Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Reiser til Tyrkia om noen uker, og vil selvfølgelig få en dyp og fin brunfarge. Noen som har tips i forveien (og når jeg er der nede) til hva jeg kan gjøre, feks hjelper det å skrubbe huden rett før jeg reiser? Sololje? Betakaroten? :) Generelt tips :)

Jeg blir fort brun og har varm hudtone, men da jeg var i varmere strøk i slutten av september i fjor var ikke brunfargen såå mye å skryte av..

Anonymous poster hash: 8c7d2...4db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk SPF50, så slipper du rynker. 

Anonymous poster hash: b3745...d75
  • Liker 5
Skrevet

Annbefaler hammam en av de første dagene du er der. Og ta gjerne solarium et par ganger før du reiser så du har et lite grunnlag og huden er litt vant til sol. Husk å pakk med solkrem med høy faktor

AnonymBruker
Skrevet

jeg syns betakaroten fungerer, husk å skrubb huden ganske ofte, slik at det alltid er ny og frisk hud når du skal sole deg :) smør deg med ekstra høy faktor der du blir fort brent :)

Anonymous poster hash: dc834...a59
AnonymBruker
Skrevet

Tenk heller på å unngå rynker og kreft, brunfargen kommer etterhvert - heller gå for en brunfarge over flere uker enn en brunfarge på kun en uke.

Hvis du ser de som bor i de typiske syden landene hvor det er mye sol, der har folk en fin, jevn og glødende hud. Hvorfor? Jo, fordi de er aldri ute i stekende sol mellom 12 og 15 på dagen, de beskytter og tar vare på huden sin. De gjør det stikk motsatte av hva dere nordmenn gjør.

Hva gjør nordmenn? De satser på en brunfarge på kortest mulig tid(ikke mer enn en uke), de tar ørti solariumstimer, starter på betakaroten en uke før de reiser og tror det er med og hjelper (det gjør det ikke, betakaroten skal tas minst 3 uker før hvis du vil ha noe effekt), de smører seg inn ned solfaktor 6, fordi solfaktor 20 er "for høyt", de SKAL på liv og død bli 15 nyanser mørkere på 7 f*ckings dager, selv om den fargen vil forsvinne på ca 2-3 uker når de er hjemme igjen, og de ser ikke noe gærnt i å bli solbrent fordi "man blir brun etterpå likevel" - ignorerer totalt at hver gang du blir brent så utsetter du deg for hudkreft, de kreftcellene oppstår fordi skadede celler kopierer seg selv. Nordmenn er på topp når det kommer til hudkreft og det pga slike idiotiske valg.

Gjør deg en tjeneste som gjør at du om 15 år ikke sitter som en uttørka rosin eller i verste fall hudkreft;

smør deg inn med god solkrem med høy faktor , hold deg i skyggen mellom 12 og 15, vær gjerne aktiv i solen (ballspill eller annet) enn å ligge som en pannekake og steke, og tenk heller på å unngå å bli brent enn å bli brun. Skal love deg at brunfargen kommer etter hvert.

Hilsen en kroater som bruker solfaktor 25/30 hele året men får fortsatt brunfargen over tid.

(Beklager "ranten" min her men synes søren mer folk bør være mer forsiktig i sola)

Anonymous poster hash: 19854...018

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tenk heller på å unngå rynker og kreft, brunfargen kommer etterhvert - heller gå for en brunfarge over flere uker enn en brunfarge på kun en uke.

Hvis du ser de som bor i de typiske syden landene hvor det er mye sol, der har folk en fin, jevn og glødende hud. Hvorfor? Jo, fordi de er aldri ute i stekende sol mellom 12 og 15 på dagen, de beskytter og tar vare på huden sin. De gjør det stikk motsatte av hva dere nordmenn gjør.

