AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Jeg har en kronisk fysisk sykdom som gjør at jeg ikke får til å gå over lengre avstander, jeg kan ikke løpe, jeg kan ikke stå over lange perioder og jeg har dårlig balanse. Jeg har også store ryggsmerter (skjev rygg). Jeg har ikke råd til treningsutstyr eller å dra på treningssenter. Fra før av spiser jeg noenlunde sunt (mye frukt og grønt, godteri/brus en gang i uka) Jeg er jo litt bevegelseshemmet, men jeg ønsker gjerne å trene da akkurat dette har gjort at jeg har blitt ganske så overvektig, dårlig kondis har jeg også. Så jeg lurer på, dere treningsguruer, har dere noen gode tips til øvelser som ikke er veldig fysisk krevende, men som også hjelper på å gå ned i vekt? Anonymous poster hash: 24588...f7b
LittDiva Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Har du ikke krav på fysio ? Få de til og lage forslag . Mye du kan gjøre gratis . 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Sykle?Anonymous poster hash: 74226...ca6 Nei, det får jeg ikke til. Jeg har ikke nok styrke i beina Har du ikke krav på fysio ? Få de til og lage forslag . Mye du kan gjøre gratis . Jo, jeg har det, men jeg står på lang venteliste. Anonymous poster hash: 24588...f7b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Det er nok best du får kartlagt hos fysio først før du hiver deg uti trening. Du kan belaste kroppen feil pga de problemene du har og det er jo litt dumt. Det er god trening hvis du klarer å gå litt det du klarer. Fysioen kan sikkert hjelpe med balansen. Det gjorde min. Mye trening i nesten 1 år gjør at jeg klarer å gå tilnærmet normalt i dag. Det er takket være en bra fysio og masse egeninnsats. Anonymous poster hash: 7950a...afc
Basun Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 Lite belastende øvelser kan være eksempelvis svømming, sykling og roing. Jeg ser at du har problemer med ryggen så jeg ville anbefalt fysioterapi før du gjør noen øvelser. Styrket kjerne-muskulatur kan nok hjelpe litt på ryggen. Vet at flere med kroniske sykdommer som fibromyalgi anbefaler svømming.
Wiggins Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 Nei, det får jeg ikke til. Jeg har ikke nok styrke i beina Jo, jeg har det, men jeg står på lang venteliste. Anonymous poster hash: 24588...f7b Er det virkelig ikke flere fysikalske institutter å velge i der du bor? Jeg kjenner folk som har hatt krav på det, og det har vært nok av steder å velge i til at de slapp å vente lenge.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Har fått en nesten ubrukt treningssykkel på finn/gis bort. Den kan stilles med omtrent ingen motstand i starten og øke på etterhvert. Undersøk om der er trening i varmtvannsbaseng der du bor. Eller varmtvannsbaseng hvor du kan trene på egenhånd.Anonymous poster hash: f9c66...5ee
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #9 Skrevet 4. juni 2015 Du høres ut som meg ! Jeg kan anbefale deg og spare opp til en kettle bell (kjøp på f.eks biltema fra 150 kr for og få den billig) og søke på øvelser på nettet med den- svømme er også fint i varmt vann men koster jo gjerne noen kroner. Ellers ta det opp med legen din og få noen råd av han! Hilsen en med skjev rygg og kronisk sykdom som gjør at hu ikke kan gå så langt (ts) Anonymous poster hash: ff038...941
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Meg over der. Skulle stå ikke ts på slutten. dessverre skrivefeil. Anonymous poster hash: ff038...941
_LanciA_ Skrevet 4. juni 2015 #11 Skrevet 4. juni 2015 Få noen til å hjelpe deg og finne gode øvelser. Tren sammen med f.eks en pt eller fysioterapaut. Her hos oss går det faktisk ann med Kiropraktoren. Få hjelp til å sette opp et program som passer til din kropp. Og som følger med at din teknikk er korrekt. Ikke sett i gang med f.eks kettlebell uten å hatt grundig instruksjon i teknikk og hjelp. Du som allerede har problemer med ryggen må ikke finne på å gjøre det uten hjelp hvis du er uærfaren. Jeg trener veldig mye med kettlebells selv og er veldig fornøyd, men jeg har en frisk rygg. Første gangen jeg trodde jeg hadde lært hvordan kettlebell swing fungerte på youtube endte jeg på legevakta med ryggsmerter. Tok et kurs og nå har jeg null problemer. Men ville ikke risikert noe sånt med dårlig rygg. Svømming er et veldig godt alternativ. Da slipper du tenke på balanse problemene. Vil tro du har krav på hjelp fra det offentlige. Kanskje det finnes noen sånn gruppe trening for folk med sykdom der du bor. Det har vi her hos fysioklinikken jeg går til. Jeg er selv kronisk syk og har problemer med beina. Men har fått hjelp og får dekket ubegrenset med fysioterapi. Men måtte vente litt på plass, men heller det enn å dekke hele selv. Hvis du ikke kan vente med å trene til du har fått veiledning ville jeg satset på svømming eller fått med meg noen jeg kjenner som trener mye som kan hjelpe deg litt. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #12 Skrevet 6. juni 2015 Tusen takk for svar! Jeg bor i en såpass liten by at jeg står på venteliste hos fysio. Jeg gikk hos fysioterapeut for noen år siden, men der fikk jeg absolutt null hjelp bortsett fra massasje på ryggen som ikke hjalp, og derfor ga jeg det opp. Dessverre er også svømming uaktuelt, da vi tidligere hadde varmtvannsbasseng på sykehuset som etter hvert kun ble tilgjengelig for pasienter. Ellers må jeg betale, og det har jeg ikke råd til. Jeg forsøker å gå turer, men det er begrenset hva jeg får til da jeg får vondt i både rygg og bein og kan ligge utslått i noen dager etter turen. Hardt liv å være fysisk syk, altså... Anonymous poster hash: 24588...f7b
Basun Skrevet 13. juni 2015 #13 Skrevet 13. juni 2015 Kan du prøve å investere i sesong- eller års-kort i svømmehall? Det pleier ikke å være så veldig dyrt. Du sier at du ikke har råd, men er det noen måte du kan søke om støtte til dette på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå