv. Flere jeg kjenner, som var toppelever på VGS har måttet jobbe hardt for å få bare en B i snitt. Det er mye tøffere å studere på BI en folk tror. En som kommenterer her at hun eller han gikk et årsstudium, noe som er noe HELT annet enn et bachelorstudie. Synes det er synd at KG skal være et forum med så mange brukere som benytter enhver anledning til å kritisere BI, fordi det er for mange av de der. La nå være å studere der selv da, så er man ferdig med saken!

Jeg har forresten sett flere arbeidskrav BI har, samt eksamener - det ER ikke bare bare. MANGE stryker, spesielt første året - det er der de som ikke jobber hardt nok faller ut. Kan være at BI er snille med karakterer i noen tilfeller, jeg har ingen kjennskap til dette - da de jeg kjenner KUN jobber beinhardt for karakterene sine. Nå må seriøst folk få seg en annen hobby her inne, enn å kritisere BI hele tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...