Hva gjør nordmenn? De satser på en brunfarge på kortest mulig tid(ikke mer enn en uke), de tar ørti solariumstimer, starter på betakaroten en uke før de reiser og tror det er med og hjelper (det gjør det ikke, betakaroten skal tas minst 3 uker før hvis du vil ha noe effekt), de smører seg inn ned solfaktor 6, fordi solfaktor 20 er "for høyt", de SKAL på liv og død bli 15 nyanser mørkere på 7 f*ckings dager, selv om den fargen vil forsvinne på ca 2-3 uker når de er hjemme igjen, og de ser ikke noe gærnt i å bli solbrent fordi "man blir brun etterpå likevel" - ignorerer totalt at hver gang du blir brent så utsetter du deg for hudkreft, de kreftcellene oppstår fordi skadede celler kopierer seg selv. Nordmenn er på topp når det kommer til hudkreft og det pga slike idiotiske valg.

Gjør deg en tjeneste som gjør at du om 15 år ikke sitter som en uttørka rosin eller i verste fall hudkreft;

smør deg inn med god solkrem med høy faktor , hold deg i skyggen mellom 12 og 15, vær gjerne aktiv i solen (ballspill eller annet) enn å ligge som en pannekake og steke, og tenk heller på å unngå å bli brent enn å bli brun. Skal love deg at brunfargen kommer etter hvert.

Hilsen en kroater som bruker solfaktor 25/30 hele året men får fortsatt brunfargen over tid.

(Beklager "ranten" min her men synes søren mer folk bør være mer forsiktig i sola)

Jeg setter pris på svaret ditt! :) Og ja, jeg er helt enig med deg. Jeg bruker høy solfaktor (enten jeg er i Norge eller sydligere land), bruker ikke solarium og er ikke ute de "farligste" timene i sola. Det skal mye til før jeg blir solbrent, vet ikke om det er fordi jeg passer godt på eller om huden min bare er slik :) Tilfører også huden mye fuktighet.

Men jeg er helt enig med deg, og det er absolutt noe folk burde være mye mer bevisst på. Grunnen til at jeg vil bli "brunest" mulig der, er fordi jeg jobber inne resten av sommeren, og liten sjans for soling. Vet det er teit, men sånn er jeg! :)

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Og bare for å legge til tips om produkter ;

1. Går du på P piller , dropp disse. Du vet det som står om P piller og pigmentering og soleksem? Det kan skje deg også selv om du ALDRI har hatt det før. Jeg fikk et kraftig soleksem i fjor pga de hersens P pillene, selv om dette aldri skjedde før. Aldri før har jeg hatt et så stort ønske om å kle meg en burkini, for å si det sånn.

2. Skrubb huden, gjerne skrubb det der nede av flinke spa folk - men vær forsiktig, for det har vært tilfeller der jenter har hatt ubehagelige opplevelser (but that's another story)

3. PizBuin har solkremer som gjør at du blir fortere brun. Det står vel noe som "tan intensifier" på de, de kommer i mellomstore tube flasker på faktor 6 og 15. Siden den høyeste faktoren de har på disse er 15, så må du slenge på en vanlig solkrem mellom 25 og 30. Bruk solfaktor 15 mellom kl. 8 og 10/11 , solfaktor 25-30 mellom kl. 11-15, og igjen solfaktor 15 senere ut på ettermiddagen.

Man blir brun av den "svake" morgen- og kveldssolen også.

3. Vær veldig forsiktig med sololje. Bruk det morgen og sen ettermiddag, ikke midt på dagen.

4. Sats på en brunfarge over lengre tid, ikke på en kort uke. Vil du starte nå så gjør det (sol deg ute), men husk solkrem og god beskyttelse sånn at faren for et mer, pigmentforandringer og kreft er minimale.

Skrevet

Beste måten å forberede huden på er å ta solarium en tid før du drar, evt sole deg ute her hvis det blir noe ordentlig vær. Da vil ikke den sterkere sola der nede komme som et like stort sjokk.

Skrevet

Ta deg en tur i tyrkisk bad med en gang du har kommet ned. Da får du en skikkelig, skikkelig peeling på hele kroppen (de fjerner gjerne så mye som 100-200 gram med døde hudceller). Da har du frisk og sunn hud som får farge som holder leeenge:-)

og selvsagt, it kind of goes without saying: Husk SPF :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...