AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Har en forholdsvis stor altan i 2. etg. Den har vi ikke brukt så mye, men har lyst å bruke den mer. Den har utgang fra soverommet vårt, så det blir jo en veranda for meg og mannen min. Har et lite kafebord og to stoler som skal opp dit. Men er ellers blank på hva jeg skal finne på der. Så har vi en stor altan på bakkenivå. Her har vi utepeis og bord med stoler, ungene har lyst på hengekøye/hengestol. Ellers så er jeg rimelig blank på hva jeg skal finne på her. Problemet er at det blir litt gjennomgangstrafikk her. For ungene (og mannen, er i grunnen han som er verst) går overdenne verandaen for å gå inn i garasjen. Ungene henter syklene i garasjen, og i stedet for å ta de ut gjennom porten, så tar de de ut over verandaen. Så det blir fort mye sand og skitt på dekket. Skofri sone her er nok umulig. Også pga at man går på deler av denne verandaen for å komme til hoveddøra. Og så er ungene fæle til å drasse stoler etc rundt omkring her, strø rot rundt seg på samme måte som inne etc. Heldigvis er de ferdige med sandkasselek og biler etc. Ser på pinterest og i kataloger etc etter ideer, men mye av det er jo for varmere klima hvor man kan la puter og gardiner gvimpler osv være ute hver dag. Og mye går på å ha lyslenker og levende lys ute. Det funker dårlig i midnattsolens land. Har jo store hengeplanter som henger fra den øverste verandaen og over den nederste. Og så har jeg verandakasser på den øverste. Og en del krukker med urter på den nederste. Tips og ideer noen?Anonymous poster hash: 07e64...d56
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Vi har akkurat bygget ny og større veranda, vi har en spisegruppe og en sofakrok der. Handlet alt på Ikea, nå mangler jeg bare litt blomster og pynt. Planen er å kjøpe et par ganske store utematter i plast for å markere at dette er et område som skal behandles som en stue og ikke en lekeplass. Man, har ofte respekt for matter/gulvtepper tenker jeg Det kan også være en ide å sette noen store planter på gulvet, det gjør det mye koseligere og da blir det ikke så enkelt å herje overalt. Det er også fint med noen vegghyller der man kan sette noen blomster og litt pynt. Hvis du har veldig stor veranda har du kanskje plass til å lage en egen krok til barna, med små møbler (hvis barna er små) der de kan spise/leke. Ellers så er jo pynteputer og en kurv med 3-4 pledd i koselig å ha, hvis du har sofakrok. Plantasjen har fine pynteputer som tåler vær og vind. Hva med å kjøpe inn noen tomatplanter, urter o.l som ungene kan engasjere seg i? Anonymous poster hash: 8523e...0bb
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Vi har akkurat bygget ny og større veranda, vi har en spisegruppe og en sofakrok der. Handlet alt på Ikea, nå mangler jeg bare litt blomster og pynt. Planen er å kjøpe et par ganske store utematter i plast for å markere at dette er et område som skal behandles som en stue og ikke en lekeplass. Man, har ofte respekt for matter/gulvtepper tenker jeg Det kan også være en ide å sette noen store planter på gulvet, det gjør det mye koseligere og da blir det ikke så enkelt å herje overalt. Det er også fint med noen vegghyller der man kan sette noen blomster og litt pynt. Hvis du har veldig stor veranda har du kanskje plass til å lage en egen krok til barna, med små møbler (hvis barna er små) der de kan spise/leke. Ellers så er jo pynteputer og en kurv med 3-4 pledd i koselig å ha, hvis du har sofakrok. Plantasjen har fine pynteputer som tåler vær og vind. Hva med å kjøpe inn noen tomatplanter, urter o.l som ungene kan engasjere seg i? Anonymous poster hash: 8523e...0bb Ungene er nok mer ungdom her. Har masse urter etc som skal ut på verandaen. Ikke har vi ikea og ikke har vi plantasjen her. Er liksom bare europris og nille Store plastmatter kan funke. Må være noe som funker med et høyst uforutsigbart vær. Alt av tekstiler må i praksis pakkes ned hver kveld her. Sofakrok har vi ikke. Men det kommer neste år på en platting vi planlegger. Hyller på veggen funker dårlig da veggen er dekket av vinduer.Anonymous poster hash: 07e64...d56
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Åh, jeg har lyst på en kone som deg Anonymous poster hash: cb573...55e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Du må iallfall ha gode putekasser som du kan stole på at er tette. Det gjør jo alt lettere. I tillegg er det blitt veldig in å bygge tak og vegger på verandaen slik at du får et uterom som kan brukes i dårlig vær også. Du kan jo melde deg inn i noen interiørgrupper på facebook og se. Der er mye stygt også, men du kan få en ide på hva du liker. Har vært en del bilde i det siste fra verandaer o.l. Ellers er det jo fint med store krukker med blomster oppi. Ta noe som tåler mer vind og regn på det som står uten tak. For eksempel kan du jo plante en tujabusk oppi. Store lykter som står rundt omkring. Kanskje du må få bygd deg et lite skap som du kan slenge lykter og pynt og sånt inni. Anonymous poster hash: 04cea...140
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Du må iallfall ha gode putekasser som du kan stole på at er tette. Det gjør jo alt lettere. I tillegg er det blitt veldig in å bygge tak og vegger på verandaen slik at du får et uterom som kan brukes i dårlig vær også. Du kan jo melde deg inn i noen interiørgrupper på facebook og se. Der er mye stygt også, men du kan få en ide på hva du liker. Har vært en del bilde i det siste fra verandaer o.l. Ellers er det jo fint med store krukker med blomster oppi. Ta noe som tåler mer vind og regn på det som står uten tak. For eksempel kan du jo plante en tujabusk oppi. Store lykter som står rundt omkring. Kanskje du må få bygd deg et lite skap som du kan slenge lykter og pynt og sånt inni. Anonymous poster hash: 04cea...140 Har putekasse. Er tak over halve verandaen nede og vegg på to sider pluss levegg. Så den er ganske lukket. Den oppe er med tak og vegger og kun åpen på fremsiden. Men det regner jo ofte vannrett her. Har et svært plommetre som "henger" inn over verandaen nede. Planter har vi nok av. Lukter etc er ikke noe vits i. Er jo lyst med sol hele døgnet. Er vel lys og vær som er de største "hindrene" her. Samt gjennomgangstrafikk på verandaen.Anonymous poster hash: 07e64...d56
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Har en forholdsvis stor altan i 2. etg. Den har vi ikke brukt så mye, men har lyst å bruke den mer. Den har utgang fra soverommet vårt, så det blir jo en veranda for meg og mannen min. Har et lite kafebord og to stoler som skal opp dit. Men er ellers blank på hva jeg skal finne på der. Så har vi en stor altan på bakkenivå. Her har vi utepeis og bord med stoler, ungene har lyst på hengekøye/hengestol. Ellers så er jeg rimelig blank på hva jeg skal finne på her. Problemet er at det blir litt gjennomgangstrafikk her. For ungene (og mannen, er i grunnen han som er verst) går overdenne verandaen for å gå inn i garasjen. Ungene henter syklene i garasjen, og i stedet for å ta de ut gjennom porten, så tar de de ut over verandaen. Så det blir fort mye sand og skitt på dekket. Skofri sone her er nok umulig. Også pga at man går på deler av denne verandaen for å komme til hoveddøra. Og så er ungene fæle til å drasse stoler etc rundt omkring her, strø rot rundt seg på samme måte som inne etc. Heldigvis er de ferdige med sandkasselek og biler etc. Ser på pinterest og i kataloger etc etter ideer, men mye av det er jo for varmere klima hvor man kan la puter og gardiner gvimpler osv være ute hver dag. Og mye går på å ha lyslenker og levende lys ute. Det funker dårlig i midnattsolens land. Har jo store hengeplanter som henger fra den øverste verandaen og over den nederste. Og så har jeg verandakasser på den øverste. Og en del krukker med urter på den nederste. Tips og ideer noen?Anonymous poster hash: 07e64...d56 I forhold til sand og grus: hva med å legge asfalt eller heller der du nå har grus (eller, om økonomien ikke tillater: kjøp et lass med grus av såpass store stener at den ligger der den skal)? Så gress, plant bunndekke eller legg platting/heller på resten av hagen. I forhold til hengekøye: i og med at det virker som barna dine er i tidlig barneskolealder så vil de kanskje like en "nothengekøye"? Altså det som ser ut som en finmasket not spent mellom 3-4 trær/stolper og som funker både som en stor hengekøye til 3-5 barn OG som et klartestativ? Idyll er 90% illusjon. Plasser bordet du har i en vinkel i stedet for 90 grader i forhold til veggen og du har skapt et mer harmonisk sted. Sorter krukkene etter størrelse og du har skapt orden og ro. Plasser dem uten hensyn til størrelse, men med hensyn til hva som vokser i dem og du har skapt uorden og et fristed fra system. I forhold til pynt: stener og heller kan males. I vakre farger og mønster eller med selvlysende maling. Barna kan delta eller du kan gå for noe mer fancy. Stenene kan legges ned til en sti (og slik kanskje lede barnegangtrafikken dit du vil ha den - barn liker jo fargerike heller) eller bare legger til pynt. Tenk at mer ikke nødvendigvis gjør det koselig. Ofte kan behovet heller være mindre møbler, planter og stæsh og mer fleksible løsninger (feks en levegg som kan flyttes, sofaer som kan bli til stoler og omvendt etc) Og: det finnes puter der ute som tåler norsk sommer. Jeg har halvvegs tak over min altan, og mine puter i porolon med polyestertrekk ligger der de ligger sommeren gjennom. Jo, de blir klissvåte i (vannrett)regn. Men de tørker opp igjen. Etter to somre er de like fine som nye. Anonymous poster hash: 933b5...07e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 I forhold til sand og grus: hva med å legge asfalt eller heller der du nå har grus (eller, om økonomien ikke tillater: kjøp et lass med grus av såpass store stener at den ligger der den skal)? Så gress, plant bunndekke eller legg platting/heller på resten av hagen. I forhold til hengekøye: i og med at det virker som barna dine er i tidlig barneskolealder så vil de kanskje like en "nothengekøye"? Altså det som ser ut som en finmasket not spent mellom 3-4 trær/stolper og som funker både som en stor hengekøye til 3-5 barn OG som et klartestativ? Idyll er 90% illusjon. Plasser bordet du har i en vinkel i stedet for 90 grader i forhold til veggen og du har skapt et mer harmonisk sted. Sorter krukkene etter størrelse og du har skapt orden og ro. Plasser dem uten hensyn til størrelse, men med hensyn til hva som vokser i dem og du har skapt uorden og et fristed fra system. I forhold til pynt: stener og heller kan males. I vakre farger og mønster eller med selvlysende maling. Barna kan delta eller du kan gå for noe mer fancy. Stenene kan legges ned til en sti (og slik kanskje lede barnegangtrafikken dit du vil ha den - barn liker jo fargerike heller) eller bare legger til pynt. Tenk at mer ikke nødvendigvis gjør det koselig. Ofte kan behovet heller være mindre møbler, planter og stæsh og mer fleksible løsninger (feks en levegg som kan flyttes, sofaer som kan bli til stoler og omvendt etc) Og: det finnes puter der ute som tåler norsk sommer. Jeg har halvvegs tak over min altan, og mine puter i porolon med polyestertrekk ligger der de ligger sommeren gjennom. Jo, de blir klissvåte i (vannrett)regn. Men de tørker opp igjen. Etter to somre er de like fine som nye. Anonymous poster hash: 933b5...07e Mye lurt her. Bortsett fra at ungene er nok mer ungdom (12 og 16)Anonymous poster hash: 07e64...d56
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Postet for fort, Ungene skal få hengekøye mellom stolpene. Så må jeg ut å ommøblere på møbler å se hva som kan funke. Putene vi har er holdbare, er ikke det. Men de må pakkes bort når de ikke er i bruk. Vil jo gjerne at de skal være tørre med en gang regnet slutter.Anonymous poster hash: 07e64...d56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå