AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 I klassen til sønnen min er det noen som er borte fordi de er på ferie. I høst var det også noen som tok seg en sydentur utenfor skoleferien. Jeg blir litt overrasket. Det kunne ikke falt meg inn å ta barna mine ut av skolen for å reise på ferie. Jeg trodde ikke det var lov lenger heller? Hva synes dere?Anonymous poster hash: 31365...daf 2
Gjest Magdalene Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Om barna ikke henger etter i pensum, og at foreldre følger opp lekser mens de er på tur så ser jeg i grunnen ingen problem med at de blir tatt litt ut av skolen. 32
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Jeg synes ikke det er greit. Eneste gyldige grunner til fravær er etter min mening sykdom (egen), eller dødsfall. Andre fraværsårsaker vurderes fra gang til gang, men ferie er aldri god fraværsgrunn. Det er, etter min mening, likestilt med fravær på jobb grunnet "fyllesyke". Vi har aldri hatt råd til å reise i høysesongene, dvs i skoleferiene, og derfor var vi heller aldri på sydentur. Det fikk vente til vi fikk råd, eller til vi kunne bestemme når vi skulle ha ferie selv. Anonymous poster hash: a1f2a...f99 13
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Det vil neppe ha noe å si for karrieren i arbeidslivet til disse barna.Anonymous poster hash: 05ffe...a5a 28
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Det er vel ingenting vel. I den bydelen jeg jobber tar foreldrene barna ut av skolen i 3 mnd. for å reise til hjemlandet. De minste har nesten glemt norsken sin når de kommer tilbake... Anonymous poster hash: fee3c...114 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Synes det er greit på barneskolen så lenge foreldrene følger opp pensum og ungen ikke går glipp av begivenheter. Anonymous poster hash: f71aa...970 3
Gjest Magdalene Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Det er vel ingenting vel. I den bydelen jeg jobber tar foreldrene barna ut av skolen i 3 mnd. for å reise til hjemlandet. De minste har nesten glemt norsken sin når de kommer tilbake... Anonymous poster hash: fee3c...114 Men da snakker man jo om noe helt annet enn at man blir tatt ut en uke pga ferie.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Synes dette hysteriet rundt å ikke ta barna ut av skolen for en ukes ferie har gått for langt. Slapp litt av, hva er det verste som kan skje? Anonymous poster hash: 8f2b0...f89 17
Berit Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Om barna ikke henger etter i pensum, og at foreldre følger opp lekser mens de er på tur så ser jeg i grunnen ingen problem med at de blir tatt litt ut av skolen. Dette er jeg enig i hvis barnet går de første årene på barnetrinnet. Det å få oppleve sydentur (1 uke) sammen med foreldrene når de er i den alderen er en opplevelse som gir trygghet og kvalitetstid sammen med familien. Det beste er om de kan gjøre det i skoleferiene, men det er det ikke alle om har anledning til. Jeg er veldig for det, og tror at det kan være et minne for livet som familien opplever sammen. 6
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Jeg synes ikke det er greit. Eneste gyldige grunner til fravær er etter min mening sykdom (egen), eller dødsfall. Andre fraværsårsaker vurderes fra gang til gang, men ferie er aldri god fraværsgrunn. Det er, etter min mening, likestilt med fravær på jobb grunnet "fyllesyke". Vi har aldri hatt råd til å reise i høysesongene, dvs i skoleferiene, og derfor var vi heller aldri på sydentur. Det fikk vente til vi fikk råd, eller til vi kunne bestemme når vi skulle ha ferie selv. Anonymous poster hash: a1f2a...f99 Helt enig. Og det har barn også godt av å lære seg. Holdninger arves. Er man syk blir man hjemme fra skole og jobb, reiser tar man i ferien. Anonymous poster hash: 6ce60...d4b 11
teknosilje Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Jeg har ei venninne som gjør dette HVERT år i 2 uker. Og ungene hennes går nå på ungdomsskolen. Synes det er merkelig at det er lov egentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Sånn individuelt sett så ser jeg ikke problemet så lenge barnet blir fulgt opp mtp lekser. Problemet er vel at denne reisingen utenfor ferier har økt så mye de siste årene at der er stadig en eller to borte fra klassen. Det merkes godt i en liten klasse på barneskolen og man får ikke kontinuitet i klasseforholdet når stadig noen alltid er borte. Om en er borte pga ferie og en eller to er borte pga sykdom så mangler man jo plutselig en del elever i en klasse på 14 elever totalt. Anonymous poster hash: b91b7...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #13 Skrevet 3. juni 2015 Jeg syns absolutt dette at man aldri skal få fri fra skolen pga ferie utenom skoleferiene har tatt helt av. Selv hadde jeg foreldre som ofte tok meg 1-3 uker ut av skolen og reiste til varmere strøk. Nå var det vel og merke av helsemessige årsaker. Men allikevel. Jeg gikk ikke glipp av mye. Selv har jeg ikke mulighet til å ha noe særlig ferie i fellesferiene, dessverre. Det var ikke noe jeg valgte selv. Men jobben min har etter hvert ført til dette. Det at skolen og kommunen mine barn går på skole i nå sier at man ikke får fri til slike ting, fører til at vi ikke lenger kan ha de feriene vi før hadde. Og selv føler jeg at barna mine fikk ganske mye ut av de to ukene med fri fra skole, de havnet aldri etter på skolen, om noe så lærte de vel faktisk mer av det, da vi to voksne hadde bedre tid til barna våre en en lærer i ett stort klasserom. Faktisk merket jeg betydelig forskjell på bl.a lesehastighet i disse periodene. Anonymous poster hash: 9cf86...37e 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #14 Skrevet 3. juni 2015 Det er ikke lov. De søker permisjon, får den ikke godkjent og drar. Meeen.. hvor mye har ugyldig fravær på barneskolen å si? Ingenting. Det eneste som kan skje er at skolen melder til barnevernet dersom dette skjer ofte. Anonymous poster hash: 1f24a...c66 2
palamina Skrevet 3. juni 2015 #15 Skrevet 3. juni 2015 På barneskolen vår er det en formalitet å be rektor om fritak til ferie. Lærerne syns heller ikke det er noen belastning, tvert i mot så får de bedre tid til hver elev hvis de ikke har full klasse hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #16 Skrevet 3. juni 2015 Det vil neppe ha noe å si for karrieren i arbeidslivet til disse barna.Anonymous poster hash: 05ffe...a5a Det har noe å si for arbeidslivet til læreren. Anonymous poster hash: 29885...447 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #17 Skrevet 3. juni 2015 Synes det blir urettferdig for de andre barna, da burde jo nærmest de få fri også og få ekstra lekser som de kan gjøre hjemme. Anonymous poster hash: 77ee2...6db 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #18 Skrevet 3. juni 2015 Det er ikke lov. De søker permisjon, får den ikke godkjent og drar. Meeen.. hvor mye har ugyldig fravær på barneskolen å si? Ingenting. Det eneste som kan skje er at skolen melder til barnevernet dersom dette skjer ofte. Anonymous poster hash: 1f24a...c66 Dette stemmer faktisk ikke. Hvis barnet går på en full skole, risikerer det faktisk å miste skoleplassen sin. Denne blir da gitt til en elev som står i kø, og barnet kommer ikke inn igjen. Anonymous poster hash: 29885...447 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #19 Skrevet 3. juni 2015 Synes det blir urettferdig for de andre barna, da burde jo nærmest de få fri også og få ekstra lekser som de kan gjøre hjemme. Anonymous poster hash: 77ee2...6db Anonymous poster hash: 29885...447 11
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #20 Skrevet 3. juni 2015 Hvor mange dager er det i et skoleår? 180-190? Jeg synes det er en selvfølge å legge ferier til ferier. Finnes sikkert mange unntak og gode grunner for å reise i skoleåret, men det finnes også mange dårlige.Anonymous poster hash: a7086...2de 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå