Gå til innhold

Gjestedilemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min forlovede har en diskusjon som vi tydeligvis ikke klarer å komme i havn med.

Jeg fikk for noen dager siden en mail fra hotellet vi skal gifte oss på, i forhold til å få vite hvor mange rom som var ledig til våre gjester. 

Hotellet sendte over en detaljert navneliste over hvem som har booket rom (noe de ikke hadde trengt å gjøre, eller som jeg har krav på å se).

Der sto det bl.annet at min forlovedes fetter hadde booket rom med sin nye kjæreste - det skal da sies at hans kjæreste er ikke invitert i bryllupet.

Jeg reagerte veldig, og for meg er det uaktuelt å si at "ok, vi får finne en løsning". Det er 4 uker igjen til bryllupet, og ALT er klart, ikke minst bord oppsettet som har tatt en hel evighet å få til med alle hensyn som må tas.

Vi hadde som sagt ikke trengt å få den listen med navn, og da hadde hun plutselig dukket opp i bryllupet uten at vi hadde visst at hun kom. Så dette var jo rent tilfeldig. Vi var så klare som det går an å bli da vi sendte ut invitasjoner, og skrev navn på KUN de som var invitert - ingen ting som burde kunne misforstås der.

Min forlovede sier at alle kan gjøre feil, har det noe å si, kan vi ikke bare la henne komme. Han er redd for sure miner hos familien. 

For meg er dette blitt en prinsippsak. Det hadde vært en ting hvis vi hadde hatt en fest i et lokale og stilte med maten selv, men vi betaler over 1000,- per kuvert der vi skal ha festen. Vi har heller ikke møtt denne kjæresten før, da de har vært sammen i veldig kort tid.

Skal vi først be flere, så har vi en hel liste over andre som skulle blitt prioritert først. 

Kjenner dette har utløst bridezillaen i meg, og jeg trenger synspunkt! Er jeg helt urimelig her? 

Anonymous poster hash: 232b3...36d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sikkert hun kummer i bryllupet? Kanskje hun skal gjøre andre ting mens han er i bryllupet, og bare slenger seg med for turen sin del? 

Anonymous poster hash: bc3c8...85d
  • Liker 12
Skrevet

Er du sikker på at de har planlagt at kjæresten skal være med på vielsen og middag/festen da?

Eller kan det være at de har booket rommet sammen for å reise og sove sammen og at kjæresten egentlig skal noe annet den dagen/kvelden?

Uansett vil den enkleste løsningen være for deg å ringe fetteren og spørre rett ut, og hvis det er nødvendig; forklare at han ikke kan ta med gjest pga plassbegrensninger.

Ditt bryllup - du bestemmer! :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hvor dere holder bryllupet, men jeg har vært på med i et par brylluper jeg har vært at kjæreste/ektefelle som ikke har vært invitert i bryllupet likevel har vært med på hotellet, og tatt det som en ferie/hotelltur/besøkt venner, men ikke har vært i selve bryllupet. Kan jo være noe sånt?

Tror vel kanskje jeg ville tatt kontakt med dem og sagt at hotellet ved en feil har sendt dere listen, dere så hennes navn, og ville bare sjekke at det ikke var en misforståelse ved at hun også kom i bryllupet?

Når det er sagt synes jeg vel at partner bør inviteres med i bryllup...

• Liker 5
Skrevet (endret)

Er du sikker på at de har planlagt at kjæresten skal være med på vielsen og middag/festen da?

Eller kan det være at de har booket rommet sammen for å reise og sove sammen og at kjæresten egentlig skal noe annet den dagen/kvelden?

Uansett vil den enkleste løsningen være for deg å ringe fetteren og spørre rett ut, og hvis det er nødvendig; forklare at han ikke kan ta med gjest pga plassbegrensninger.

Ja, min forlovede hadde sendt en melding og spurt om det var en misforståelse, men det var det ikke. De trodde hun kunne komme i bryllupet. Tabben min forlovede har gjort er at han har skrevet tilbake at han skal snakke med meg, men det ordner seg sikkert. Dermed har han på et vis ødelagt for en ok "avvisning".

TS

Endret av psst
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor dere holder bryllupet, men jeg har vært på med i et par brylluper jeg har vært at kjæreste/ektefelle som ikke har vært invitert i bryllupet likevel har vært med på hotellet, og tatt det som en ferie/hotelltur/besøkt venner, men ikke har vært i selve bryllupet. Kan jo være noe sånt?

Tror vel kanskje jeg ville tatt kontakt med dem og sagt at hotellet ved en feil har sendt dere listen, dere så hennes navn, og ville bare sjekke at det ikke var en misforståelse ved at hun også kom i bryllupet?

Når det er sagt synes jeg vel at partner bør inviteres med i bryllup...

Hans tidligere kjæreste gjennom 5 år var invitert, men de gjorde det slutt i høst. Disse to ble sammen etter at invitasjonene ble sendt ut. Alle andre partnere er invitert.

TS

Endret av psst
Skrevet

Jeg opplevde selv da jeg var ung å bli invitert i bryllup alene uten følge. Hadde kjæreste, men det visste muligens ikke brudeparet. Jeg synes det var sårt å gå i bryllupet alene, og alle de andre hadde partnere. Det virket i hvertfall sånn. Burde gjerne ikke følt det slik, men det var sikkert fordi jeg syntes at min kjæreste også burde bli invitert.

Alle forhold bør aksepteres like mye. Om man har vært sammen kort eller lenge, om man er gift eller kjærester. Enig med Glitnir at alle bør inviteres med partner.

Nå ser jeg at du har svart at alle andre er invitert med partner. Da synes jeg det er enda mer grunn til at dennes partner får bli med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere skylde på stedet hvor arrangementet holdes, og si "beklager, skulle gjerne hatt deg der men spisestedet lar oss ikke endre antall gjester så kort tid i forkant"? Har de noen regler dere kan bruke for alt de er verdt?

Anonymous poster hash: bc3c8...85d
  • Liker 3
Skrevet

Kinkig situasjon. 1000 kr eller ei, her hadde jeg prøvd å få ordnet en plass til denne ekstragjesten. Spesielt fordi din forlovde har blingset med å si at det nok ordner seg.

Som du sier selv, det utelukker en fin avvisning!

Lykke til med bryllupet, med eller uten ekstra-gjesten :)

• Liker 3
Skrevet

Hans tidligere kjæreste gjennom 5 år var invitert, men de gjorde det slutt i høst. Disse to ble sammen etter at invitasjonene ble sendt ut. Alle andre partnere er invitert.

For ordens skyld skulle jo da han kontaktet deg og spurt om det var i orden at han tok med seg sin nye kjæreste i stedenfor. Det skulle vel være greit?

• Liker 2
Skrevet

Ja, min forlovede hadde sendt en melding og spurt om det var en misforståelse, men det var det ikke. De trodde hun kunne komme i bryllupet. Tabben min forlovede har gjort er at han har skrevet tilbake at han skal snakke med meg, men det ordner seg sikkert. Dermed har han på et vis ødelagt for en ok "avvisning".

Da synes jeg du skal snakke med forloveden din. Han må kunne se at dere har budsjetter å holde dere til, i tillegg til at han ved å la henne komme risikerer å fornærme mange andre som heller burde vært invitert dersom dere hadde hatt en ledig plass til. 

Er ikke enig i den andre kommentaren over her om at invitasjoner burde inkludere partnere. 

Man sender gjerne ut invitasjoner til bryllup lenge i forveien og mye kan skje med tanke på gjesters samliv, og jeg synes ikke man skal måtte ta høyde for at NN plutselig har fått ny kjæreste eller ikke. 

Spesielt ikke når det viser seg at den nye partneren er noen man ikke kjenner.. da synes jeg ikke denne personen har noe i bryllupet å gjøre. 

• Liker 3
Skrevet

Da synes jeg du skal snakke med forloveden din. Han må kunne se at dere har budsjetter å holde dere til, i tillegg til at han ved å la henne komme risikerer å fornærme mange andre som heller burde vært invitert dersom dere hadde hatt en ledig plass til. 

Er ikke enig i den andre kommentaren over her om at invitasjoner burde inkludere partnere. 

Man sender gjerne ut invitasjoner til bryllup lenge i forveien og mye kan skje med tanke på gjesters samliv, og jeg synes ikke man skal måtte ta høyde for at NN plutselig har fått ny kjæreste eller ikke. 

Spesielt ikke når det viser seg at den nye partneren er noen man ikke kjenner.. da synes jeg ikke denne personen har noe i bryllupet å gjøre. 

Takk, det er akkurat sånn jeg føler det! 

Hadde vi fått vite om dette for 2-3 mnd siden, så ja kanskje det hadde vært en mulighet å ordne noe. Men ikke 4 uker før!!

Skrevet

Hadde vi fått vite om dette for 2-3 mnd siden, så ja kanskje det hadde vært en mulighet å ordne noe. Men ikke 4 uker før!!

Ja, det er jeg helt enig i. Brudeparet må få vite det i god tid på forhånd hvor mange som kommer. Men synes at alle kan bli invitert med partner, men regner med at du har svarfrist på invitasjonene, og da må dere få beskjed om hvem som kommer.

• Liker 1
Skrevet

Enig, ikke lov å bare trekke med en gjest brudeparet ikke kjenner.

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg synes dette bør være opp til mannen din å avgjøre. Det er hans familie, og primært han som må leve med eventuelle tvister i kjølvannet av å ikke la henne komme.

Skrevet

Jeg tenker litt som deg, å si nei av prinsipp. Man kan ikke bare ta med seg gjester i bryllup, det er jo gjerne beregnet etter nøyaktig antall! Hadde han nå enda spurt om hun kunne få være med, men å bare ta for gitt at det er greit.. Dårlig folkeskikk.

AnonymBruker
Skrevet

Så han ble altså i utgangspunktet invitert med partner, bare en annen kjæresten enn den han har nå? I såfall kan jeg skjønne at han trodde han var invitert med partner, så lenge dere ikke har sagt noe annet i ettertid...

Forøvrig, det er snakk om 1 gjest og et bord som er langt fra dekket... Og i de fleste bryllupsbudsjetter jeg har sett, så er 1000 nok småpenger og betydelig mindre enn de fleste bruder bruker på hår og sminke (for å sette det i perspektiv....)... Og om du likevel velger å kjøre en prinsippsak, husk at det vil bli husket i fremtiden av de gjestene som vet om saken, så du får spørre deg selv hvordan du vil at dagen din skal huskes av andre.

Anonymous poster hash: 7d690...56b
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gifter meg om 8 uker, og om situasjonen skulle komme, er jeg og min forlovede enige i at gjestelisten er slik den er, og klar i forhold til hvem som er invitert. Kommer det en ubudt gjest blir vedkommende avvist (på en hyggelig måte selvsagt).

Dette synes jeg er litt respektløst! On dere har skrevet hand navn på invitasjonen, da burde han spurt lenge før om hun kunne vært med. Har han ikke gjort det, da har han seg selv å takke, og burde selv få forklare til kjæresten hvorfor.

Anonymous poster hash: bf3aa...d49

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så firkanta da.

Slike overraskelser må man faktisk regne med.

Jeg ønsket at alle gjestene mine skulle ha det bra, gjør ikke du også det?

Han var jo invitert med partner tilogmed.. Hva ga han for tilbakemelding før svarfristen, da han sa i fra at han (de?) ville delta i bryllupet?

Anonymous poster hash: 04a12...861
  • Liker 2
Skrevet

Så han ble altså i utgangspunktet invitert med partner, bare en annen kjæresten enn den han har nå? I såfall kan jeg skjønne at han trodde han var invitert med partner, så lenge dere ikke har sagt noe annet i ettertid...

Forøvrig, det er snakk om 1 gjest og et bord som er langt fra dekket... Og i de fleste bryllupsbudsjetter jeg har sett, så er 1000 nok småpenger og betydelig mindre enn de fleste bruder bruker på hår og sminke (for å sette det i perspektiv....)... Og om du likevel velger å kjøre en prinsippsak, husk at det vil bli husket i fremtiden av de gjestene som vet om saken, så du får spørre deg selv hvordan du vil at dagen din skal huskes av andre.

Anonymous poster hash: 7d690...56b

Ojojoj!

Altså, han visste ikke at den tidligere kjæresten var invitert, fordi de slo opp lenge før vi rakk å begynne å invitere. MEN ved første gjesteutkast for 1 1/2 år siden var hun oppført, ja.

Jo, 1000 kr har litt å si når vi har et budsjett å følge. Og som jeg skrev over så kunne vi har firt på det for noen måneder siden, ikke nå måneden før. Budsjettet er ganske spikret, og vanskelig å fire på.

Det er heller ikke snakk om hvordan dagen vil bli husket av de andre gjestene pga dette. Her er det ikke vi som har tabbet oss ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...