Aircondition Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Er det mulig å så frøene rett ut? Ser det er vanlig å kjøpe ferdige planter men det har ikke jeg.. Jeg har ulike sorter frø; gulrot, kålrot, sukkererter, brokoli, agurk og tomater. Vil også plante paprika. Jeg har sådd litt inne men jeg har ikke nok plass til å la plantene vokse seg store :/ Har disse sortene sjanser til å overleve ute? Jeg bor i midt-norge. Jeg har èn pallekarm som jeg skal så litt i. Jeg har fått tak i en barkduk jeg tenkte å legge i bunn, hva tenker dere om det? Jeg lurer også på dette med gjødsling.. Skal jeg gjødsle jorda før jeg sår frøene? Hvor mange ulike sorter kan jeg så i pallekarmen, og hvor mange planter sånn ca? Jeg har tenkt å så litt i Potter eller andre typer bed.
Aircondition Skrevet 3. juni 2015 Forfatter #2 Skrevet 3. juni 2015 Ett spørsmål til; er det mulig å fylle opp en del av pallekarmen med en annen type masse, for eksempel grus?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Bøndene i nordland har jo sådd kålrabi, nepe, gilrot etc rett ut nå, så det må du kunne. Agurk et svært varmeljær, så den må du ha inne hele tiden. Tomat og paprika må du så inne, men kan stå ute på varme fine dager. Pallekarmene kan godt fylles med grus helt nederst. Og så jord oppå. Kommer an på hva du skal så i dem. Hilsen ei som har hatt pallekarmkjøkkenhage i mange år.Anonymous poster hash: de8e0...9c6
Sølvrosen Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Gulrot, kålrot og brokkoli må du så ute nå. Brokoli kan starte inne, men da måtte du sådd i april-mai. Sukkererter kan også sås nå. Agurk og tomater må sås inne.
hjertesukka Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Jeg fyller pallekarmene med gammel papp, aviser og skrot fra hageavfall, for å fylle opp. Best er sjølsagt litt kompostjord i tillegg.
Gjest Coolaid Skrevet 6. juni 2015 #6 Skrevet 6. juni 2015 Det er mange flotte bøker som svarer på alt du lurer på. Feks denne: https://www.cappelendamm.no/_faktab%C3%B8ker/husoghage/dyrking-i-pallekarm-eva-robild-9788202477899 Sjekk på biblioteket ditt. Ellers er det mange andre bøker som svarer på det samme. Bak på frøposen står de info om når man kan så ute. Det er også flott om du skaffer deg noen gamle vinduer, de gies bort på finn mot henting. Da får du drivhuseffekten. Du kan bruke kvister, aviser eller grus som fyll i pallekarmen din. Jeg skal snekre meg en pallekarm selv da jeg har overskudd av noe materialer. Første gang for meg, og derfor syns jeg det er kjempegreit å lese litt om ting og tank. Det står utrolig mye nyttig info i ulike hagebøker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå