Kaem Skrevet 1. september 2004 #1 Skrevet 1. september 2004 Jeg har blitt spurt om å være fadder for en vennines barn. Han døpes om 2 uker og jeg kan ikke være tilstede i kirken( dette viste min vennine da jeg ble spurt). Jeg hadde (før jeg ble spurt om å være fadder) tenkt å gi en liten selvlaget ting siden jeg ikke var invitert i dåpen + at jeg skulle komme med en kake. Nå føler jeg at jeg bør gi noe mer. Er veldig usikker på hva jeg skal gi. Vennina mi er ikke typen til små søte sølvting og siden det er en gutt som skal døpes er smykker uaktuelt. Bunad har heller ikke noen tradisjon i familien. Kan noen hjelpe til med gode forslag til dåpsgave??? Pleeeeaaaase
Redhead Skrevet 1. september 2004 #2 Skrevet 1. september 2004 Det finnes mye fint i tinn, også til gutter. Hva med en helikoptersparebøsse? Veldig fin, og med plass for gravering (som du kan vente med i tilfelle de får flere av samme gave). Bøker er også en fin gave å få. Den store Dikt- og regleboka, eller Den store god-nattboka f. eks.
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 1. september 2004 #3 Skrevet 1. september 2004 Hvorfor er smykker uaktuelt?? Selv ga jeg til en jeg er gudmor til et smykke i gull, en liten fotball...Han er i dag 6 år og bruker smykket hele tiden nå! Ellers er jo armbånd og å finne i flere varianter til gutter! Ellers ville jeg sett på kniv, de har en utrolig fin liten, på en sportsbutikk her jeg bor, vil passe når gutten er 5-6 år. Bøker, eventyrbøker eller sangbøker. Penger går og an, selv om det kanskje er litt upersonlig så får jo poden bruk for dem siden i livet. vet og om en liten gutt som fikk fotballsko i den minste størrelsen...morsom dåpsgave...men ikke sikkert gutten vil spille fotball en gang... Ellers går det jo an å spørre venninna di om det er noe praktisk gutten trenger, enten klær eller ting. (Jeg for min del hadde blitt like glad om vesla hadde fått en skikkelig vinterdress i stede for alle disse sølvplett tingene...men da burde jo selvsagt jeg vært flinkere til å ønsket slike ting!! Så ikke misforstå, vi ble glade for ALT hun fikk!!)
Elbereth Skrevet 1. september 2004 #4 Skrevet 1. september 2004 Vi har gitt eggeglass i tinn til flere av familiens dåpsbarn. Det finnes mange søte på markedet, og de kan graveres, hvis man ønsker det. Tinnkrus er også nyttige og pene gaver og atskillig billigere enn tilsvarende i sølv. Vi har pleid å gi gavene ugraverte og så gitt ca 150 kr i tillegg til gravering. Det hender jo at man vil bytte. Ellers går det an å gi penger, en aksje i den lokale banken, gavekort i en eller annen butikk, osv.
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2004 #5 Skrevet 1. september 2004 Innbundet eventyrbok eller bibel. De får du også med navn. Bankbok som du sperrer til han er 18.
Veslejenta Skrevet 1. september 2004 #6 Skrevet 1. september 2004 Innbundet eventyrbok eller bibel. De får du også med navn. Bankbok som du sperrer til han er 18. Bankbok er ikke mulig å gi for en som ikke verge for barnet. Kontoen må åpnes av, og disponeres av, begge foreldrene. Hvis du har tenkt å gi en bankremisse til barnet, så skriv for eksempel dåpsbarnet Mons v/Lars Hansen på bankremissen. Det gjør at remissen er lettere å få hevet. Du kan gi en "tannfe"boks i tinn. Morsom å ha for å samle på melketennene til den lille. Fåes hos de fleste gullsmeder. Stikk innom en gullsmed og si at du leter en dåpsgave til en gutt, så får du sikkert noen gode ideer om hva du kan gi. Eventyrbøker og barneklassikere er også morsomme gaver.
Gjest Diddl Skrevet 1. september 2004 #7 Skrevet 1. september 2004 Jeg ville gitt et armebånd- slikt med en "plate" til å skrive navnet på. Så kan du legge ved et gavekort på gravering- vist hun får flere. Viss ikke er lammeskinn genialt.Eller en ramme med plass til bilder fra dåpen. Det fikk min sønn- og den er kjempefin! Det blir alltid nok "ting"- slik som bare blir liggende!
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #8 Skrevet 2. september 2004 Jeg synes en barnebibel er en fin ting å gi som fadder. Eller barnebøker med kristent budskap. (Men så mener jeg at en fadder har en funksjon ut ifra det løftet han gir også...)
Murf Skrevet 2. september 2004 #9 Skrevet 2. september 2004 Ser ikke helt pointet med all sølvplett-gavene.. Toppen av kransekaka er dåpsattestholder i sølv. Blir jo bare enda mer nips i huset. M
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #10 Skrevet 2. september 2004 Bankbok er ikke mulig å gi for en som ikke verge for barnet. Kontoen må åpnes av, og disponeres av, begge foreldrene. Hvis du har tenkt å gi en bankremisse til barnet, så skriv for eksempel dåpsbarnet Mons v/Lars Hansen på bankremissen. Det gjør at remissen er lettere å få hevet. Du kan gi en "tannfe"boks i tinn. Morsom å ha for å samle på melketennene til den lille. Fåes hos de fleste gullsmeder. Stikk innom en gullsmed og si at du leter en dåpsgave til en gutt, så får du sikkert noen gode ideer om hva du kan gi. Eventyrbøker og barneklassikere er også morsomme gaver. Ikke gi bok for en som ikke er verge for barnet? jeg har da gitt flere bankbøker til dåpsbarn. ikke er jeg fadder/verge eller forelder.
:-) anna Skrevet 2. september 2004 #11 Skrevet 2. september 2004 Jeg har sansen for presanger som varer livet ut. Eller presanger som har en nytteverdi i tillegg til å stå og skinne... For meg er bøker slike gaver... selv når det er barnebøker. En annen fin presang er å gi ham en serveringsskje i sølv med navnet hans inngravert. Eller hva med en guttete sølje til å ha i halsen når han pynter seg. Men det er uansett fint å ha noen minner fra dåpen... Vi har dåpstallerkner på veggen... Annamannens, min, stesønnen og sønnen min sine. Fadderne til sønnen min kjøpte tripp trapp-stol til ham!! Og de andre fadderne kjøpte to bøker i "den store"-serien. Begge gavene har blitt brukt enormt mye!!
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #12 Skrevet 2. september 2004 Sølvplett blir vel kjøpt pga det er rimelig? sølv er jo dyrt. Enig, sølvplett er fint i butikkn,men fy så stygt det blir. Håpløst å holde blankt. vet ikke hvor mye sølvplett jeg har kastet opp igjenom årene.
Veslejenta Skrevet 2. september 2004 #13 Skrevet 2. september 2004 Ikke gi bok for en som ikke er verge for barnet? jeg har da gitt flere bankbøker til dåpsbarn. ikke er jeg fadder/verge eller forelder. I følge den nyeste finansavtaleloven (tror den kom i ca år 2000), så er det ikke lenger mulig for andre enn foreldrene til barnet å åpne konto. Kaem: hva har du bestemt deg for??
Gjest Turi Skrevet 2. september 2004 #14 Skrevet 2. september 2004 Det er faktisk ikke helt riktig. Mamma åpnet bankkonto for Vesla til dåpen. Jeg har åpnet bankkonto for stesønnen min. Begge deler det siste året. MEN foreldrene må undertegne på papirer før man får innskuddsoversikt og tilgang på pengene, og det er jo ikke slike "bøker" som vi fikk (husker jeg hadde Gullbok fra Posten :-) ). Ellers har jeg to ganger gitt sølvrangler jeg til dåp. Og foreldrene har vært SÅ fornøyde, det er jo litt originalt i dag. Sølv er dessuten selvrensende, og med minimalt av bakterier sammenlignet med andre leker. Ranglene jeg har kjøpt har også kommet med en bitering på - praktisk, vakkert, tradisjonsrikt og anvendelig. Vesla fikk sølvkrus til dåpen sin, og giveren fikk beskjed om at det var noe som skulle BRUKES, ikke stå på stas, nettopp fordi sølv har gode bakteriehemmende egenskaper.
Gjest heksa Skrevet 2. september 2004 #15 Skrevet 2. september 2004 jeg hae gitt smykke-skrin til dåpsbarna, både til gutt og jente.For nesten alle barn får enten smykke,armbånd eller ring, og da har det vært greit å ha en plass å ha det i, og ikke bare i mamma's smykke-skrin.
Kaem Skrevet 3. september 2004 Forfatter #16 Skrevet 3. september 2004 Takk for alle forslag. Har snakket litt med mor og far til barnet og de sier at de fikk sølv bestikk, kopp og asjett til første man og regner med å få det samme til andreman. De synest tinn er fint så jeg tror jeg skal se meg om etter en ramme i tinn. Eller, hvis jeg ikke finner noen fine, blir det bok i "den store" serien. Har disse selv og bruker dem ganske mye....
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2004 #17 Skrevet 3. september 2004 Den beste gaven jeg har gitt bort var en sang jeg hadde diktet selv. Den gikk på melodien til "Nissejentas nattasang" (eller noe i den duren) fra Amalies jul. Ganske fornøyd med den. (Om noen vil låne den og bytte ut navnet er det bare å sende meg en PM :D ) I tillegg fikk hun en smykke. Ikke originalt,men med sangen og et hjemmelaget kort ble det en fin gave syns jeg. Om det er noen du kjenner godt kan du jo ta bilder i dåpen, lime det inn i album og gi det litt etterpå. Selv om det ikke blir gave på dagen, blir det en gave fra dagen. Gøy å ha med seg seinere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå