Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i løpet av noen få år klart å bygge meg opp masse gjeld. Regninger som ikke jeg har hatt mulighet til å betale pga arbeidsledighet, og regninger som aldri har blitt åpnet. Tilsammen dreier det seg om kanskje 250-300.000 i hovedkrav, pluss renter.

Med renter og gebyrer beløper det seg nok til ca 500.000.

Jeg har nå vært så heldig å få et lån i banken, nok til å dekke alt sammen og få det inn i ett lån.

Naturligvis vil jeg prøve å sitte igjen med et så lite lån som mulig.

Spørsmålet mitt er; er det noen her som har erfaring med å forhandle med kreditorer? Da spesielt om reduksjon av renter, gebyrer og kanskje til og med også hovedkrav.

Hva er isåfall den beste inngangsmetoden? Regner med det ikke er så lurt å si man har fått ja til et lån, da vil de nok neppe redusere. Hvordan få dem til å gi litt etter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom ting er gått videre til inkasso, så er jo selvsagt gebyrene det inkassoselskapet skal ha for jobben, så det skal de ha.

Jeg ville skrevet en epost, helst til en kundebehandler der du skylder dersom du har hatt kontakt med noen. Skriv vennlig og ordentlig at du lurer på om det er mulig med noe avkorting av krav dersom du skulle låne / refinansiere og innfri totalen umiddelbart.

Forvent ingenting, men det skader ikke å prøve :)

Anonymous poster hash: 74587...27b
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å skaffe deg nøyaktig oversikt over dte du skylder.

Gir banken deg lå til så mye gjeld?

Anonymous poster hash: ac07e...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med selskapene. Spør om hvor mye du kan få ned i gjeld hvis du betaler alt. Inkassoselskap kan ofte fjerne en del av salærene så lenge de vet de får inn pengene.

Anonymous poster hash: 1e519...7a4
Skrevet

Begynn med å skaffe deg nøyaktig oversikt over dte du skylder.

Gir banken deg lå til så mye gjeld?

Anonymous poster hash: ac07e...a0e

Får lån med kausjonist, de ville ikke gitt meg lån uten :)

Skrevet

I min jobb får vi noen henvendelser av denne typen. Alle blir henvist til inkassobyrået vi bruker. Noen ganger senker inkassobyrået salær, gebyr og renter, mot lovnad om innbetaling av totalt resterende beløp.

For øvrig håper jeg at du setter pris på denne muligheten du har fått til å få samlet gjelden din og heller sitte med et lån. Takket være en kausjonist som har troen på deg. Unngå for all del å havne i samme situasjon igjen og å sette kausjonist i en dårlig posisjon ved at du unnlater og betale dine avdrag.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg håper du har fått deg jobb slik at du kan betale avdrag?

Det er - som påpekt over - inkassoselskapene du må forhandle med. Det lure er å si at du har mulighet til å betale ned det opprinnelige kravet og lurer på hvor mye rente og salær kan reduseres. Selvsagt får du en utfordring dersom du har flere saker i samme inkassobyrå, så det er lurt å få full oversikt før du begynner å forhandle slik at du ikke dummer deg ut ved å ringe for hver sak hos hver av dem. Da tipper jeg forhandlingskortet forsvinner fort.

Skrevet

Jeg håper du har fått deg jobb slik at du kan betale avdrag?

Hei,

Ja, har en ok betalt jobb nå og bor også veldig billig, så nå ordner det seg! :) Setter selvfølgelig utrolig pris på denne muligheten til å få samlet alt, det er nesten som å vinne i lotto!

AnonymBruker
Skrevet

Du burde prøve å få gjeldsordning.

Med f.eks 6,5% rente på disse 500000, blir bare renten over 30000 i året....

Klarer du gjeldsordning, er hele beløpet slettet på 5 år. Men om du klarer å betale tilbake over 10000 i mnd i de samme 5 årene, er du også gjeldsfri.

Anonymous poster hash: c2ebd...7a7
  • Liker 1
Skrevet

Renten på lånet blir 3.6% :-) og det blir forhåpentligvis litt lavere enn 500k

AnonymBruker
Skrevet

Du burde prøve å få gjeldsordning.

Med f.eks 6,5% rente på disse 500000, blir bare renten over 30000 i året....

Klarer du gjeldsordning, er hele beløpet slettet på 5 år. Men om du klarer å betale tilbake over 10000 i mnd i de samme 5 årene, er du også gjeldsfri.

Du burde lese deg litt opp om dette temaet, da det et tydelig at du ikke skjønner hvordan dette fungerer.

Anonymous poster hash: 2a54f...f77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde lese deg litt opp om dette temaet, da det et tydelig at du ikke skjønner hvordan dette fungerer.

Slapp av.

Jeg har gjeldsordning selv.

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av.

Jeg har gjeldsordning selv.

Jeg er helt avslappet. Og at du har gjeldsordning betyr ikke at du har greie på temaet. Da ville du feks skjønt med en gang at dette ikke er noe ts oppfyller kriterier til utfra informasjonen her.

Skrevet

Du har fått gode råd.

Jeg var i en lignende situasjon selv.

Åpnet alle regningene, gjorde alt for å skaffe best mulig oversikt.

Ringte så i inkassoselskapene og fortalte at jeg hadde fått tak i endel penger, og at jeg ville gjøre opp.

Første samtalen var skummel, resten var herlige.

Alle var villige til å slå av endel av summen under forutsetning av at avtalt beløp ble innbetalt innen en ny kort frist.

Sparte vel ca 10% på dette.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt avslappet. Og at du har gjeldsordning betyr ikke at du har greie på temaet. Da ville du feks skjønt med en gang at dette ikke er noe ts oppfyller kriterier til utfra informasjonen her.

Javel?

Hvilke kriterier opplyser TS om som utelukker gjeldsordning, mon tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...