Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Veldig klar over at det varierer mtp studieretning og skole, men sånn generelt sett, hva pleier kravet å ligge på?

Ser det opereres med et C-snitt som minstekrav, men jeg sliter med å finne informasjon utover dette.

Anonymous poster hash: a8cd4...603
AnonymBruker
Skrevet

Ser det opereres med et C-snitt som minstekrav, men jeg sliter med å finne informasjon utover dette.

Anonymous poster hash: a8cd4...603

Hva mer trenger du å vite?

Minstekravet er C, men er det flere søkere som har minst C i snitt enn det er ledige plasser, så blir det konkurranse om plassene (hvor karakterene avgjør, selvsagt).

Anonymous poster hash: 20d53...db1

Gjest EmilyR
Skrevet

Spørs jo helt hvor. På BI må du ha B i snitt feks.

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo helt hvor. På BI må du ha B i snitt feks.

Det er nok fordi det er mye lettere å få B der enn på mer seriøse steder.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mange av masterstudentene på BI har jo ikke bachelor fra BI, så hvor enkelt det er å få B på BI har jo lite å si.

Dessuten lyver du. Eller har bare null kunnskap. 

Anonymous poster hash: 26727...709

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange av masterstudentene på BI har jo ikke bachelor fra BI, så hvor enkelt det er å få B på BI har jo lite å si.

Dessuten lyver du. Eller har bare null kunnskap. 

Ser at det som omtales som B-snitt i praksis betyr midt mellom B og C. Har man ikke det på bachelor har man lite å gjøre på master, så det skulel da bare mangle. Har aldri brydd meg om dette uansett, hadde snitt mellom A og B (litt snikskryt), så har nok litt mer enn "null kunnskap".

Gjest EmilyR
Skrevet

Kan du virkelig ikke spare deg for slike kommentarer? Bli voksen.

• Liker 3
Gjest EmilyR
Skrevet (endret)

Du er uvitende og burde ikke uttale deg når du ikke har peiling. Endret av EmilyR
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det alltid er c som minstekrav, rett og slett fordi har du under dette er forutsetningene dine for å greie å fullføre liten. Men med mange søkere så øker jo snittet, så mange masterretninger har over c i snitt. Send Mail til studiestedet og hør hva snittet var i fjor...

AnonymBruker
Skrevet

Du er uvitende og burde ikke uttale deg når du ikke har peiling.

Dette er ikke akkurat en ny påstand.

http://www.dn.no/talent/2014/10/16/2159/Utdannelse/-urimelig-mange-som-fr-a-og-b

Karaktersnittet på BI er mye høyere enn på f.eks. universiteter. Er det fordi de som går der er mye flinkere? Neppe. At NHH har samme tendens kan delvis forklares med høyere opptakskrav.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt flåsete sagt, men poenget stemmer. BI er kjent for å nesten utelukkende operere med A og B som karakter på masteroppgave. Der jeg tar master, benyttes hele karakterskalaen når man setter karakter på masteroppgaven. Det er selvsagt svært uheldig at ulike utdanningsinstitusjoner bruker karakterskalen på ulike måter.

Anonymous poster hash: 4c8c6...b72

• Liker 6
Gjest EmilyR
Skrevet

http://www.dn.no/talent/2014/10/16/2159/Utdannelse/-urimelig-mange-som-fr-a-og-b

Karaktersnittet på BI er mye høyere enn på f.eks. universiteter. Er det fordi de som går der er mye flinkere? Neppe. At NHH har samme tendens kan delvis forklares med høyere opptakskrav.

Kan være andre ting som spiller enn at de er så mye flinkere. Kanskje de er mere engasjerte, kanskje foreleserne er spesielt flinke? Du kan ikke være så trangsynt at du kun ser på et svar.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det som omtales som B-snitt i praksis betyr midt mellom B og C. Har man ikke det på bachelor har man lite å gjøre på master, så det skulel da bare mangle. Har aldri brydd meg om dette uansett, hadde snitt mellom A og B (litt snikskryt), så har nok litt mer enn "null kunnskap".

Et B-snitt kan også være mellom B og A. De slipper jo ikke inn folk automatisk bare de har B-snitt, det går selvfølgelig på desimaler. For noen år siden kom man inn på NHH med en svak B (dvs under en ren B), hvordan det er og var på BI vet ikke jeg.

Null kunnskap om karakterer ved BI kan det virke som du har, jo. Ironisk nok er BI og NHH begge anklaget for å gi ut for gode karakterer på masteren. :ler:

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men opptakskravet for master på BI er jo like høyt. Du kan ikke bare vri om på meningen av statistikker for å få det til å passe det du har lyst til å mene. Det går dårlig overens med å være "god student". ;)

Dette er litt flåsete sagt, men poenget stemmer. BI er kjent for å nesten utelukkende operere med A og B som karakter på masteroppgave. Der jeg tar master, benyttes hele karakterskalaen når man setter karakter på masteroppgaven. Det er selvsagt svært uheldig at ulike utdanningsinstitusjoner bruker karakterskalen på ulike måter.

Men NHH er kjent for akkurat det samme.

Jeg tar en PhD sammen med BI- og NHH-studenter, og tro meg, de er jævlig gode alle sammen. Det er vi som ikke kommer fra BI/NHH som sliter. Nivået på de beste NHH/BI-studentene er bra uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Men opptakskravet for master på BI er jo like høyt. Du kan ikke bare vri om på meningen av statistikker for å få det til å passe det du har lyst til å mene. Det går dårlig overens med å være "god student". ;)

Men NHH er kjent for akkurat det samme.

Jeg tar en PhD sammen med BI- og NHH-studenter, og tro meg, de er jævlig gode alle sammen. Det er vi som ikke kommer fra BI/NHH som sliter. Nivået på de beste NHH/BI-studentene er bra uansett. 

Det er jeg klar over, men her ble BI nevnt. Problemet blir jo bare større når det gjelder flere utdanningsinstitusjoner. At du kommer med denne anekdoten, betyr ingenting. At de som ikke har gått på BI eller NHH sliter i det tilfellet du nevner, kan f.eks. ha noe med fagkombinasjon og annen ballast å gjøre. Det som til syvende og sist betyr noe er at karakterene som gis avviker sterkt fra normalfordelingen (jeg sier ikke at man skal følge normalfordelingen slavisk, men fungerer ofte som en slags norm, selv om avvik selvsagt forekommer). Dermed kan toppkarakterer miste sin verdi og en sammenligning av f.eks. en masteroppgave fra BI og UiO vil kunne bli vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Rart strykprosenten , spesielt 1 året er veldig høy da?

Dette skyldes mange nolduser som har betalt seg inn på skolen som ikke har noe der å gjøre, og som forsvinner fort. Folk som ikke var i nærheten av å komme inn på NHH.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et B-snitt kan også være mellom B og A. De slipper jo ikke inn folk automatisk bare de har B-snitt, det går selvfølgelig på desimaler. For noen år siden kom man inn på NHH med en svak B (dvs under en ren B), hvordan det er og var på BI vet ikke jeg.

Null kunnskap om karakterer ved BI kan det virke som du har, jo. Ironisk nok er BI og NHH begge anklaget for å gi ut for gode karakterer på masteren. :ler:

Hva er det du fabler om nå? B-snitt her betyr 3,5 (A=5, B=4, C=3), som altså er midt mellom B og C.

BI gir høyere karakterer enn de fleste andre utdanningsinstitusjoner, det er udiskutabelt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan være andre ting som spiller enn at de er så mye flinkere. Kanskje de er mere engasjerte, kanskje foreleserne er spesielt flinke? Du kan ikke være så trangsynt at du kun ser på et svar.

En så stor forskjell kommer fordi foreleserne er flinkere og studentene mer engasjerte? Bortforklaringer. Det kommer av at kravene for å få A eller B er lavere, så store forskjeller kan ikke forklares på andre måter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...