AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Jeg er alene med to barn på 10 og snart 2 år. Jeg har hele livet vært alene med 10-åringen, da jeg har en litt trøblete situasjon med far. Vi er glad i hverandre, men vi kan nok ikke bo sammen. Vi ser har et par ganger i mnd da han bor ganske langt fra oss. Jeg og 10åringen har hatt et veldig godt forhold hele tiden, helt til 2åringen kom. Da var det mye sjalusi, noe det fremdeles er. 2åringen har også samme far som 10åringen. 10åringen har sagt mye stygt om mistemann, at hun håper at minstemann blir påkjørt, at mistemann aldri skulle bli født etc. I tillegg har hun vært litt fysisk mot minstemann. Tidligere har hun ikke ville kommet på besøk til venninner fordi hun ikke ville at jeg og minstemann skulle være alene sammen, noe hun selv har innrømmet. Nå går det heldigvis bedre og hverdagen har blitt litt lettere etter at hun har akseptert at minstemann kommer til å være her en stund. Problemet er, at 10åringen er utrolig frekk. Prater utrolig frekt til meg, sier at jeg ikke bestemmer, sier at jeg bryr meg mer om minstemann enn henne, spytter på meg og nekter å legge seg. I blant legger hun seg ikke før 2300 etter en kamp i mangfoldige timer. Slik har vi det hver dag. Nå har jeg vurdert en utenlands-ferie med begge ungene + min svigerinne og hennes barn. 10åringen har mast om dette i hele år og vi har sagt at vi KANSKJE skal tenke på dette (når sannheten er at vi kommer til å dra). MEN når 10åringen er så frekk, så har jeg virkelig ikke lyst å ha henne med, der hun får en belønning for oppførselen sin. Jeg har også sagt til 10åringen at dersom hun ikke begynner å være grei, så får hun faktisk ikke være med. Men allikevel føler jeg ikke at jeg kan gjøre dette når hun allerede er sjalu på minstemann. Råd og tips? Anonymous poster hash: 61421...3db
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 Du får begynne å la oppførselen hennes få litt konsekvenser da. Ikke internett, ikke telefon o.lAnonymous poster hash: d3228...560 1
minister-mio Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 Får du til litt alenetid med tiåringen? Virker som hun trenger det. Kanskje dere kan gjøre noe bare dere to etter skoletid, men før dere henter 2-åringen i barnehagen (hvis du har barnet i barnehage da). 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #4 Skrevet 2. juni 2015 Dette har ikke begynt over natten, det er helt unormalt. Hva med å få litt hjelp med kommunikasjonen? PPT eller privat psykolog eller andre. Du har jo virkelig en "gullrot", mht ferieønsket. Bruk den for det den er verdt. Lag eventuelt et belønningssystem der hun får advarselspoeng for hver frekkhet hun gjentar etter først å ha fått en advarsel. Reglene lager du selv. Men målet er god oppførsel for at ferietur skal kunne gjennomføres. Anonymous poster hash: d66e3...48f
minister-mio Skrevet 2. juni 2015 #5 Skrevet 2. juni 2015 Dette har ikke begynt over natten, det er helt unormalt. Hva med å få litt hjelp med kommunikasjonen? PPT eller privat psykolog eller andre. Du har jo virkelig en "gullrot", mht ferieønsket.Bruk den for det den er verdt. Lag eventuelt et belønningssystem der hun får advarselspoeng for hver frekkhet hun gjentar etter først å ha fått en advarsel. Reglene lager du selv. Men målet er god oppførsel for at ferietur skal kunne gjennomføres.Anonymous poster hash: d66e3...48f Jeg kan nesten garantere at det ikke får bukt med problemet 2
bobler Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Jeg var også slem og hatet lillebroren min når han ble født. Vet ikke helt hvorfor, men det gikk over når han ble ca 3 år eller noe og han faktisk kunne gjøre noe annet enn å gråte og bæsje liksom.
Gamerfrue Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 kunne det vært en idé å gi henne litt mer kontakt med minstemann? I form av mer ansvar (mens du er der)? Det ville jo kanskje fungert å bygge en bedre relasjon mellom dem, så forholdet hennes til ham/henne ikke er så ambivalent? Jeg tenker på at straff ikke forbedrer forholdet, selv om det kanskje (?) kan hjelpe på oppførselen hennes. Hva med å la henne mate, eller holde eller skifte bleie og lignende? Eller er det bare et helt teit forslag? 3
minister-mio Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 kunne det vært en idé å gi henne litt mer kontakt med minstemann? I form av mer ansvar (mens du er der)? Det ville jo kanskje fungert å bygge en bedre relasjon mellom dem, så forholdet hennes til ham/henne ikke er så ambivalent? Jeg tenker på at straff ikke forbedrer forholdet, selv om det kanskje (?) kan hjelpe på oppførselen hennes. Hva med å la henne mate, eller holde eller skifte bleie og lignende? Eller er det bare et helt teit forslag? Ikke et teit forslag i det hele tatt synes jeg. Dette kombinert med tid bare med mor og eldstemann tror jeg er veien. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Jeg kan nesten garantere at det ikke får bukt med problemet Med andre ord, supernanny sine metoder er feil i ditt hode? Anonymous poster hash: d66e3...48f 1
minister-mio Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Med andre ord, supernanny sine metoder er feil i ditt hode? Anonymous poster hash: d66e3...48f absolutt 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Jeg er alene med to barn på 10 og snart 2 år. Jeg har hele livet vært alene med 10-åringen, da jeg har en litt trøblete situasjon med far. Vi er glad i hverandre, men vi kan nok ikke bo sammen. Vi ser har et par ganger i mnd da han bor ganske langt fra oss. Jeg og 10åringen har hatt et veldig godt forhold hele tiden, helt til 2åringen kom. Da var det mye sjalusi, noe det fremdeles er. 2åringen har også samme far som 10åringen. 10åringen har sagt mye stygt om mistemann, at hun håper at minstemann blir påkjørt, at mistemann aldri skulle bli født etc. I tillegg har hun vært litt fysisk mot minstemann. Tidligere har hun ikke ville kommet på besøk til venninner fordi hun ikke ville at jeg og minstemann skulle være alene sammen, noe hun selv har innrømmet. Nå går det heldigvis bedre og hverdagen har blitt litt lettere etter at hun har akseptert at minstemann kommer til å være her en stund. Problemet er, at 10åringen er utrolig frekk. Prater utrolig frekt til meg, sier at jeg ikke bestemmer, sier at jeg bryr meg mer om minstemann enn henne, spytter på meg og nekter å legge seg. I blant legger hun seg ikke før 2300 etter en kamp i mangfoldige timer. Slik har vi det hver dag. Nå har jeg vurdert en utenlands-ferie med begge ungene + min svigerinne og hennes barn. 10åringen har mast om dette i hele år og vi har sagt at vi KANSKJE skal tenke på dette (når sannheten er at vi kommer til å dra). MEN når 10åringen er så frekk, så har jeg virkelig ikke lyst å ha henne med, der hun får en belønning for oppførselen sin. Jeg har også sagt til 10åringen at dersom hun ikke begynner å være grei, så får hun faktisk ikke være med. Men allikevel føler jeg ikke at jeg kan gjøre dette når hun allerede er sjalu på minstemann. Råd og tips?Anonymous poster hash: 61421...3db K-o-n-s-e-k-v-e-n-s-e-r. Det er oppdragelse ABC. Ikke gi henne positiv oppmerksomhet når hun oppfører seg dårlig, belønn god oppførsel. Opplys henne på forhånd om hun gjør sånn og sånn så tar eks mamma henne alene på kino.Anonymous poster hash: f05cd...734
minister-mio Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 K-o-n-s-e-k-v-e-n-s-e-r. Det er oppdragelse ABC. Ikke gi henne positiv oppmerksomhet når hun oppfører seg dårlig, belønn god oppførsel. Opplys henne på forhånd om hun gjør sånn og sånn så tar eks mamma henne alene på kino.Anonymous poster hash: f05cd...734 Hvorfor må hun opplyses om at hun må prestere noe eller gjøre noe for å få alenetid med mamma?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Hvorfor må hun opplyses om at hun må prestere noe eller gjøre noe for å få alenetid med mamma? Fordi hun tydeligvis tror negativ oppførsel gir henne det Anonymous poster hash: f05cd...734
minister-mio Skrevet 2. juni 2015 #14 Skrevet 2. juni 2015 Fordi hun tydeligvis tror negativ oppførsel gir henne det Anonymous poster hash: f05cd...734 burde hun ikke få tid med mamma uansett?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #15 Skrevet 4. juni 2015 Takk for råd! Dessverre går ikke 2-åringen i barnehagen og jeg har ikke mulig til avlastning da 2-åringen er veldig avhengig av meg. 2-åringen gråter med en gang jeg forlater h*n. Anonymous poster hash: 61421...3db
Gjest Christina146 Skrevet 5. juni 2015 #16 Skrevet 5. juni 2015 Takk for råd! Dessverre går ikke 2-åringen i barnehagen og jeg har ikke mulig til avlastning da 2-åringen er veldig avhengig av meg. 2-åringen gråter med en gang jeg forlater h*n.Anonymous poster hash: 61421...3db Er det mulig at du kan skaffe barnevakt for toåringer for noen timer, og ta en rolig prat med tiåringen om hvorfor hun oppfører seg sånn? Dette kan jo gjøres over et måltid ute? Om toåringen ikke kan være alene et sekund forstår jeg tiåringen godt (les; jeg har ikke barn selv, men en på to år kan vel bli passet på av en annen voksen noen timer?) Hva med når hun har lagt seg? Sett på en film og lag litt mor og dattertid til henne også.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #17 Skrevet 5. juni 2015 Sånn jeg leser mellom linjene her så skjønner jeg godt at 2-åringen surver og 10-åringen misliker broren sin. 10-åringen var alene med deg i 8 år og plutselig var det ikke dere to lengre, det var deg og babyen med henne i tillegg. Hun ble et tillegg da lillebror kom fordi han krevde så mye tid fra deg. Og siden gutten nå ikke tåler å være borte fra deg uten å gråte så har han vært vant til å få deg for seg selv når han vil. Det har også gått utover storesøster. Hun går på skolen og har ikke deg om dagen, så kommer hun hjem på ettermiddagen og så har hun ikke deg da heller, for lillebror er jo hele tiden i veien. Sjalusien bunner da i at hun føler seg avvist og avspist og utafor. Det er en fryktelig vond følelse. Og i hvert fall når hun har vært vant til noe annet. Jeg er ganske sikker på at jenta di må få mer oppmerksomhet og bare dere to sammen. "Mammatid" bør settes på timeplanen. Da er det bare deg og jenta som har tid sammen. Uansett om hun har oppført seg sånn og sånn eller sånn og sånn. Så får lillebror grine litt innimellom da. Anonymous poster hash: ed9c7...1ea 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå