Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt norsk, og derfor har jeg mørke trekk ved utseendet mitt. Jeg opplever sjeldent at nordmenn spør meg om hvor jeg kommer fra sånn ut av det blå, men så fort jeg møter en annen utlending, så er det DET FØRSTE de spør om! Det er så sinnsykt irriterende, for jeg orker ikke å gre ut til alle sammen at jeg er halvt det og halvt norsk! Og nei, det er ikke greit å spørre om det er moren min eller faren min som er norsk heller. Hva faen skal folk med det? o.O

Har også opplevd at folk begynner å snakke arabisk eller noe til meg fordi de tror jeg er det, og jeg blir så oppgitt. Eier ikke folk respekt? 

Jeg jobber i butikk, og når jeg spør folk etter pose, spør de meg om hvor jeg kommer fra... 

De noen få gangene nordmenn har stilt meg det spørsmålet, så har det vært på frekke måter også. Sånn typ jeg går fram i en butikk, og de spør om jeg kan norsk... Hva faen? Eller "du spiser sikkert ikke pølse/du feirer nok ikke jul".

Altså, helt greit at venner og bekjente spør meg om det. Eller at vi kommer inn på temaet, og det kommer fram at jeg er det og det. Men virkelig, helt ut av det blå? Hvorfor er det så interessant? Jeg synes ikke noe om det, og kunne aldri tenkt meg å stille noen det spørsmålet helt ut av det blå. I mine øyne er folk norske helt til de sier selv at de ikke er det/hvor de/foreldrene kommer fra.

Anonymous poster hash: 4f9a0...5d3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok bare en måte å starte en samtale på. KAnskje de synes du er pen eller ser hyggelig ut?

Ikke ta alt i verste mening.

• Liker 2
Gjest Caress
Skrevet

Har fått det spørsmålet noen ganger jeg og, jeg er helnorsk :P Pleier å se meg rundt, lene meg frem til dem, og si med dempet stemme: "Helvete."

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har fått det spørsmålet noen ganger jeg og, jeg er helnorsk :P Pleier å se meg rundt, lene meg frem til dem, og si med dempet stemme: "Helvete."

Hahahah, det skal jeg begynne å gjøre!  :fnise:  :fnise:

Det er nok bare en måte å starte en samtale på. KAnskje de synes du er pen eller ser hyggelig ut?

Ikke ta alt i verste mening.

Nja, det er som regel folk over 30 år som spør, spesielt mannfolk. Liker ikke den innledningen på samtalen.

Anonymous poster hash: 443b7...884

Skrevet

Hender folk spør meg og, også spør de meg om far eller mor som er utlending, og hvis pappa er fra samme land som dem, så spør de meg om hva pappa heter :P Som om de kjenner alle i byen fra akkurat det landet :P Jaja... Til fremmende så sier jeg bare "æ e like norsk som dæ æ :)" 

Skrevet

jeg spør folk titt og ofte hvor de er i fra. Det er aldri frekt ment,  er kun fordi jeg synes det er ekstremt interessant med andre land, kultur, språk osv.
sorry, jeg forstår ikke hvorfor du synes det er frekt :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg spør folk titt og ofte hvor de er i fra. Det er aldri frekt ment,  er kun fordi jeg synes det er ekstremt interessant med andre land, kultur, språk osv.

sorry, jeg forstår ikke hvorfor du synes det er frekt :)

Jo, for jeg er ikke en minoritet. Jeg er flinkere i norsk enn de fleste nordmenn, og jeg har ingen tilknytning til det andre landet jeg "er fra" enn utseendet mitt. Så når folk stiller meg det spørsmålet, så kan jeg ikke svare dem tilbake på de språkene de plutselig snakker til meg. Og ærlig talt, når folk spør meg om jeg kan snakke norsk bare fordi man ser utenlandsk ut? Det er jo bare ment nedlatende...

Dessuten er det ikke noe som brukes til å innlede en samtale. Det er faktisk personlig, og ikke akkurat like uskyldig som å snakke om været med en helt fremmed.

• Liker 2
Skrevet

Jo, for jeg er ikke en minoritet. Jeg er flinkere i norsk enn de fleste nordmenn, og jeg har ingen tilknytning til det andre landet jeg "er fra" enn utseendet mitt. Så når folk stiller meg det spørsmålet, så kan jeg ikke svare dem tilbake på de språkene de plutselig snakker til meg. Og ærlig talt, når folk spør meg om jeg kan snakke norsk bare fordi man ser utenlandsk ut? Det er jo bare ment nedlatende...

Dessuten er det ikke noe som brukes til å innlede en samtale. Det er faktisk personlig, og ikke akkurat like uskyldig som å snakke om været med en helt fremmed.

Akkurat det med at de spør om du snakker norsk, forstår jeg at du kan bli litt irritert over..

men andre land er så spennende... 

Jeg kommer ikke til å slutte å spørre folk. Om det er for at jeg vil bli kjent med personen eller ikke har noe å snakke om, så spør jeg. Synes ikke det er spesielt "privat". kanskje det er privat for deg, men jeg tenker ikke slik.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er etnisk norsk, og jeg får også dette spørsmålet  nærmest hver eneste gang jeg møter noen nye folk. Så dette er ikke akkurat noe uvanlig spørsmål, for å si det sånn. Men det fungerer sikkert greit som en slags samtale-åpner.

Anonymous poster hash: 94759...8eb
  • Liker 1
Skrevet

Det er en psykologisk greie, mennesker knytter lettere bånd med mennesker de kan identifisere seg med. Så en fra det vide utland kan føle seg nærmere en annen fra det vide utland enn de ville med en "etnisk" norsk, da de kan relatere til opplevelsen av å være fremmed i et nytt land.

Skrevet

Får være grenser for hvor hårsår man skal være da.. Jeg tipper de aller fleste som spør om dette, gjør det for å være hyggelig og starte en samtale.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da helt vanlig smalltalk?

Man trenger ikke ha en dråpe utenlands blod i seg for å bli spurt om det. Jeg har tydeligvis en rar dialekt, for jeg blir spurt om dette stadig vekk. 

Synes du er hårsår. 

Anonymous poster hash: 3aac1...4ab
Gjest Castielz
Skrevet

Omg! Rassissster ass!
Eller, du er nærtagen, det er ett helt vanlig spørsmål.
Grow up.

Skrevet

Da jeg bodde i England fikk jeg spørsmålet stadig vekk i det jeg åpna kjeften og prata. Synes ikke det noe problem overhodet.

Mitt inntrykk er at mange innvandrere i alle fall blir glad for interessen om man spør de det samme spørsmålet, og liker å prate om sitt opphav eller hjemland :)

Skrevet

Når jeg spør nye mennesker, som kanskje ser litt utenlandske ut, men snakker norsk, om hvor de er fra, så mener jeg hvor i Norge. Tenker ofte at de tror jeg mener hvilket land, men det gjør jeg altså ikke. Hvis de føler for å dele det med meg lenger ut i samtalen, så er det jo bare interessant, men føler ikke at det er noe jeg skal gå ut i fra med en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud...

Anonymous poster hash: 6e935...bb2

• Liker 3
Skrevet

Jeg spør aldri folk hvilket land de kommer fra, det er frekkt, jeg vet jo ingenting om deres indetitet. Kanskje identifiserer de seg kun med Norge, eller kanskje ikke, det er ikke min buisnis. Men det jeg spør folk ofte om hvor de er fra, (både folk som ser norske ut og folk som ikke gjør det) og da er det jo opp til personen selv å svare Tana eller Gana, begge svar er jo like korrekte og det gir meg mye informasjon om hvor identiteten til det mennesket ligger.

Min samboer ser ikke etnisk norsk ut, men har kun en norsk identitet. Folk er ganske så frekke i å spørre hvilket land han er fra, og hvis han svarer Norge så kommer "men hvilket land er du EGENTLIG fra?" Herregud, han har jo svart Norge! Når folk påpeker at han er flink å snakke norsk pleier han bare å si "takk, du også" :fnise:

Gjest Lalalala59
Skrevet

Alle spør meg hele tiden. Skjønner de er nysgjerrige, men det er så irriterende. Derfor svarer jeg Oslo tilbake. Spør de mer så sier jeg bydel i Oslo. Så svarer jeg veien jeg bor i. "Men hvor er du EGENTLIG fra?" :ler:

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Det er bare fraser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid det spørsmålet og. Men der fordi jeg har en merkelig sammensatt dialekt fra nord og sør og øst og vest. Noen tror jeg er svensk... men jeg er helnorsk.

Jeg hater spørsmålet!

Anonymous poster hash: 35bf5...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...