Gå til innhold

Hvilken alder på barna er mest stress/travel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har gått gjennom alle stegene.

Er det småbarnsfasen med nattevåk, bleier og konstant oppfølging? Eller barneskole? Med aktiviteter Osv eller tenårene? Og hvorfor?

Anonymous poster hash: 60f5f...941

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror jeg stemmer på 1.-4. klasse på barneskolen. Da har deres sosiale sirkel ofte utvidet seg en god del, og de har startet med aktiviteter, men er for små til å ordne seg selv. Alt må avtales på deres vegne, i alle fall i 1.-2. klasse, de må kjøres og hentes til både svømmetimer, fotballkamper og vennebesøk (litt avhengig av bosted, sikkert. Vi må kjøre, og da blir alt mye vanskeligere). Og det er bursdager i et eneste bankende kjør, noen ganger 2-3 på en helg, og entusiastiske foreldre vil ha vennegrupper og årstidsgrupper på skolen. I tillegg er de så små at de krever mye oppfølging: de skal lese 15-30 minutter hver dag, trenger hjelp med lekser, må settes i gang med rydding og øving. Jeg synes det er en veldig hyggelig alder, de er ofte svært positive og entusiastiske. Men det er mye å gjøre, rett og slett.

Selve aktivitetsnivået kan nok være høyere etter dette, men da klarer de mye mer selv. Det er ikke så farlig om tenåringen trener fem ganger i uka så lenge han sykler selv fire av gangene :)

Men det varierer nok fra barn til barn også, i forhold til interesser, bosted/gangavstand til venner osv. Og individuelle utfordringer: hvor intens og heftig trassalderen er, for eksempel. Og har man en veldig utagerende tenåring tror jeg det nesten kan være verst av alt.

Endret av Mafalda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg stemmer på 1.-4. klasse på barneskolen. Da har deres sosiale sirkel ofte utvidet seg en god del, og de har startet med aktiviteter, men er for små til å ordne seg selv. Alt må avtales på deres vegne, i alle fall i 1.-2. klasse, de må kjøres og hentes til både svømmetimer, fotballkamper og vennebesøk (litt avhengig av bosted, sikkert. Vi må kjøre, og da blir alt mye vanskeligere). Og det er bursdager i et eneste bankende kjør, noen ganger 2-3 på en helg, og entusiastiske foreldre vil ha vennegrupper og årstidsgrupper på skolen. I tillegg er de så små at de krever mye oppfølging: de skal lese 15-30 minutter hver dag, trenger hjelp med lekser, må settes i gang med rydding og øving. Jeg synes det er en veldig hyggelig alder, de er ofte svært positive og entusiastiske. Men det er mye å gjøre, rett og slett.

Selve aktivitetsnivået kan nok være høyere etter dette, men da klarer de mye mer selv. Det er ikke så farlig om tenåringen trener fem ganger i uka så lenge han sykler selv fire av gangene :)

Men det varierer nok fra barn til barn også, i forhold til interesser, bosted/gangavstand til venner, hvor intens og heftig trassalderen er osv.

Håper dette stemmer, har ei i slutten av 4.klasse nå :) 

Men frykter de neste to-tre årene jeg da. Hun har kommet i puberteten og jeg merker på reaksjoner og humør at det er hormoner i spill. Ene dagen kan hun le av seg selv og ha det moro, den andre dagen blir forferdelig lei seg over en bagatall. Samme med sinne, den ene dagen kan hun være kjempesint og skal bare være på egenhånd, noen timer senere vil hun sitte i armkroken til mamma. 

Husker jo hvor ekstreme alle disse følelesene kjentes ut da jeg selv var i den alderen, men jaggu tar det energi å sortere hva som er hva, og klare omstillingene! 

Anonymous poster hash: 189dc...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...