Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rette kategorien, men prøver her. Jeg skal gifte meg i sommer, men vil endre etternavn før det, til mannens. Problemet er at dette er beskyttet, så i utgangspunktet må vi være gift først. Men datteren vår har hans etternavn. Kan det gjøre det mulig for meg å bytte, da et av kriteriene når det er beskyttet, er slektskap?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få etternavnet hans etter dere er gift? Hvorfor ikke vente til da?

Anonymous poster hash: a46df...5bd
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg usikker på, men da jeg for et par år siden søkte om å bytte til et gammelt slektsnavn etter min mormor så fikk jeg beskjed om at siden det er under 200 stykker i landet som har dette navnet så måtte jeg dokumentere med dåps/fødselsattest til min oldemor, mormor og mor eller få skriftlig tillatelse fra alle som har det navnet om at jeg kunne ta få det. Jeg droppet det for å si det sånn ;)

Anonymous poster hash: 3206a...856
Skrevet

Takk for svar:-) Ja jeg kan få det etter vi er gift, lurte bare på om det var mulig. Ville helst hatt det nå slik at hele familien har samme etternavn, men er absolutt ikke et problem.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ta etternavnet til samboer dersom man har vært samboere i minst to år.

Anonymous poster hash: 5fc85...d55
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, dette har jeg ikke hørt om før, hva vil det si at et etternavn er beskyttet? Mitt er ganske sjeldent, og det er én slekt utenom min som har det, ganske sikker på at vi er under 150 tilsammen. 

Anonymous poster hash: d219e...aa7
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, dette har jeg ikke hørt om før, hva vil det si at et etternavn er beskyttet? Mitt er ganske sjeldent, og det er én slekt utenom min som har det, ganske sikker på at vi er under 150 tilsammen.  Anonymous poster hash: d219e...aa7

Det er for snobber som er redde for at hvem som helst kan bruke etternavnet.

Anonymous poster hash: 9fa2b...207

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, dette har jeg ikke hørt om før, hva vil det si at et etternavn er beskyttet? Mitt er ganske sjeldent, og det er én slekt utenom min som har det, ganske sikker på at vi er under 150 tilsammen.  Anonymous poster hash: d219e...aa7

Svaret ligger i tråden, over. Når under 200 personer har et etternavn som etternavn, så kan ikke hvem som helst endre til det beskyttede etternavnet.

TS, sende en mail til skatteetatens/folkeregisterdel og spør, så får du klart svar.

Anonymous poster hash: b3910...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke byttet før etter bryllupet. De på Skatteetaten anbefalte meg å vente.

Anonymous poster hash: 6ab00...557

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan endre navn før du gifter deg så lenge samboeren din er enig, og det ikke en eventuell eks sitt navn som han har tatt i et tidligere forhold.

I navnelovn §4 står følgende:

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

(...)

4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap.

(...)

9. etternavn eller mellomnavn som vedkommende for øvrig har en særlig tilknytning til.

Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker.

(...)

Anonymous poster hash: 5fc85...d55
Skrevet

Takk! Da er det en mulighet ja:-) Har sendt forespørsel til skatteetaten, men det tar tid. Men da er det bare å smøre seg med tålmodighet og se.

Skrevet

Hei, det som anonym i #10 skriver stemmer!

Jeg og broren min har et  beskyttet etternavn, men samboeren hans "sneik" seg til det navnet på dagen etter at de hadde bodd sammen i to år!

Så om samboeren din er enig, så er det bare å søke om å få å skifte!

Lykke til med bryllupet!

Skrevet

Jeg gjorde dette. Det er under 50 i landet som har dette etternavnet. Da vi skulle gifte oss ville jeg ta hans navn, siden mitt er så vanlig (type Olsen....). Siden vi skulle på bryllupsreise til utlandet og passet mitt hadde gått ut måtte jeg endre til nytt navn noen uker i forveien slik at jeg fikk nytt pass i rett navn. Ikke noe problem siden vi hadde vært samboere i over ett år.

Det var ingen som måtte godkjenne dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...