AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #1 Skrevet 3. juni 2015 Jeg spiser bare to ganger dagen fordi jeg liker å spise masse når jeg først spiser. Har dette noe å si på vektnedgangen? Flere som spiser bare to ganger dagen? Er det bedre å spise 4 ganger dagen, eller har det ikke noe å si så lenge man inntar samme kaloriinntak? Anonymous poster hash: 29417...f5c
skruf Skrevet 3. juni 2015 #2 Skrevet 3. juni 2015 Jeg gjør dette av og til, ikke bevisst, men jeg glemmer på en måte måltider. Ikke at de to måltidene er så store heller.. Er ikke noe frokostmenneske, så den blir som oftest skippet. Er jeg på jobb så blir da første måltidet lunsj, har jeg fri så blir det første måltidet gjerne i 10-tiden. Og siden frokost blir lunsj så blir neste måltid middag. Prøver å få spist kveldsmat, men hvis middagen var innmari mettende så er det ikke alltid jeg er sulten til kvelds. Nå slanker jeg meg ikke siden jeg allerede er slank, men jeg vil ikke tro at det er antall måltider om dagen som er avgjørende for vektnedgang, men samlet mengde kalorier inn i løpet av dagen.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Spiser lunsj og middag hver dag. Er slank. De lærde strides vel, men jeg tror total mengde per dag er det som er viktig, ikke når på dagen man spiser. Anonymous poster hash: 6680f...32d
Berit Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tenker at det beste er at mengden er delt på flere små måltider. Dermed holder blodsukkeret seg mer jevnt, mens det svinger mer når man inntar store måltider. Leste en artikkel en gang om at forbrenningen kunne sammenlignes litt med å brenne bål. Lager man et bål og stadig hiver inn på litt, vedlikeholder man en god forbrenning. Lager man et bål med større kubber er det vanskeligere å ta fyr + at det har lettere for å brenne ut. Forbrenningen er mer effektiv og holder en mer varm dersom man spiser jevnt lite (hiver inn på små mengder brensel)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tenker at det beste er at mengden er delt på flere små måltider. Dermed holder blodsukkeret seg mer jevnt, mens det svinger mer når man inntar store måltider. Leste en artikkel en gang om at forbrenningen kunne sammenlignes litt med å brenne bål. Lager man et bål og stadig hiver inn på litt, vedlikeholder man en god forbrenning. Lager man et bål med større kubber er det vanskeligere å ta fyr + at det har lettere for å brenne ut. Forbrenningen er mer effektiv og holder en mer varm dersom man spiser jevnt lite (hiver inn på små mengder brensel) Samtidig anbefales det jo ikke å småspise da. Anonymous poster hash: 6680f...32d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #6 Skrevet 3. juni 2015 Man blir jo litt surrete i hodet av alle kostholdsfilosofiene, men jeg tror hovedpoenget med at man skal spise flere måltider er at det skal gjøre det lettere for mange å spise små måltider og likevel ikke gå rundt sulten. Noen mener jo man må ha frokost for å "kickstarte" forbrenningen og så mange små måltider for å holde den oppe, eller at man skal spise mest om morgenen, en mindre lunsj og bare et eple til middag, og ingenting etter kl 18 fordi man forbrenner mest på dagen osv. Er tusen forskjellige teorier Men det aller viktigste er kalorier inn/ut og at du har en rutine i kostholdet som passer deg. Om det er effekter ved å spise ditt og datt klokka da og nå, så er de nok minimale sammenlignet med mengde. Anonymous poster hash: d0089...88d 3
Berit Skrevet 3. juni 2015 #7 Skrevet 3. juni 2015 Samtidig anbefales det jo ikke å småspise da.Anonymous poster hash: 6680f...32d Nei, det er sant. Bra du sier det. For det er oikke det jeg mener. Da tror jeg bålet har lett for å bli kbelt og slukne. Har også hørt at det er viktig å ikke småspise for å ikke forstyrre fordøyelsesprossessen som er igang med å fordøye maten. Derfor ikke spise altfor ofte og i i hvertfall ikke mye. Men sånn litt små måltider utover dagen. Spiser vanligvis selv lite ca 4 - 5 ganger. Er ellers også enig med Ab over her at du har en rutine i kostholdet som passer deg, og hvor du merkert at fungerer fint for deg
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #8 Skrevet 3. juni 2015 Det er revnende likegyldig hvor ofte du spiser for vektnedgangen sin del. Det som teller da er kalorier inn vs kalorier ut. Om du ikke blir skrubbsulten og overspiser til de to måltidene dine er det ingenting ved det å bare spise to ganger om dagen som hindrer deg i å gå ned i vekt. Det at forbrenningen holder seg stabil er bare svada. Man forbrenner akkurat like mye med to som med fire måltider. Kroppen bruker energi på å fordøye maten, men den bruker akkurat like mye energi på å fordøye maten om du spiser alt på en gang som om du spiser den fordelt over lengre tid. Ja, man vil gjerne føle seg varmere om man spiser jevnt over hele dagen, men det betyr ikke at man forbrenner mer totalt sett. Man forbrenner bare litt jevnt over, i stedet for å ta det i hopp. Jeg spiser 1-3 måltider dagen, og har gjort det i åresvis, uten å ha vektproblemer. I fitness/bodybuildermiljøet har Periodisk faste vært hot i åresvis, og der spiser man gjerne bare 1-2 måltider dagen. Anonymous poster hash: e46d5...0c8 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 Jeg spiser første måltid mellom 11-13. Drikker kaffe på morgenen og får ikke i meg mat eller er sulten. Til middag spiser jeg en grei stor porsjon, og av og til kveldsmat om jeg er sent oppe. Jeg er nokså slank og legger ikke på meg av det. Og energien er like fin. Av lege på sjekk har jeg fått fine tilbakemeldinger om helsen, så tror ikke heeelt på alle forskere eller andre som sier noe annet. Jeg tror det er individuelt. Anonymous poster hash: 1c81e...129
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Jeg tenker at det beste er at mengden er delt på flere små måltider. Dermed holder blodsukkeret seg mer jevnt, mens det svinger mer når man inntar store måltider. Leste en artikkel en gang om at forbrenningen kunne sammenlignes litt med å brenne bål. Lager man et bål og stadig hiver inn på litt, vedlikeholder man en god forbrenning. Lager man et bål med større kubber er det vanskeligere å ta fyr + at det har lettere for å brenne ut. Forbrenningen er mer effektiv og holder en mer varm dersom man spiser jevnt lite (hiver inn på små mengder brensel) Dette er BARE tull. Ikke meningen å være frekk, men kroppens forbrenning kan ikke sammenlignes med et bål - ikke i det hele tatt. Blodsukkeret svinger ikke noe mer av å spise få, store måltider. Blodsukkeret går opp etter et måltid (innholdet i måltidet påvirker hvor mye det går opp), og så ned igjen pga. insulin. Så holder det seg på ca. samme nivå, det går ikke lenger ned bare fordi man venter enda et par timer med neste måltid.Anonymous poster hash: 703d4...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 Jeg spiser bare to ganger dagen fordi jeg liker å spise masse når jeg først spiser. Har dette noe å si på vektnedgangen? Flere som spiser bare to ganger dagen? Er det bedre å spise 4 ganger dagen, eller har det ikke noe å si så lenge man inntar samme kaloriinntak? Anonymous poster hash: 29417...f5c Jeg spiser også to ganger om dagen, periodisk faste, funker supert. fit og muskler. elsker å spise store måltider. du går opp i vekt om du spiser mer enn du forbrenner, antall måltider har i utgangspunktet ingenting å si. du må bare gjøre det som passer best for deg Anonymous poster hash: 304fc...9de 1
Gjest Gjest_Idja Skrevet 3. juni 2015 #13 Skrevet 3. juni 2015 Ingenting galt i to måltider om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #14 Skrevet 4. juni 2015 Jeg tenker at det beste er at mengden er delt på flere små måltider. Dermed holder blodsukkeret seg mer jevnt, mens det svinger mer når man inntar store måltider. Leste en artikkel en gang om at forbrenningen kunne sammenlignes litt med å brenne bål. Lager man et bål og stadig hiver inn på litt, vedlikeholder man en god forbrenning. Lager man et bål med større kubber er det vanskeligere å ta fyr + at det har lettere for å brenne ut. Forbrenningen er mer effektiv og holder en mer varm dersom man spiser jevnt lite (hiver inn på små mengder brensel) Dette er en myte. Å spise to ganger om dagen er helt fint, det har ingenting å si. Vi hadde en diskusjon om dette på jobb, og jeg leste mye om temaet, og det finnes ingen god forskning som tyder på at det er lurt å spise 5-6 ganger om dagen fremfor 2-3, dersom det er snakk om omtrentlig den samme matmengden. Anonymous poster hash: 726ec...985
Berit Skrevet 4. juni 2015 #15 Skrevet 4. juni 2015 Det fins mange teorier, ja. Tror det er viktigst å lytte til kroppen og gjøre det en synes passer og fungerer best for en selv http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/spise_ofte.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå