AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Hallo har litt spørsmål angående dette. Har en bror som har overtatt gården etter foreldra mine. Foreldrene bor enda på gården. Er det slik at den som arver gården, arver alt som er på gården, innbo osv. Skal vår bror kjøpe ut oss andre søsknene. Våre foreldre har nok ikke så mye formue så sånt sett er det nok ikke så mye å arve. Har om ikke annet hatt lyst til å ha noen småting som minne etter foreldra mine. Min bror har gitt beskjed om at det som er på gården skal bli på gården. Ønsker ikke at det skal bli noen krangel, men lurer litt på hvilken rettigheter vi andre søsknene har ang arv etter foreldra mine. Anonymous poster hash: d0c8a...3ac
Tya Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 Jeg kan prøve på en forklaring: Når broren din tar over gården har den en verditakst som settes av en takstmann. Foreldrene dine må de bli enige med broren din om pris. Dersom prisen han skal betale er lavere enn taksten kan mellomlegget bli regnet enten som en gave eller som arv fra foreldrene dine. Det er stor forskjell ved et senere arveoppgjør om det er gave eller arv som er gitt. Det er foreldrene dine som bestemmer hva som er inkludert i handelen, så sånn sett er det de som må "fordele" saker og ting mellom dere søsken, eller evt ikke selge alt til broren din. Når de en gang dør ska arven som er igjen (altså ikke det de har solgt til din bror) fordeles likt mellom de arveberettigede. Men når broren din kjøper gården kan det altså være at han får en del av arven sin som fratrekk i prisen han betaler. Da stiller han bakerst i køen når arveoopgjøret skal skje. Når de andre søsknene har fått like mye arv som ham blir resten delt likt på alle. Det meste er her opp til foreldrene dine altså, og du har dessverre ingen rettigheter i forbindelse med overdragelsen av gården så sant du ikke har bedre odel enn broren din.. Det er en sak mellom din bror og dine foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Takst på gårdsbruk/skiftetakst må ikke forveksles med takst på annen fast eiendom som ikke er gårdsbruk. Landbrukseiendommertakseres vesentlig lavere enn en vanlig enebolig. Alt på en landbrukseiendom ses på av takstmannen som en enhet. Anonymous poster hash: 78218...21b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Hallo har litt spørsmål angående dette. Har en bror som har overtatt gården etter foreldra mine. Foreldrene bor enda på gården. Er det slik at den som arver gården, arver alt som er på gården, innbo osv. Skal vår bror kjøpe ut oss andre søsknene. Våre foreldre har nok ikke så mye formue så sånt sett er det nok ikke så mye å arve. Har om ikke annet hatt lyst til å ha noen småting som minne etter foreldra mine. Min bror har gitt beskjed om at det som er på gården skal bli på gården. Ønsker ikke at det skal bli noen krangel, men lurer litt på hvilken rettigheter vi andre søsknene har ang arv etter foreldra mine. Anonymous poster hash: d0c8a...3ac Innbo og løsøre følger ikke med under odelen. Da vi overtok gården på min manns side på odel så var det mye møbler som liksom "hørte til" gården og disse ble taksert og vi måtte løse ut de andre arvingene hvis vi ønsket å beholde de. Det ville være rimelig om du også fikk beholde noen minner etter foreldrene dine.Anonymous poster hash: a8d41...17f 1
Tya Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Ja, det stemmer nok at innbo og løsøre ikke er en del av odelen. Men like fullt står foreldrene helt fritt til å selge dette til hvem de ønsker, uten at andre søsken har noen rettigheter. Men selvfølgelig er det rett og rimelig at foreldrene tenker på alle barna og ikke forfordeler. Et dilemma med gamle ting som "hører til" på gården. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå