AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Hei! Som dere sikkert skjønner, er jeg en tvilling. Jeg har en tvillingbror, er jente selv, og foreldrene mine behandler oss HELT forskjellig. Nå er jeg og bruttern ganske ulike, men det gir dem ikke rett til å behandle oss forskjellig. Jeg driver med idretter, mens broren min sitter og "gamer" hele dagen, og røres seg aldri, og slike forskjeller. Vi i familien har en ordning slik at jeg og broren min må rydde hver fredag, så får vi "lønn" en gang i måneden, men det har blitt slik at jeg må rydde helt alene, mens broren min kan sitte å spille eller slurve unna med ryddingen og bare dytte alt under et bord, og likevell får vi samme sum når måneden er over! Jeg må i tillegg lage mat, vaske vinduer, rydde etter resten, vaske og henge opp klær og sengetøy, vaske biler, sitte barnevakt og mer til, mens broren min konstant sitter og spiller. Jeg har sagt i fra til pappa, og spesielt til mamma, flere ganger om at dette er urettferdig og at jeg ikke vil ha det slik, men da blir de bare sure og tar broren min sin side! Så sier de ting som "Han tømte jo oppvaskmaskinen i går!", så sier jeg "Oi, woow..", jeg vet det er litt kjapt å komme tilbake med slike kommentarer, men jeg blir så lei og jeg vet ikke hvordan jeg skal få de til å innse det! Jeg tror rett og slett ikke de legger merke til alt jeg stadig gjør her omkring, men når broren min endelig gjør én liten ting så går de og skryter av det til alle vennene sine. Når jeg tenker over det virker det nesten som at de tar alt jeg gjør for gitt, men de roser meg aldri for den harde innsatsen min! I tillegg er jeg midt i tenårene, så er ganske opptatt de fleste dager, så hvis jeg ikke har hatt tid til å f.eks. Støvsuger stua så mamma eller pappa må gjøre det én gang, blir de skikkelig sure, og da lar de meg få høre det! De tenker ikke på å spørre broren min som alltid er hjemme om å gjøre det en sjelden gang, det er bare jeg som må! De stiller så mye høyere krav til meg enn til han, og forventer mye mer av meg! Hva kan jeg gjøre for å få de til å innse hvor mye jeg faktisk gjør, slik at de kan likestille det eller hvertfall gi meg litt mere for det enn broren min da han ikke gjør noe?Anonymous poster hash: 65a34...ac3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Dette er like mye en søskenforskjellsbehandling, som en tvillingforskjellsbehandling. Si i fra, det er det eneste som nytter. Kanskje kan du og ta bilder eller filme/skrive lister over hva du gjør, skikkelig, og hva broren gjør på sin gutter sluntrer unna måte? Kanskje et skjema på veggen over hva som sksl gjøres som krysses av på når tingene er gjort kan synliggjøre saker og ting? Anonymous poster hash: 7867e...814 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Du får si du ikke gidder gjøre noe mer husarbeid så lenge det ikke blir mer rettferdig arbeidsfordeling. Så får du bare drite i de lommepengene. Kanskje de ombestemmer seg etter noen uker når de skjønner at broren din ikke gjør stort. Anonymous poster hash: 4edab...97c 5
Fraggzy Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 (endret) God ide fra AB *2 over her. Få moren og faren deres til å sette opp en liste med hva som skal gjøres og av hvem (eller sett opp en selv). Fordel pliktene slik de skulle være før du gjorde alt og så krysser man av, eller skriver initialene sine i feltet når plikten er gjort. Da blir det fort synlig dersom noe ikke er blitt gjort, og dersom han dropper å gjøre det, men bare signerer er det vel ikke vanskelig å se at det er rotete/skittent og så se hvem som har skrevet at de har gjort det. Endret 3. juni 2015 av Fraggzy 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Dette er like mye en søskenforskjellsbehandling, som en tvillingforskjellsbehandling. Si i fra, det er det eneste som nytter. Kanskje kan du og ta bilder eller filme/skrive lister over hva du gjør, skikkelig, og hva broren gjør på sin gutter sluntrer unna måte? Kanskje et skjema på veggen over hva som sksl gjøres som krysses av på når tingene er gjort kan synliggjøre saker og ting? Anonymous poster hash: 7867e...814 Tusen takl for svar! Ja, jeg ser den, men det er en litt annen situasjon når man er like gamle enn hvis det er 2-3 år mellom, etter min mening da. Jeg har prøvd å lage en liste, men foreldrene mine mente at jeg kryssa av på ting jeg ikke hadde gjort, for å stille broren min i ett dårlig lys, så det var ikke så vellykket.. Vi har jo hver våre "områder" vi skal rydde, jeg skal for eksempel rydde rommet mitt og badet, mens han skal rydde rommet sitt og loftstua, men det har blitt slik at jeg må rydde alle rommene foruten hans soverom, pluss at jeg må rydde stua, kjøkkenet, gangen, vaskerommet, og you name it.. Anonymous poster hash: 65a34...ac3
Gjest Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Støtter forslaget om lister. Noter ned det han gjør på en og det du gjør på en, og spør om de synes det er rimelig at han får lik lønn for 1/8 (eller noe sånt) av arbeidet. At enten vil du ha rett til å gjøre like lite som han, ellers så får de justere lønna.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Du får si du ikke gidder gjøre noe mer husarbeid så lenge det ikke blir mer rettferdig arbeidsfordeling. Så får du bare drite i de lommepengene. Kanskje de ombestemmer seg etter noen uker når de skjønner at broren din ikke gjør stort.Anonymous poster hash: 4edab...97c Er nesten så jeg vurderer å gjøre det ja. Har tenkt på det, "å gå i streik" på ett vis, da vil det hope seg opp med arbeidsoppgaver, men da tror jeg foreldrene mine blir veldig sure, vil jo helst løse dette uten å ødelegge forholdene mine med demAnonymous poster hash: 65a34...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Støtter forslaget om lister. Noter ned det han gjør på en og det du gjør på en, og spør om de synes det er rimelig at han får lik lønn for 1/8 (eller noe sånt) av arbeidet. At enten vil du ha rett til å gjøre like lite som han, ellers så får de justere lønna. Kan vel gi listene et forsøk til, slik dere foreslår høres det ut som det kam få de til å innse fakta! Tusen takkAnonymous poster hash: 65a34...ac3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Hva gjør du på et forum som dette? Nysgjerrig...Anonymous poster hash: 72c7a...b2b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Tusen takl for svar! Ja, jeg ser den, men det er en litt annen situasjon når man er like gamle enn hvis det er 2-3 år mellom, etter min mening da. Jeg har prøvd å lage en liste, men foreldrene mine mente at jeg kryssa av på ting jeg ikke hadde gjort, for å stille broren min i ett dårlig lys, så det var ikke så vellykket.. Vi har jo hver våre "områder" vi skal rydde, jeg skal for eksempel rydde rommet mitt og badet, mens han skal rydde rommet sitt og loftstua, men det har blitt slik at jeg må rydde alle rommene foruten hans soverom, pluss at jeg må rydde stua, kjøkkenet, gangen, vaskerommet, og you name it.. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 65a34cfa5bb03f627e5136bc3041bac3"] 65a34...ac3 Derfro er før og etter bilder viktige! Mobilkameraer har også dato og klokkeslett. Regner med du har mobil med kamera? Anonymous poster hash: 7867e...814 3
Biloba Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Lag liste, og ikke rydd/gjør hans del. Ganske provoserende at du ikke blir trodd på hva du gjør, slik du beskriver det ser det ut til at du gjør mesteparten av husarbeidet i det huset. 1
Gjest imperio Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Sånn var det hos meg også, broren min fikk stående applaus om han kastet skittenklærne sine ned trappen. Mens jeg kunne rydde, støvsuge og lage mat, uten et lite takk. Det som funker for meg, var å flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå