Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og eventuelt hvorfor?

Jeg synes dette er et interessant tema pga at jeg selv har vært på jakt etter ny leilighet hvert år de siste 3 årene pga studier. Jeg har samboer, men det er jeg som tar hånd om å finne bolig til oss pga at jeg vet det ofte er foretrukket at jenter leier. Men er jenter egentlig mer ryddige, renslige og rolige enn gutter? 

Hvis ikke, hva er da grunnen til at det er så mange flere som vil leie ut til jenter enn til gutter?

Jeg har i tillegg et sukkersøtt og uskyldig ansikt i tillegg til en personlighet som også på utsiden virker veldig uskyldig, og jeg må vel innrømme at jeg på innsiden er ganske uskyldig også. Så jeg får det beste gang på gang av hybel og leilighet, og nå har jeg ordnet en fantastisk leilighet til en billig penge. Selv om det er superpositivt for meg at jeg har en innovertiss og et utseende til en uskyldig 16-åring (jeg er 20) så synes jeg veldig synd på de som blir dømt nord og ned pga at de har en utovertiss. Jeg kan ikke si at jeg er mer ryddig enn samboeren min selv om jeg er jente. Det er heller tvert i mot. 

Anonymous poster hash: 09136...8c3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja ofte vil utlevere heller ha damer enn menn som leier.

Anonymous poster hash: aedb1...f00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er lovlig trakasering. 

Anonymous poster hash: 6889e...713
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er lovlig trakasering. 

Jeg kan forstå at det ikke er greit for menn som er ute etter leilighet at det er slik, men kan ikke komme på tiltak staten kan gjøre for å stoppe dette? Det kan vel f.eks bli ulovlig å skrive på finn.no "ønsker helst jente som leietaker" og lignende. Jeg får vondt av å lese slikt og søker ikke på leiligheter der det står slikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leter etter leilighet selv og ser på en facebook gruppe at unge jenter får rask tilbakemelding av folk som har leilighet/hybler. Menn som legger ut annonser får ikke/sjelden svar. Jenter er selvfølgelig ikke mer ryddig eller ordentlig enn mange menn, iallefall ikke mine venninner, ser ut som de bor i en grisebinge. Men merker navnet på disse som leier ut, for de ser ut til å dømme veldig fort.

Anonymous poster hash: 83b04...ef8
Gjest Angry Man
Skrevet

Litt skummelt for en jente å leie hos slike. Det er jo åpenbart at de har en baktanke med å bare ville ha en kvinnelig leietaker. :glare:

Skrevet

Dette handler vel om utleiers tidligere erfaringer. Det er helt lovlig også mtp alder, utdannelse, arbeidssituasjon osv. 

• Liker 1
Skrevet

Pussig, for alle utleiere jeg kjenner foretrekker gutter.. Dette fordi jenter er mer rotete (faktisk), det er mer drama og høylydte jente-fester.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I veldig mange hybel-annonser står det rett ut "hybel for kvinner / jenter" eller noe lignende. Jeg lurer på hvordan alle feministene hadde reagert hvis det nesten alltid stod at hybel / kollektiv veldig ofte søkte etter gutter / menn.... 

Anonymous poster hash: 115a1...0a1
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tvert imot. Jeg foretrekker å leie ut til menn.

Erfaringer fra mange år med utleie, er at unge menn er de greieste leietakerne.

Aldri problemer med betalingen, overholder husregler og tar greit vare på leiligheten.

Det virker som menn drar ut på fest, mens damer tar med festen hjem.

Men par er vanligvis det jeg foretrekker, selv om de gjerne flytter tidligere enn menn.

Anonymous poster hash: 260a0...5b0

AnonymBruker
Skrevet

I veldig mange hybel-annonser står det rett ut "hybel for kvinner / jenter" eller noe lignende. Jeg lurer på hvordan alle feministene hadde reagert hvis det nesten alltid stod at hybel / kollektiv veldig ofte søkte etter gutter / menn.... 

Anonymous poster hash: 115a1...0a1

Fordi feminister bryr seg ikke om diskriminering mot menn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi feminister bryr seg ikke om diskriminering mot menn

Jeg er TS og er forøvrig feminist, men dette er ikke en debatt om feminisme, så hold deg til trådens tema takk.

Forøvrig synes jeg det er mange interessante innspill her :) 

• Liker 1
Skrevet

Dessverre er nok svaret ja. Hadde jeg hatt en bolig å leie ut selv, ville jeg sannsynligvis foretrukket en jente foran en gutt hvis referanser, jobbsituasjon osv var likt. Føles instinktivt "tryggere" på en møte.

