Charlotte1993 Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Hei. Jeg er en jente på 22 år som studerer ved NTNU i Trondheim. Nylig dro 15 personer fra studieklassen min på felles treningsøkt på treningsstudio, som et sosialt trivselstiltak (litt rart kanskje, men vi ble nå enige om det). Jeg har en kjæreste som går i samme klasse. Vanligvis ser jeg jo folk påkledd med bukser, men nå - når folk kom i treningsshorts, så la jeg plutselig merke til at alle guttene har veldig mye tynnere bein/lår sammenlignet med jentene. Mine lår er omtrent gjennomsnittlige for en jente vil jeg si, men fremdeles tykkere lår enn den mest atletiske av de guttene som var der. Dette har vel med naturlige former å gjøre, og dessuten så har jo jenter mer fett i underkroppen. Men det som var mest overraskende var at jentene viste seg å være mye sterkere enn guttene i de beinøvelsene vi gjorde. Jeg visste fra før at jeg har sterkere bein enn kjæresten min siden vi ofte trener sammen, men det var mest fordi jeg trodde han var svak. Gjennomsnittlig vil jeg si at jentene løftet omtrent det dobbelte, f.eks. på beinpress og bein-curl. Flere av gutta driver med sport vet jeg, bl.a. fotball, og fremstod som ganske normale. Selv har jeg drevet litt med dans og ridning, men ikke noe ekstremt. Det var en slags rar tilfredsstille jeg følte av å se disse gutta streve med halvparten av den vekta jeg og venninnene mine løftet med repetisjoner. Nå er jo ikke dette noen "big deal",men likevel litt overraskende vil jeg si. Jeg var ikke klar over at det var en så stor kjønnsforskjell når det gjelder beinstyrke. Jeg trodde gutter generelt var sterkere i alt? De er definitivt mye sterkere i overkroppen, men åpenbart ikke i underkroppen?
illuminate Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 Joda, gutter har potensiale for å bli mye sterkere i beina enn det kvinner har, men dette er også avhengig av gener. Selv om de driver med fotball trenger de ikke nødvendigvis å være så sterke i beina dersom de har trent lite styrke ved siden av. Fettprosenten hos jenter bør være større enn hos gutter relatert til helse uten at jeg skal gå nærmere inn på det nå. For beina, som blir brukt veldig mye ellers i hverdagen, og i deres tilfelle også blir utviklet med tanke på at dere skal klare å bære et foster rundt i 9 måneder, er det i utgangspunktet ofte ikke så stor forskjell mellom gutter og jenter i utrent tilstand. Jeg vil av egen erfaring si at de fleste jenter klarer å ha en ganske bra økning i benøvelser på lik linje med gutter opp til rundt 100kg merket. Av en eller annen grunn virker det som at mange jenter stabiliserer seg veldig her, mens gutter fortsetter å dra fra i ganske bra tempo. Men dette er igjen avhengig av flere faktorer som gener, treningsprogram, kosthold osv. 1
Charlie. Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Når det gjelder beinpress og beincurl så vil også momentet spille en stor rolle. Det vil bli mye tyngre for en person med lengre bein om apparatet ikke ble justert. Vet ikke om dette var tilfelle her? Generelt er menn sterkere i beina enn kvinner, også relativt til kroppsvekt. Så jeg vil tro dere er over middels sterke mens gutta som var med er under middels sterke. Forskjellen er ikke så stor for bein som for overkropp, og jevner seg ytterligere ut ved at mange menn aldri trener bein. Derfor er ikke dette et uvanlig syn på et treningsstudio: Endret 2. juni 2015 av Charlie. 2
Inwe Skrevet 3. juni 2015 #4 Skrevet 3. juni 2015 Hovedgrunnen er nok at vi jenter fokuserer mer på beintrening (for min del for å ha en fin rumpe), men for mange av gutta gjelder det bare å ha store biceps. Selvfølgelig ikke noe som gjelder for alle, men bildet over er en gjenganger på mitt senter iallefall.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #5 Skrevet 3. juni 2015 Jeg har lest at jenter har mer styrke i beina fra naturens side pga graviditet. Men det er vel også slik at jenter gir jernet mer på gymmet enn tidligere, og at mye av fokuset deres ligger på underkroppen, mens gutter/menn har fokus på overkroppen. Det har vel også lenge vært slik at jenter har latt være å løfte så tungt de kan (av frykt for å bli "store"), men dette tror jeg er i ferd med å endre seg, at det er i ferd med å skje en holdningsendring. Uansett kult at flere jenter trener seriøst jfr tidligere, uten "psykologiske sperringer". Jeg og venninnene mine har forresten ikke noe problemer med å ta repetisjoner med all vekten på den sittende benpressen, som vel utgjør 200kg? Jeg ser ikke mange gutter som gjør det samme. Anonymous poster hash: d9136...3f5
Blomsterogbier Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 jeg har inntrykk av at de fleste gutter er latterlig svake i beina. jeg er 20 år og har hatt tre kjærester og har vært MYE sterkere i beina enn dem. den siste kjæresten min gikk til og med på idrettslinje og drev bl.a. mye med løping og ski. han var flau over å trene bein med meg. han prøvde å trene hardt en periode for å få sterkere bein, men pådro seg belastningsskade og måtte la være å trene bein i et halvt år etterpå. jeg kjenner mange jenter som liker å trene tungt på underkroppen og som er like sterkere (og sterkere) enn meg.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #7 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har lagt merke til at mange jenter er ganske sterke i "leg extensions" apparatet, der man presser/vipper bena fremover. I dette apparatet trener man vel fremre lår (quads?). Jeg har lagt merke til at det er ofte at jeg må ned på vekta etter en jente når jeg skal bruke dette apparatet. Anonymous poster hash: 25c9a...4dd
Supraspinatus Skrevet 5. juni 2015 #8 Skrevet 5. juni 2015 Menn er generelt sterkere i beina enn kvinner. Om det ikke hadde vært riktig ville nok kvinner hatt høyere verdensrekorder enn menn i vektløfting og i styrkeløft. En grunn til at det kan virke som kvinner er sterkere enn menn flest er fordi de (få) kvinnene som tradisjonelt har trent knebøy og lignende har blitt gode på det, mens de aller fleste menn som trener er innom disse øvelsene relativt tidlig i treningskarrieren. I tillegg skal det ikke så veldig mye til før man kommer opp til 1,2-1,5 x kroppsvekt i knebøy. Dersom man trener på det regelmessig.
King in the North Skrevet 5. juni 2015 #9 Skrevet 5. juni 2015 Kvinner er mye nærmere menn i styrke når det kommer til "underkroppen" sammenliknet med overkroppen. Dermed er det større sannsynlighet for et scenarie som blir beskrevet i hovedinnlegget, at jentene var sterkere enn guttene. For jenter som trener bein regelmessig vil bli sterkere enn de fleste guttene som ikke har trent en del bein.
Gjest Cartman Skrevet 5. juni 2015 #10 Skrevet 5. juni 2015 Kommer litt an på kroppstype, høyde og vekt. Jeg har alltid vært sterk i beina. Selv utrent. Mye skyldes nok genetikk, dedikasjon og kunnskap om trening. Den største feilen man gjør på et treningssenter er å sammenligne seg med andre. Man trener ikke for å vise andre hvor sterk man er. Fører stort sett til at man tar på for mange vekter og utfører øvelsen med dårlig teknikk. Man trener for å oppnå sine mål. Det kan være eksplosiv styrke, det at man bare vil bli større osv. Jeg trener kun hjemme. Har alt utstyret jeg trenger. Trente flere år på treningssenter, men ble så lei av egoene. De som hører på musikk på speakermode, de som skal belære alle andre og de som svetter ned treningsapparatene.
WubWub Skrevet 5. juni 2015 #11 Skrevet 5. juni 2015 Nei. Det er helt feil. Menn har mye større potensiale enn kvinner til å bygge muskler - det er ikke alle som bruker dette potensialet. Verdens rekord hos menn : markløft (1155 pounds / 521kg) Verdens rekord hos kvinner : markløft (239kg) Konklusjon? Menn har potensiale til å bli over dobbelt så sterk som kvinner ved lik treningsmengde. Hvorfor? Fordi kvinner kan maks legge på seg 0,5kg muskler per måned mens menn kan legge på seg dobbelt så mye : 1kg per måned. Menn har også mer eksplosive muskelfibre enn kvinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå