AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Jeg liker å lage mat og prøve nye oppskrifter. Det jeg ofte blir helt oppgitt over er de latterlig små mengdene mat man liksom skal lage, og ikke minst hvor utrolig lite grønnsaker det er i ting. Som eksempel kan jeg bruke en pastarett fra en av landets største matbloggere, som liksom skal fremme sunn hverdagsmat. Til 4 personer er det beregnet 300 g pasta, 100 g bacon, og 4 dl erter, i tillegg til litt olje og krydder. That's it! Det blir 25 g bacon pr person, det og under 100 g pasta... Når jeg lager mat til meg selv beregner jeg minst 100 g tørr pasta, og minst 200 g av en proteinkilde. Hvem i alle dager hadde blitt mett av 1/4 av den matmengden der, som da liksom er en porsjon?? Jeg hadde lett spist alt helt alene. Og 1 dl erter som eneste grønnsak? Til en middag? Virkelig? Jeg synes også godfisk og godt.no er like ille. Pasta, laks, kremost, og én vårløkstilk fordelt på 6 porsjoner er tydeligvis en glimrende middag.. Ikke noe salat som tilbehør engang, neida, ta en skjeve du.. Det verste er at slekt og venner ofte følger oppskrifter slavisk, så jeg faktisk har kommet på middag til folk og de disker opp med en porsjon som knapt nok teller som forrett... Anonymous poster hash: 9c144...35c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Porsjonsstørrelsen er mest sannsynlig beregnet ut i fra energimengde. X antall gram = ca 500 kcal = en middagsporsjon pr voksen. Salat av eget valg kan da legges til for å få et fullverdig måltid. Men det har hendt at jeg har lurt på det samme selv. En person mente at en Toro-pose (4 porsjoner) med pastasaus, tilsatt 1 kyllingfilét, med litt pasta ved siden av var nok mat til 5 barn og 3 voksne. Det var rett og slett pinlig å bli invitert til middag, og se den lille mengden som ble servert. Anonymous poster hash: 487b4...e5f 1
veraa94 Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Det er da vel bare å lage en litt større porsjon og tilsette litt ekstra grønnsaker/kjøtt/karbohydrater, eller servere en grønnsalat til?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Men det er jo ikke et fullverdig måltid ernæringsmessig sett, med så lite proteiner, og så lite grønnsaker? Og det står ikke noe om at man skal servere ting ved siden av. En salat til en rett med 25 g bacon pr person vil likevel ikke gi et godt sammensatt måltid ernæringsmessig sett. Med mindre man kjører på med et lass bønner, så salaten blir en hel rett i seg selv. Det er så frustrerende når oppskriftene ikke gir et fullgodt måltid i seg selv, og så kommer de ikke med forslag til hva man kan gjøre for å faktisk få et fornuftig måltid ut av det... Jeg blir også pinlig berørt når jeg kommer til folk og så har de laget alt for, alt for, lite mat. Det er sånn at man er redd for å forsyne seg, og går sulten fra bordet og sliter med rumlende mage resten av besøket. Hva sier man om dette gjentar seg gang på gang? Jeg har nemlig en god venninne som til stadighet lager alt for lite mat. Kan man hinte om at hun bør vurdere å lage mer? Anonymous poster hash: 9c144...35c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Jeg har en sånn veninne. Alle spiser middag før de drar til henne på middag.Anonymous poster hash: 4448c...fae
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Det er da vel bare å lage en litt større porsjon og tilsette litt ekstra grønnsaker/kjøtt/karbohydrater, eller servere en grønnsalat til? Ja, om man er vant til å lage mat og selv ser at dette er jo en tullemengde mat å servere til voksne folk. Men de som ikke er så vant til å lage mat, eller ikke har et bevisst forhold til hva som er ok mengde mat, gjør ikke det. Som det gang på gang viser seg når man er på besøk hos folk. Om man ikke er vant til å lage mat er det også vanskelig å finne på tilbehør som passer til, og grønnsaker som passer å tilsette. Eksempeloppskriften må jo være for liten for samtlige. Om absolutt alle som lager den er nødt til å legge til ting som står i oppskriften for å faktisk bli mett av det, så er det noe riv ruskende galt med den, rett og slett. En god oppskrift skal det ikke være nødvendig å tilsette noe til for å få et godt måltid ut av, utover det som står foreslått som tilbehør. Anonymous poster hash: 9c144...35c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Dette er jo slik vi er ment å spise uten å bli tykke. Anonymous poster hash: 2bd5e...baa
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Dette er jo slik vi er ment å spise uten å bli tykke. Anonymous poster hash: 2bd5e...baa Nei. Helsemyndighetenes anbefalinger anbefaler minst 5 grønnsaker/frukt om dagen, grove kornprodukter og gode proteinkilder. Her er det vanlig pasta, ikke fullkorn. 25 g bacon er IKKE i nærheten av oppfylle kravet til protein. Og 1 dl erter pr person teller knapt som én om dagen. Et måltid hovedsaklig bestående av lys pasta er ikke et sunt måltid, og absolutt ikke slankekost. Dette metter svært lite... Anonymous poster hash: 9c144...35c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Altså, folk ser vel på en oppskrift hva som er en rask og lett middag, og hva som ikke er det? Det må være lov å tenke litt selv? At man skal veie proteinet og grønnsakene for hver person for å sikre at man er innenfor en viss norm for et fullverdig middagsmåltid hver gang man lager mat høres nesten litt sykelig ut i mine ører. Hos oss har vi pasta- og suppedager, gjerne vegetariske, eller i hvert fall med mindre kjøtt. Det passer på hverdager som er travle, når man feks spiser sent og har både lite tid til å lage mat og ikke har lyst til å bli stappmett fordi det allerede er kveld. Noen ganger kompenseres en lett middag med et kveldsmåltid eller en fruktbasert dessert. Noen ganger er det bare godt med lettere mat, feks om sommeren. Eller man kan til og med ha en forrett før pastaen og spise en enkel salat, selv på en hverdag (pastaretter er jo designet for å inngå i et flerrettsmåltid). Og et mindre kjøttforbruk er bare av det gode slik jeg ser det, både i et individuelt helseperspektiv og et globalt miljøperspektiv. Vegetarmiddager et par dager i uken veies opp av middag med en god porsjon fisk minst et par andre dager, og minst én solid kjøttmiddag (mer orker ikke jeg). Anonymous poster hash: 92c9e...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Nei. Helsemyndighetenes anbefalinger anbefaler minst 5 grønnsaker/frukt om dagen, grove kornprodukter og gode proteinkilder. Her er det vanlig pasta, ikke fullkorn. 25 g bacon er IKKE i nærheten av oppfylle kravet til protein. Og 1 dl erter pr person teller knapt som én om dagen. Et måltid hovedsaklig bestående av lys pasta er ikke et sunt måltid, og absolutt ikke slankekost. Dette metter svært lite... Anonymous poster hash: 9c144...35c Herregud da. Da får du lage fullkornspasta, legg på litt ekstra baconstrimler på din tallerken og lag en salat ved siden av. Er det så vanskelig. Anonymous poster hash: 7cada...381 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Herregud da. Da får du lage fullkornspasta, legg på litt ekstra baconstrimler på din tallerken og lag en salat ved siden av. Er det så vanskelig.Anonymous poster hash: 7cada...381 Nei. Som sagt: jeg gjør dette. Folk jeg blir invitert på besøk til gjør det ofte ikke. Og spørsmålet var ikke hva jeg skal gjøre for å få i meg nok mat. Det var en kommentar til hvorfor i alle dager de som lager oppskrifter, gjerne på sider som skal fremme sunn hverdagsmat, er ute av stand til å lage oppskrifter med nok mat i til at folk blir mett. Anonymous poster hash: 9c144...35c 6
stan Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Jeg lager alltid rikelig. Både til hverdag og fest, rester blir til lunsj på jobb og skole de neste dagene. I praksis lager jeg mat til 5-6 personer, selv om vi er kun fire.
Djungelvrål Skrevet 3. juni 2015 #13 Skrevet 3. juni 2015 Porsjonsstørrelsen er mest sannsynlig beregnet ut i fra energimengde. X antall gram = ca 500 kcal = en middagsporsjon pr voksen. Salat av eget valg kan da legges til for å få et fullverdig måltid. Men det har hendt at jeg har lurt på det samme selv. En person mente at en Toro-pose (4 porsjoner) med pastasaus, tilsatt 1 kyllingfilét, med litt pasta ved siden av var nok mat til 5 barn og 3 voksne. Det var rett og slett pinlig å bli invitert til middag, og se den lille mengden som ble servert. Anonymous poster hash: 487b4...e5f Serverte personen 1 posesaus, 1 kyllingfilet og litt pasta til 8 mennesker? Er dette mennesket mindre begavet? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #14 Skrevet 3. juni 2015 Serverte personen 1 posesaus, 1 kyllingfilet og litt pasta til 8 mennesker? Er dette mennesket mindre begavet? Det virker som mange mennesker aldri lager mat annet enn til nød når de får besøk, og ellers bare baserer seg på ferdigretter. Jeg ser ikke annen forklaring. Om man er vant til å bli laget mat til, eller få maten ferdig porsjonsert ut, har man antageligvis ikke noe som helst begrep om hvor mye kylling, pasta eller suppe som utgjør et ok måltid. Litt ubegripelig at de ikke ser med det blotte øye hvor lite mat 1 kyllingfilet faktisk er... Anonymous poster hash: 9c144...35c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #15 Skrevet 3. juni 2015 Det er lov til å tenke selv. Alle middagsoppskrifter er ikke fullverdige måltider med nok protein, grønnsaker osv. Det er bare en matrett, og i samme grad som dersom en lager pannekaker til middag bør en selv se at man kanskje heller bør få inn frukt og grønt i andre måltider den dagen. Dersom det hadde vært nok bacon til å dekke proteidelen av et ideelt måltid, ville dette heller ikke vært særlig sunt, på grunn av alt det mettede fettet. Noen ganger kan man godt spise mer til lunsj og mindre til middag, eller ha en bedre kveldsmat om middagen ikke er av det mest ideelle salget. Noen posjoner er beregnet etter tallerkenposjoner og ikke etter hva en blir mett av. Sønnen min på tre klarer å sette til livs nesten en hel suppepose med tomatsuppe, selv om det skal være nok til 3-4 posjoner, men da altså tallerkenposjoner.Anonymous poster hash: c05d6...d07 2
Djungelvrål Skrevet 3. juni 2015 #16 Skrevet 3. juni 2015 Når man lager mat skal det være nok. Jeg lager f.eks til helga en stor langpannepizza basert på 6-7 dl hvetemel med mye fyll til 3 voksne. Det er bare et par stykker igjen når vi er ferdig. Til middag er det mer moderat. Vi spiser 1-2 poteter hver og det holder å bruke 4-500 gr kjøttdeig til kjøttkaker. Også da er det rester, vi spiser 2-3 kjøttkaker hver + surkål/ertestuing el.
LedigNavn Skrevet 3. juni 2015 #17 Skrevet 3. juni 2015 Jeg har lagt merke til det samme selv og lager alltid mer enn hva som står i oppskriftene på matprat.no, godt.no Disse sidene brukes for meg kun som inspirasjon og som kilde til tips om ingredienser. Mengde må jeg finne ut av selv. Det samme gjelder de få gangene jeg kjøper halvfabrikata. Må alltid beregne mer enn det som står på pakken/posen og spe på med ekstra tilbehør. Har BMI godt under normalområdet så jeg spiser åpenbart ikke for mye. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #18 Skrevet 3. juni 2015 Jeg liker å lage mat, og lager alltid rikelig når jeg skal ha gjester. Rester kan fryses ned eller spises dagen etterpå, ingen skal gå sultne fra meg Heldigvis har de fleste venner og familie samme filosofi, men jeg har også opplevd selskap der det er så lite mat at chipsskålen tømmes på fem minutt etter middag. De vertene finner jo aldri ut av det, for ingen sier at de er sultne når fatene fjernes. For øvrig er det ikke rart mange som kokkelerer lite ikke vet hva en normal porsjon er, når bloggere som fotballfrue kun viser bilder av bittesmå skåler med to munnfuller i.Anonymous poster hash: 2c0c4...905 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #19 Skrevet 3. juni 2015 Jeg trodde dette var fordi porson tilsvarer en tallerkenporsjon, ikke en person-blir-mett-av-dette-porsjon? Ser jo det samme på ferdigmat i butikken, jeg lager ting som det står 3-5 porsjoner på til bare meg og sambo. Vi spiser det jeg vil anta er normale mengder mat, og det blir alltid litt igjen da, men ikke nok til å fore 2-3 personer til Hvis folk misforstår og koker 300g pasta + litt saus til 4 personer, så blir jo det en stusselig middag. Anonymous poster hash: 59ebc...a57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå