Gå til innhold

Greit at barnas venner her hos dere 5 -7 timer i strekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en datter som går på barneskolen og det er vanlig at hun har med seg venner hjem. Det er ikke uvanlig at den ene er her både 5 og 7 timer, noe jeg synes er altfor lenge. I går var en venninne her fra kl.13.15 - 18.00, jeg synes det er altfor lenge. Jeg spurte henne flere ganger om det var greit for foreldrene hennes at hun var her såpass lenge, og fikk "jada" til svar.

Jeg har ikke noe problem med å ha barnas venner på besøk, men synes det blir for mye hvis de er her mer enn 2 timer. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp dette med foreldrene til jenta, det er vanlig at hun er hos oss mer enn 5 timer i strekk, på det verste har hun vært her en hel dag altså fra kl.11 - 19 lørdag. Jeg syns det er merkelig at folk lar ungene være hos andre såpass lenge, uten å ha avtalt det på forhånd.

Anonymous poster hash: e9323...c6c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sender ungene hjem eller ut for å leke når jeg er lei.

Anonymous poster hash: 1acf3...7b8

• Liker 14
Skrevet

Noen ganger er de så lenge, spesielt de i sen-barneskolealder.

Jeg syntes det er hyggelig, selvom jeg forstår man kan bli litt lei

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

2 timer er jo ingenting, det bør du tåle. Men når det blir over 5 timer er det litt rart ikke foreldrene i det miste ikke ringer deg for å høre om det er greit. Hvordan gjør du det med mat? går hun uten hele dagen eller gir du henne noe? Og ringer hun isåfall foreldrene for å høre om det er greit at hun spiser hos dere?

Kanskje har hun det ikke så lett hjemme og søker tilflukt hos dere?

Anonymous poster hash: 28c4f...3bd
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Veldig kjent fenomen fra min familie. Venner som kommer og blir i mange timer, uten at foreldrene til barna løfter en finger for å høre hvordan det går eller om de skal komme hjem.

Mamma har hatt utallige venner av meg og søsken så lenge jeg kan huske. Mamma har hatt et åpent hjem, noe som har resultert i at alle har følt seg så velkommen at de kommer oftere og blir lengre.

Hun fikk blomster på døra av en mor som takket henne for å være så god mot datteren og ha vært en del av hennes oppdragelse i flere år...

Skulle ønske foreldrene viste litt mer interesse i barna, fremfor å sende dem av gårde til andre store deler av ettermiddagene. :( Ikke unormalt og at barnets venner er der lenge uten kontakt av foreldre mener jeg er et dårlig tegn av foreldrene. Det burde virkelig ikke være vanskelig å sende en sms eller ringe for å sjekke om det er greit at ungen er der så lenge?? Det handler ikkenoe trivsel, men om respekt for andre!

Anonymous poster hash: 6e1f7...91d

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ordets makt og kan si "Takk for besøket og velkommen igjen"- når nok er nok;)

• Liker 3
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg synes det er greit med to timer, hvis barnet skal være der lenger må det være avtalt på forhånd.

Endret av Vinglepetra
AnonymBruker
Skrevet

2 timer er jo ingenting, det bør du tåle. Men når det blir over 5 timer er det litt rart ikke foreldrene i det miste ikke ringer deg for å høre om det er greit. Hvordan gjør du det med mat? går hun uten hele dagen eller gir du henne noe? Og ringer hun isåfall foreldrene for å høre om det er greit at hun spiser hos dere?

2 timer er helt greit, men 5 - 7 timer er altfor lenge. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det opp, er veldig konfliktsky av meg. Jeg hinter om at hun skal gå hjem ved å spørre : er det greit at du er her så lenge? Men det går ikke inn.

TS

TS

AnonymBruker
Skrevet

Her er godt vennindene til datteren min i mange timer i strekk, har personlig null problem med det. Vi foreldre prater jo selvsagt sammen om hva vi syns er greit og ikke.

Det har selvsagt hendt at jeg har måttet sende barn hjem eller ringt foreldrene for å be de hente barna sine om det blir krangling feks eller om jeg rett og slett bare ikke er i humør til å ha besøk lenge. Drt har aldri vært noe problem, det samme gjør foreldrene til barna barnet mitt er på besøk hos.

Anonymous poster hash: df8be...61a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er de så lenge, spesielt de i sen-barneskolealder.

Jeg syntes det er hyggelig, selvom jeg forstår man kan bli litt lei

Her er det snakk om de første årene på barneskolen, datteren min er 8 år.

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke være på rommet hennes da? 

Anonymous poster hash: ad214...bd8
  • Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min sønn være på besøk hos noen i 7 timer på en vanlig dag. Ikke helgedag heller uten avtale. Kunne godt hatt venner av han på besøk så lenge, men hadde selvfølgelig undret meg litt over foreldrene hvis de ikke tok kontakt å spurte om det var greit osv. Men her skal døra i all hovedsak være åpen for de som vil komme :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat dette! Når denne jenta er her 5-7 timer i sterk så spiser hun selvfølgelig her hos oss, ofte både middag og mellommåltid/ lunsj.

Nå mangler det ikke mat her i huset, men det er litt rart å tilberede en ekstra porsjon middag hver gang hun er her. Jeg har spurt: er det greit for foreldrene dine at du spiser middag her hos oss? " og da får jeg bare: jada til svar.

Det er for å være helt ærlig litt plagsomt, jenta spiser innimellom to måltider her, og i tillegg føler jeg at hun bestemmer litt over dattera mi.

TS

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke være på rommet hennes da?

Anonymous poster hash: ad214...bd8

De er på rommet hennes, men også andre steder i huset. Jeg føler at det går utover den tiden vi har som familie.

Skrevet

Å ha besøk daglig ER slitsomt. Vet akkurat hvordan du har det. Her står jenta på døra før klokka ti i helgene i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min sønn være på besøk hos noen i 7 timer på en vanlig dag. Ikke helgedag heller uten avtale. Kunne godt hatt venner av han på besøk så lenge, men hadde selvfølgelig undret meg litt over foreldrene hvis de ikke tok kontakt å spurte om det var greit osv. Men her skal døra i all hovedsak være åpen for de som vil komme :)

Jeg lurer også på hvorfor hun er her så lenge, uten at noen ringer og spør. Det er veldig merklig, hun er ikke mer enn 8 år gammel. Det er også ekstra plagsomt når det er ikke er planlagt.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er godt vennindene til datteren min i mange timer i strekk, har personlig null problem med det. Vi foreldre prater jo selvsagt sammen om hva vi syns er greit og ikke.

Det har selvsagt hendt at jeg har måttet sende barn hjem eller ringt foreldrene for å be de hente barna sine om det blir krangling feks eller om jeg rett og slett bare ikke er i humør til å ha besøk lenge. Drt har aldri vært noe problem, det samme gjør foreldrene til barna barnet mitt er på besøk hos.

Anonymous poster hash: df8be...61a

Jeg har nesten ikke pratet med hennes foreldre. Hadde jeg kjent dem så hadde det vært lettere, her har vi såvidt hilst på hverandre før. De gangene jeg har ringt så har det vært greit for dem at dattera er hos oss lenge.

TS

Skrevet

Merkelig at foreldrene ikke bryr seg mer.Til ungen kan du si følgende:

Når ungen kommer:

"Så koselig å se deg. I dag kan du være til klokka x. Etterpå er Y opptatt."

Nå du vil at ungen skal gå hjem:

"Nå må du gå hjem, fordi:

- Vi skal spise middag. I dag har vi ikke laget nok middag til at du kan spise her. Jeg visste ikke at du skulle være så lenge.

- Vi får besøk av tante Olga/ vi skal besøke tante Olga.

- x skal rydde rommet sitt/ gjøre lekser/bade/ lese bok.

- Vi skal ut å handle/ ut for å spise/ dra i svømmehallen/ vaske huset/ rydde i hagen"

Når ungen går:

"I morgen passer det ikke at du kommer/ i morgen er du velkommen, men du kan bre være til klokka x, etterpå er vi opptatt".

• Liker 20
Gjest Magdalene
Skrevet

Om barna er med hjem fra skole, så er det ofte vanlig at de er der til 17:30-18:00. Men ikke flere ganger i uken da..

At det sjeler tid fra dere som familie kan du nok bare venne deg til først som sist.

Ellers så kan du jo bare si at nå må du hjem, vi sees en annen dag.

• Liker 7
Skrevet

Som mor så hadde jeg lurt på hvor ungen min ble av hvis hun ikke kom hjem på så mange timer etter skoletid! Hun blir ofte med noen hjem etter skolen, eller noen blir med henne hjem til oss, men da bruker hun eller vennene å låne telefonen og sende ei melding og si hvor de er og om det er greit at de blir ei stund. Vi har en avtale om at hun kommer hjem til middag, men av og til så får jeg beskjed om at foreldrene til de hun er hos sier at det er greit at hun spiser middag der.

Likedan her også; hvis hun har med seg noen hjem så kan jeg si at de kan være til middag men da må de gå hjem, men av og til så går det greit at de spiser her også. Men da sender jeg melding til mor eller far til besøket. 

Mulig det er jeg som er litt hønemor, men hvis jentungen ikke hadde kommet hjem fra skolen, jeg ikke hadde ant helt hvem hun var til og klokka nærmet seg kveld så hadde jeg blitt en smule stresset. 

Så, det er greit at de er her 5-7 timer i strekk, men ikke hele tiden. Helst er det best at det er en avtale på forhånd. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...