Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest EmilyR
Skrevet (endret)

-

Endret av EmilyR
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes iallefall at alle som påstår at det er kjempelett å komme seg igjennom et bachelorstudie på BI med en A eller B, kan prøve det selv. Flere jeg kjenner, som var toppelever på VGS har måttet jobbe hardt for å få bare en B i snitt. Det er mye tøffere å studere på BI en folk tror. En som kommenterer her at hun eller han gikk et årsstudium, noe som er noe HELT annet enn et bachelorstudie. Synes det er synd at KG skal være et forum med så mange brukere som benytter enhver anledning til å kritisere BI, fordi det er for mange av de der. La nå være å studere der selv da, så er man ferdig med saken!

Jeg har forresten sett flere arbeidskrav BI har, samt eksamener - det ER ikke bare bare. MANGE stryker, spesielt første året - det er der de som ikke jobber hardt nok faller ut. Kan være at BI er snille med karakterer i noen tilfeller, jeg har ingen kjennskap til dette - da de jeg kjenner KUN jobber beinhardt for karakterene sine. Nå må seriøst folk få seg en annen hobby her inne, enn å kritisere BI hele tiden. 

En venninne av meg som aldri har vært noe skoleflink studerte økonomi ved BI første året. Hun fikk bare Aer og Ber, mens på Vgs hadde hun en snitt på 3. Hun trivdes ikke og byttet over til et universitet, hvor hun fikk Cer og Der, samt strøyk i og måtte ta om igjen et par fag. 

Anonymous poster hash: a0b7b...ea0

Gjest EmilyR
Skrevet (endret)

En venninne av meg som aldri har vært noe skoleflink studerte økonomi ved BI første året. Hun fikk bare Aer og Ber, mens på Vgs hadde hun en snitt på 3. Hun trivdes ikke og byttet over til et universitet, hvor hun fikk Cer og Der, samt strøyk i og måtte ta om igjen et par fag. 

Hva byttet hun over til på det andre universitetet da? Var det samme type studie, med samme studieopplegg i det hele tatt? Har byttet studieretning selv, hvor karakterene har vært ekstremt store forskjeller.. Kanskje hun var mye flinkere i økonomifag enn hun trodde og ikke var så flink i det hun byttet til. At hun ikke trivdes på skolen er jo en annen ting. MIN erfaring er at ALLE jeg kjenner som går på BI er toppelever med bare 5 og 6 fra vgs, de har måttet jobbe hardt på BI. 

Nå har jeg sagt mitt, og gidder ikke diskutere dette lengre (for andre gang). 

Endret av EmilyR
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes iallefall at alle som påstår at det er kjempelett å komme seg igjennom et bachelorstudie på BI med en A eller B, kan prøve det selv. Flere jeg kjenner, som var toppelever på VGS har måttet jobbe hardt for å få bare en B i snitt. Det er mye tøffere å studere på BI en folk tror. En som kommenterer her at hun eller han gikk et årsstudium, noe som er noe HELT annet enn et bachelorstudie. Synes det er synd at KG skal være et forum med så mange brukere som benytter enhver anledning til å kritisere BI, fordi det er for mange av de der. La nå være å studere der selv da, så er man ferdig med saken!

Jeg har forresten sett flere arbeidskrav BI har, samt eksamener - det ER ikke bare bare. MANGE stryker, spesielt første året - det er der de som ikke jobber hardt nok faller ut. Kan være at BI er snille med karakterer i noen tilfeller, jeg har ingen kjennskap til dette - da de jeg kjenner KUN jobber beinhardt for karakterene sine. Nå må seriøst folk få seg en annen hobby her inne, enn å kritisere BI hele tiden.

Er du en nær slektning av noen i BI-ledelsen, eller?

Anonymous poster hash: 20d53...db1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke BI-ledelsen bekymrer seg veldig for gjengen med høns her på KG. 

BI strør ikke rundt seg med toppkarakterer. Eksamenskarakterene både på bachelor og master er normalfordelte. Masteroppgavekarakterene er ikke det, men det er dem ikke på bl.a UiO heller, ref. den mye delte universitasartikkelen. 

Anonymous poster hash: a4517...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

BI strør ikke rundt seg med toppkarakterer. Eksamenskarakterene både på bachelor og master er normalfordelte. Masteroppgavekarakterene er ikke det, men det er dem ikke på bl.a UiO heller, ref. den mye delte universitasartikkelen. 

Når så mange får enten A eller B i forhold til på skikkelige steder så sier det seg selv at de ikke bruker karakterskalaen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når så mange får enten A eller B i forhold til på skikkelige steder så sier det seg selv at de ikke bruker karakterskalaen.

Haha, dette blir for dumt. Ved NHH var det 92 % som fikk A eller B. Da er vel ikke det heller en skikkelig skole? BI og NHH er Norges beste skoler innenfor økonomiutdanning. Å si noe annet vitner bare om at du ikke aner hva du snakker om. 

• Liker 2
Gjest EmilyR
Skrevet

Klart det. 

Kjære deg, tror ikke BI bryr seg om en hønsegjeng her inne som misliker skolen bare fordi de må ha noe å mislike.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hva er "skikkelige steder", da? Ettersom NHH sliter med det samme "problemet", kan jo ikke NHH heller være særlig bra. Så nå har du plutselig hevdet at de to beste økonomiskolene vi har i landet (i følge internasjonale kåringer som gir fullstendig blaffen i snittkarakterene, og i følge folk som ansetter) ikke er "skikkelige". Det er jo tragiske nyheter for norske økonomistudier - det betyr at vi ikke har noen skoler i Norge som kan tilby en skikkelig utdanning i økonomi og administrasjon.

