Gjest Haaploes Skrevet 3. juni 2015 #21 Skrevet 3. juni 2015 (...) Det er heller ikke snakk om hvordan dagen vil bli husket av de andre gjestene pga dette. Her er det ikke vi som har tabbet oss ut. Det er akkurat den holdningen der dere risikerer å bli husket for. Ikke at det nødvendigvis er fortjent.
psst Skrevet 3. juni 2015 #22 Skrevet 3. juni 2015 Jeg gifter meg om 8 uker, og om situasjonen skulle komme, er jeg og min forlovede enige i at gjestelisten er slik den er, og klar i forhold til hvem som er invitert. Kommer det en ubudt gjest blir vedkommende avvist (på en hyggelig måte selvsagt). Dette synes jeg er litt respektløst! On dere har skrevet hand navn på invitasjonen, da burde han spurt lenge før om hun kunne vært med. Har han ikke gjort det, da har han seg selv å takke, og burde selv få forklare til kjæresten hvorfor.Anonymous poster hash: bf3aa...d49 Vi også har vært ganske klare på at gjestelisten er som den er etter at invitasjonene har gått ut. Og vi kan ikke drive å ta hensyn til hyppige partnerbytter. Enig med deg om at det bør være lov å avvise. TS
HvittHus Skrevet 3. juni 2015 #23 Skrevet 3. juni 2015 Gi beskjed om at middagen er spikret og at det ikke er plass eller økonomi til en ekstra gjest, men gi åpning for at hun kan delta på festen etter middagen. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2015 #24 Skrevet 3. juni 2015 Jeg er delt her. På den ene siden synes jeg fetteren din er nok så frekk. Hva i all verden har skjedd med alminnelig folkeskikk der man sier fra om man blir en eller to personer og der man spør om det er greit om en person som ikke stod på invitasjonen kan komme? På den annen side: skjedd er skjedd og her har din samboer allerede akseptert situasjonen. Så nå er det faktisk for sent.
Gjest hockeyfrue Skrevet 4. juni 2015 #25 Skrevet 4. juni 2015 Jeg synes faktisk ikke det er for sent å si ifra. Forloveden din burde sende en melding til å si ifra at det dessverre ikke er muligheter for en ekstra gjest. Dere har et budsjett å holde, og antageligvis andre dere heller ville invitert dersom det var en ledig plass. Jeg hadde dessuten sagt nei av prinsipp. Det er ganske frekt å anta at hun kan komme i bryllupet deres uten å være invitert.
melatonin Skrevet 4. juni 2015 #26 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Alle forhold er ikke likestilt. Har man kjæreste som man ikke bor med eller har vært sammen med veldig lenge så er det ikke en selvfølge at denne blir bedt. Har man samboer eller er gift derimot bes man med partner hvis andre blir bedt med partner. Man kan og velge å be venner uten partner, men da skal alle venner bes uten partner. Man gjør ikke forskjell. Men har man vært sammen i noen mnd og ikke bor sammen kan man ikke forvente at kjæresten blir bedt! Så gjør dere plass til denne ubedte gjesten syenes jeg dere er snille TS, får dere ikke til så har ingen rett til å bli sure. Endret 4. juni 2015 av melatonin 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 4. juni 2015 #27 Skrevet 4. juni 2015 Her har faktisk mannen din like mye å si som deg (om ikke mer - det er hans fetter), så du kan ikke bare bestemme deg for å si nei av prinsipp hvis mannen din er uenig! Her endret vi på bordplassering 1 uke før bryllupet, fordi noen gjester var usikre. Du risikerer uansett å måtte endre den bordplanen din mange ganger før bryllupet pga folk som avlyser i siste liten etc. Eventuelt kan dere si at det dessverre er for sent å få inn en person ekstra til middagen, men at hun kan få delta på festen hvis hun ønsker. 2
Poserose Skrevet 4. juni 2015 #28 Skrevet 4. juni 2015 Jeg syns dere er utrolig snille om hun får komme, men absolutt ikke urimelige om hun ikke får det. Syns du skal møte forloveden din på halvveien og si at hun kan komme på festen, og evt. få en plass om noen avlyser i siste liten. Det er jo kjedelig for henne, men det er absolutt ikke deres skyld, det er kjæresten hennes sin! Det er jo en ærlig sak at det er dyrt med en ekstra gjest og at de ikke var sammen når invitasjonene ble sendt ut. Jeg ville rett og slett sagt det til han.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #29 Skrevet 6. juni 2015 Vi også har vært ganske klare på at gjestelisten er som den er etter at invitasjonene har gått ut. Og vi kan ikke drive å ta hensyn til hyppige partnerbytter. Enig med deg om at det bør være lov å avvise. TS Om han var sammen med eksen i fem år, så bytter han vel ikke partnere veldig hyppig. Og ettersom eksen i utgangspunktet var invitert (...?), så skjønner jeg jo at fetteren din regnet med at han var invitert med følge. Jeg er invitert med typen min i et bryllup nå der jeg bare har hilst på brudeparet en gang før (og han er ikke i familie med brudeparet engang). Stod mitt navn på invitasjonen og alt, og det skulle jo bare mangle når settingen er sånn at man tar inn på hotell eller? Kjipt for typen å reise alene, og betale for en natt på hotell uten partner. Gjestene bruker jo gjerne mye penger de og - både reise, hotellopphold og gave. Og er man to, så virker ikke utgiften så stor, pluss at det blir noe hyggelig å gjøre sammen som par. Jeg ville latt hun få bli med. Så blir det nok en kjekkere opplevelse for fetteren din også. Anonymous poster hash: 4c246...1d1 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2015 #30 Skrevet 6. juni 2015 Om han var sammen med eksen i fem år, så bytter han vel ikke partnere veldig hyppig. Og ettersom eksen i utgangspunktet var invitert (...?), så skjønner jeg jo at fetteren din regnet med at han var invitert med følge.Jeg er invitert med typen min i et bryllup nå der jeg bare har hilst på brudeparet en gang før (og han er ikke i familie med brudeparet engang). Stod mitt navn på invitasjonen og alt, og det skulle jo bare mangle når settingen er sånn at man tar inn på hotell eller? Kjipt for typen å reise alene, og betale for en natt på hotell uten partner. Gjestene bruker jo gjerne mye penger de og - både reise, hotellopphold og gave. Og er man to, så virker ikke utgiften så stor, pluss at det blir noe hyggelig å gjøre sammen som par.Jeg ville latt hun få bli med. Så blir det nok en kjekkere opplevelse for fetteren din også. Anonymous poster hash: 4c246...1d1 Hvis eks'ens navn stod på invitasjonen - f.eks Kari - så er det vel ikke selvfølgelig at ny dame - f.eks Åse - er invitert? Hva slags logikk er det?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #31 Skrevet 6. juni 2015 Hvis eks'ens navn stod på invitasjonen - f.eks Kari - så er det vel ikke selvfølgelig at ny dame - f.eks Åse - er invitert? Hva slags logikk er det? At han tenkte det var "+1". Er jo i så fall ikke plass/budsjett det står på. Anonymous poster hash: 4c246...1d1 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2015 #32 Skrevet 6. juni 2015 At han tenkte det var "+1". Er jo i så fall ikke plass/budsjett det står på. Anonymous poster hash: 4c246...1d1 Du synes det er logisk å tenke at det er +1 når det står et navn der, og du spør ikke - du bare antar at det er greit?
superdupermeg Skrevet 6. juni 2015 #33 Skrevet 6. juni 2015 At han tenkte det var "+1". Er jo i så fall ikke plass/budsjett det står på.Anonymous poster hash: 4c246...1d1 TS har skrevet i en annen post at eks var på lista over inviterte, men før de rakk å sende ut invitasjon hadde de gjort det slutt. Derfor ble han invitert alene i selve innbydelsen. Til TS: Jeg ville nok sagt at det er for sent å legge inn en ekstra person, men hvis de hadde tatt kontakt og spurt for noen måneder siden skulle dere fått det til. Da lærer han kanskje at livet ikke funker sånn at man bare kan dukke opp med ekstra gjest uten å spørre på forhånd. Hadde vært en helt annen sak hvis han faktisk tok kontakt selv og spurte om det var greit:) 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #34 Skrevet 8. juni 2015 Jeg er i utgangspunktet enig med deg at her er det din manns fetter som har tabbet seg ut, men nå er blunderen gjort og jeg mener at da får man bare gjøre plass. Har selv kranglet med bordplasseringen over lang tid og vet hvor kjedelig det er å gjøre det på nytt, men hva om denne kjæresten blir en langvarig, og til og med varig, del av deres familie? Da er ikke dette en veldig ålreit måte å starte det hele på med at hun blir avbedt (selv om ja, det er hennes kjæreste som her har gjort en feil). Anonymous poster hash: 26055...1cc 1
Gjest What2say Skrevet 8. juni 2015 #35 Skrevet 8. juni 2015 Jeg og min forlovede har en diskusjon som vi tydeligvis ikke klarer å komme i havn med. Jeg fikk for noen dager siden en mail fra hotellet vi skal gifte oss på, i forhold til å få vite hvor mange rom som var ledig til våre gjester. Hotellet sendte over en detaljert navneliste over hvem som har booket rom (noe de ikke hadde trengt å gjøre, eller som jeg har krav på å se). Der sto det bl.annet at min forlovedes fetter hadde booket rom med sin nye kjæreste - det skal da sies at hans kjæreste er ikke invitert i bryllupet. Jeg reagerte veldig, og for meg er det uaktuelt å si at "ok, vi får finne en løsning". Det er 4 uker igjen til bryllupet, og ALT er klart, ikke minst bord oppsettet som har tatt en hel evighet å få til med alle hensyn som må tas. Vi hadde som sagt ikke trengt å få den listen med navn, og da hadde hun plutselig dukket opp i bryllupet uten at vi hadde visst at hun kom. Så dette var jo rent tilfeldig. Vi var så klare som det går an å bli da vi sendte ut invitasjoner, og skrev navn på KUN de som var invitert - ingen ting som burde kunne misforstås der. Min forlovede sier at alle kan gjøre feil, har det noe å si, kan vi ikke bare la henne komme. Han er redd for sure miner hos familien. For meg er dette blitt en prinsippsak. Det hadde vært en ting hvis vi hadde hatt en fest i et lokale og stilte med maten selv, men vi betaler over 1000,- per kuvert der vi skal ha festen. Vi har heller ikke møtt denne kjæresten før, da de har vært sammen i veldig kort tid. Skal vi først be flere, så har vi en hel liste over andre som skulle blitt prioritert først. Kjenner dette har utløst bridezillaen i meg, og jeg trenger synspunkt! Er jeg helt urimelig her? Anonymous poster hash: 232b3...36d Jeg ville kontaktet fetteren og si at dere er blitt informert om at han har booket rom for seg selv og sin kjæreste og rett og slett spørre rett ut om han tror hun er invitert i bryllupet. Og bare påpek at dere skal ha det på et hotell hvor mat til antallet mennesker osv allerede er ordnet og at hun faktisk ikke er inkludert. Bare si også at det for dere ikke er passelig å ha gjester i deres bryllup som dere heller ikke er kjent med.. Jeg hadde aldri i verden godtatt det for å si det sånn! Det er jo frekt å ANTA at man har en såkalt pluss en.
Gjest What2say Skrevet 8. juni 2015 #36 Skrevet 8. juni 2015 Jeg vet ikke hvor dere holder bryllupet, men jeg har vært på med i et par brylluper jeg har vært at kjæreste/ektefelle som ikke har vært invitert i bryllupet likevel har vært med på hotellet, og tatt det som en ferie/hotelltur/besøkt venner, men ikke har vært i selve bryllupet. Kan jo være noe sånt? Tror vel kanskje jeg ville tatt kontakt med dem og sagt at hotellet ved en feil har sendt dere listen, dere så hennes navn, og ville bare sjekke at det ikke var en misforståelse ved at hun også kom i bryllupet? Når det er sagt synes jeg vel at partner bør inviteres med i bryllup... At partnere bør inviteres er jeg helt uenig i. Kjenner man ikke vedkommende, de ikke er gift eller har barn, trenger de heller ikke være i noe så intimt og personlig som et bryllup. Og når man i tillegg ikke har vært sammen lenger enn det antall måneder i forveien som invitasjonene blir sendt ut, så er det jo ikke passelig. Jeg for min del inviterer ikke en partner som jeg verken har møtt eller har vært sammen med den eventuelle gjesten i kun halvt år. Hos oss blir partneren invitert hvis vi har møtt de mer enn 1 gang, de er gift eller har barn. Det er tross alt dyrt nok å gifte seg allerede, om man ikke skal begynne å invitere mange ukjente i tillegg.