Diskriminerende? ja. Synd men sant, slik er dessverre verden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så kan man jo spørre seg hvorfor jenter er mer attraktive på leiemarkedet?!

Vil tro at det stort sett er fordi folk tror de er roligere og greiere å ha med å gjøre enn gutter. -MEN jeg vet også om en haug av jenter i student-alder som får leilighet basert på utseende.

Og spoler vi fram noen år er ofte menn mer attraktive fordi de ofte tjener greit og har bare unger annenhver helg eller så.

Anonymous poster hash: c197e...3f5

Skrevet

Jeg leier ut selv, og foretrekker kvinner ja..

• Liker 2
Gjest Castielz
Skrevet

Pussig, for alle utleiere jeg kjenner foretrekker gutter.. Dette fordi jenter er mer rotete (faktisk), det er mer drama og høylydte jente-fester.  

Dette!

Er og min erfaring, hadde aldri leid ut til en singel jente under 30.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du må nyansere situasjonen litt.

Nå er dere et par, og dette må du jo opplyse om når du tar kontakt uansett. Så det er egentlig ikke relevant om det er du eller mannen som kontakter utleier. Dere er en mann og en kvinne som skal leie sammen, og det er situasjonen. Så lenge eposten som sendes er velformulert og hyggelig/skikkelig i språket, er det ingen forskjeller. Får mannen din dårligere tilbakemeldinger enn deg, handler det hovedsakelig om måten han formulerer seg på eller fremstiller seg. 

Jeg har selv leid ut leiligheten min, og ettersom den er i et relativt dyrt nabolag og av en viss str. er det stort sett par som har tatt kontakt og vist interesse. Om det var enslige som tok kontakt, hadde jeg nok ikke satt hvorvidt det var mann eller kvinne som en viktig faktor, de andre tingene er viktigere.

Par er foretrekkbare over studenter / kollektiv - alltid. Hvis man uansett vurderer kollektiv, er ofte de bestående av kvinner mer pop enn de bestående av menn. Dette handler mest om erfaringer som sirkulerer rundt, f.eks. fra min far som har leid ut diverse boliger i flere tiår og har hatt mye elendighet med bråk, ubetalte husleier, naboklager og rot fra guttegjenger. 

Ellers er det huseiere ser på;

- Betalingsevne (stabil jobb, god inntekt)

- Historikk / referanser

- Trynefaktor (virker vedkommende skikkelig)

Det negative assosiert med mannlige leietakere handler som sagt oftest om guttegjenger - og det å leie ut til studenter / vennegjenger er ikke foretrekkbart for utleiere uansett, det er sistevalget. 

Menn tjener jo som kjent bedre enn kvinner, så en enslig mann er ofte bedre enn en enslig kvinne ift. betalingsevne. 

Anonymous poster hash: 65d3e...eb6
Gjest Evans
Skrevet

Jeg leier ut og setter mine krav. Jeg vil ha voksne mennesker med fast arbeidsinntekt, par/enslige, ikke studenter, ikke to eller flere venner som leier sammen.

Jeg har ikke noe krav på kjønn og har kun leid ut til enten menn alene eller par (to menn, og mann og kvinne-par). Det har vært helt tilfeldig – de mennene som var på visning har vært de beste akkurat da.

Tror det er vanlig at utleiere har en del krav, eller i hvert fall en del ønsker, om hvem de skal leie ut til. Det er så utrolig leit om man velger feil person, får naboklager, husleia kommer ikke inn, leiligheten ramponeres, og det tar en minst en måned å få de ut med hjelp av namsmannen. Og da tar man de forhåndsreglene man tenker at man kan ta. 

Skrevet

Tja, er nok forskjellige preferanser der også. En venninne leide hos en familie hvor damen i huset sa rett ut at hun helt ville ha jenter fordi mannen reiste så mye i jobben at hun og barna var alene. Hun følte seg tryggere med å ha en fremmed jente enn en fremmed mann boende i huset.

Også er vi mennesker litt enkle, og har man først fått dårlig erfaring med en bestemt type leieboer, så skyr vi unna andre i samme gruppe.

• Liker 1
Skrevet

Litt skummelt for en jente å leie hos slike. Det er jo åpenbart at de har en baktanke med å bare ville ha en kvinnelig leietaker. :glare:

Godt poeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...