Og det baserer du altså kun på karakterer på masteroppgaven, fordi hele karakterskalaen ikke er brukt. Imponerende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette blir for dumt. Ved NHH var det 92 % som fikk A eller B. Da er vel ikke det heller en skikkelig skole? BI og NHH er Norges beste skoler innenfor økonomiutdanning. Å si noe annet vitner bare om at du ikke aner hva du snakker om. 

For å legge til: Samme år var det 55 % av siviløkonomene fra BI som fikk A eller B. Denne statistikken er fra 2013, altså nyere statistikk enn den fra Universitas.

Kilde: http://www.dn.no/talent/2014/03/13/Utdannelse/halvparten-er-fremragende

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet (endret)

Og her kan vi se at BI-studenter har lavere karaktersnitt på studiene enn NHH-studentene:

http://www.dn.no/talent/2015/04/04/1116/Utdannelse/her-er-norske-studenters-karakterer

Matcher ikke så godt med påstanden om at BI er mye snillere med karakterene enn NHH, gjør det vel? ;) Det brukes også eksterne sensorer, så er det virkelig noen som tror at en sensor fra NHH vil være snillere med BI-studentene enn NHH-studentene? :klo:

Edit: Og jammen er ikke andelen som får A og B mye høyere ved NHH en BI også...

Jepp, jepp, helt klart BI som er de snille! :roll:

(Nei, jeg er ikke BI-student ;) )

Endret av Idja
  • Liker 2
Gjest Tingelinling
Skrevet

Nå bruker vel BI både intern og ekstern sensor. Dersom disse er uenige om karakteren, tas det inn en tredje sensor.

Jeg har tatt fag både på BI, universitet og høyskoler.

Det er syke mengder krav til høyskolestudiene, synes jeg. Mange innleveringer som skal være bestått før du får tatt eksamen. På BI er det eksamen som gjelder, men jeg synes generelt forelesinger der har bedre opplegg. I tillegg koster det for mye i kroner og øre å stryke på BI enn på universitet og høyskoler. Det i seg selv gjør at man legger seg i selen for å få gode karakterer.

(Gjelder de fagene jeg har tatt, men ingen av dem er økonomifag.)

AnonymBruker
Skrevet

NHH har høyere opptakskrav, og flinkere studenter. BI setter karakterene sine like høyt slik at de skal framstå som like bra som NHH. Bare lureopplegg.

AnonymBruker
Skrevet

Hva byttet hun over til på det andre universitetet da? Var det samme type studie, med samme studieopplegg i det hele tatt? Har byttet studieretning selv, hvor karakterene har vært ekstremt store forskjeller.. Kanskje hun var mye flinkere i økonomifag enn hun trodde og ikke var så flink i det hun byttet til. At hun ikke trivdes på skolen er jo en annen ting. MIN erfaring er at ALLE jeg kjenner som går på BI er toppelever med bare 5 og 6 fra vgs, de har måttet jobbe hardt på BI. 

Nå har jeg sagt mitt, og gidder ikke diskutere dette lengre (for andre gang). 

Det var økonomi og administrasjon, og hun fikk alle fagene fra BI godkjent, slik at hun fikk fortsette på andre året på ØkAd ved universitetet. 

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

NHH har høyere opptakskrav, og flinkere studenter. BI setter karakterene sine like høyt slik at de skal framstå som like bra som NHH. Bare lureopplegg.

At BI setter karakterene sine "for høyt" (ikke like høyt som NHH som du påstår, for som sagt gir BI lavere karakterer enn NHH) har du vel selvfølgelig kilder på? Har du ikke? Eller sitter du bare her og spekulerer på grunnlag av egne fordommer?

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke, og det tror jeg du også skjønner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow.

Anonymous poster hash: 4c8c6...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

BI og NHH har høyt snitt da det er mange søkere. De har mange søkere fordi de fleste ledende bedrifter i Norge(Finans, Konsultering, Industri, osv) henter nyansatte derfra...og dette er noe som "alle" vet. Skjønner ikke hvorfor folk skal krangle sånn på at Studenter ved NHH er litt bedre enn de fra BI, det er jo ikke en pisse konkurranse. 

Kom inn på en av skolene, ta så enkle fag som mulig, og få så gode karakterer som overhodet mulig. Så skaffer du deg en god jobb...enkelt og greit. Minste motstands vei fungerer faktisk også i jobbmarkedet :-) 

Anonymous poster hash: 0e8c0...33a
AnonymBruker
Skrevet

BI og NHH har høyt snitt da det er mange søkere. De har mange søkere fordi de fleste ledende bedrifter i Norge(Finans, Konsultering, Industri, osv) henter nyansatte derfra...og dette er noe som "alle" vet. Skjønner ikke hvorfor folk skal krangle sånn på at Studenter ved NHH er litt bedre enn de fra BI, det er jo ikke en pisse konkurranse. 

Kom inn på en av skolene, ta så enkle fag som mulig, og få så gode karakterer som overhodet mulig. Så skaffer du deg en god jobb...enkelt og greit. Minste motstands vei fungerer faktisk også i jobbmarkedet :-) 

IGJEN: Det er ikke antall søkere som avgjør hva karaktergrensen blir, men karakterene søkerene har. Dersom du skal poste, bør du poste fakta.

AnonymBruker
Skrevet

IGJEN: Det er ikke antall søkere som avgjør hva karaktergrensen blir, men karakterene søkerene har. Dersom du skal poste, bør du poste fakta.

Selvfølgelig, men dette er ikke noe en trenger å forklare eksplisitt. Alle skjønner jo at des flere søkere man får, jo høyere blir mest sannsynlig snittet, da de beste søkerne blir prioritert. Antall søkere og snittet deres henger sammen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...