Gjest What2say Skrevet 8. juni 2015 #37 Skrevet 8. juni 2015 Jeg opplevde selv da jeg var ung å bli invitert i bryllup alene uten følge. Hadde kjæreste, men det visste muligens ikke brudeparet. Jeg synes det var sårt å gå i bryllupet alene, og alle de andre hadde partnere. Det virket i hvertfall sånn. Burde gjerne ikke følt det slik, men det var sikkert fordi jeg syntes at min kjæreste også burde bli invitert. Alle forhold bør aksepteres like mye. Om man har vært sammen kort eller lenge, om man er gift eller kjærester. Enig med Glitnir at alle bør inviteres med partner. Nå ser jeg at du har svart at alle andre er invitert med partner. Da synes jeg det er enda mer grunn til at dennes partner får bli med. Altså, du har muligens ikke giftet deg selv enda. Men det er relativt kostbart. Det er ikke bare bare å invitere folk man ikke kjenner i bryllupet sitt. Jeg for min del er helt uinteressert i å sitte å se på ukjente fjes i mitt eget bryllup. Jeg er kanskje sær, men mitt bryllup er ikke et sted for ukjente å bli kjent med meg og min forlovede, eller for vedkommende å få seg en gratis fest.
Gjest What2say Skrevet 8. juni 2015 #38 Skrevet 8. juni 2015 (endret) Om en av mine gjester hadde gjort dette, ville dette kostet meg 1600 kr ekstra. 1600 kr høres kanskje lite ut, men som TS påpeker også, man har et budsjett å følge. Det er kun EN gjest jeg godtar at gir meg beskjed faktisk så sent som dagen før bryllupet mitt (vel og merke uten følge) da denne gjesten spiller proft ishockey i USA og har ingen mulighet til å respondere før pga sluttspill. Men dette tar jeg da forbehold om og informerer restauranten om med en gang, men noen andre som kommer 4 uker før er helt uaktuelt. Endret 8. juni 2015 av What2say
Berit Skrevet 9. juni 2015 #39 Skrevet 9. juni 2015 (endret) Altså, du har muligens ikke giftet deg selv enda. Men det er relativt kostbart. Det er ikke bare bare å invitere folk man ikke kjenner i bryllupet sitt. Jeg for min del er helt uinteressert i å sitte å se på ukjente fjes i mitt eget bryllup. Jeg er kanskje sær, men mitt bryllup er ikke et sted for ukjente å bli kjent med meg og min forlovede, eller for vedkommende å få seg en gratis fest. Jo, jeg har giftet meg. Faktisk i alle anledninger inviterer jeg med følge dersom det ikke er ren jentekveld. Jeg har forståelse for at det er kostbart. Hadde selv et relativt lite bryllup der alle var invitert med følge. Dersom jeg ikke vet, eller vet at de ikke har kjæreste, inviterer jeg også med evnt følge. Synes det er i respekt overfor den jeg vil invitere. Noen ganger har jeg ikke interesse av å invitere partneren for min egen del. Kanskje jeg ikke kjenner han heller. Selv om det for min del bare var min venninne som betydde noe for meg og som jeg ønsket i bryllupet, lar ikke være å invitere partneren for det. I respekt for min venninne. Men forstår deg når du ikke på forhånd hadde beregnet det. Hadde aldri som gjest tatt med følge dersom jeg ikke var invitert med følge. Så det synes jeg var frekt av han du inviterte å ta som en selvfølge. Endret 9. juni 2015 av Berit
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå