Sharon90 Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Etter å ha lest her inne så er jeg meget imponert over sparinga til enkelte!!! Selv hadde jeg en ok sparekonto, men man skulle jo ha bil og den tømte jeg. Lurer på om det kanskje var dumt. Stort lån og tomme kontoer! Men da er det bare til å spare opp igjen og håpe det ikke kommer så mange ekstra utgifter brått på. Men hva er deres beste sparetips/ sparetiltak?! =) Leser på nett her, og ser at det jeg gjør rett er å ha med vann når vi går ut, kjøper aldri drikke ute nesten Ellers bruker jeg fint lite penger på både klær og frisør. Men mat derimot. Der var jeg flink og hadde budsjett og handleliste for uker i gangen. Det må jeg få gang på igjen Et tips jeg leste var å alltid runde ned til hele 100lappen i nettbanken. Om det sto 9349kr på konto, sett av 49kr på en sparekonto!!! Den likte jeg :D hehe Men hva er deres tips? Noen konkrete bøker man kan lese om Money Management? =)
Gjest Walden Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 1. Betal deg selv først Hver måned setter du først av penger som går til sparing og investeringer. Det er det FØRSTE du gjør når du får lønn. 2. Innse at "liabilites", altså..på norsk kanskje "ting som koster deg" er noe som skal kuttes, og "assets", eller ting som gir deg penger, skal økes. 3. Innse at det som gjør en rik ikke er hvor mye penger du tjener, men hvor mye du BEHOLDER. 4. Planlegg framover, ikke bare neste mnd, men neste år og om ti år. 1000 kroner i mnd er 12 tusen i året og over 140.000 på 10 år med renter. 5. ALLTID vær på utkikk etter billigst bank, best rente, gode deals osv. 6. Unngå "dum" gjeld, som f.eks billån, båtlån og forbrukslån, og om du kan,også huslån. 7. Spre risikoen på dine investeringer. Du skal ha litt i banken, endel på huset (nedbetale), endel aksjer, noe sølv/gull, kunst osv osv. 8. Det viktigste - nemlig hvordan du ser på rikdom. Hvordan man gradvis over tid forandrer sitt syn på det med penger og "wealth" (beklager bruken av engelske ord, men det mangler så mange tydelig uttrykk på norsk i denne sammenhengen) Synes du f.eks en person som bor i en 80kvm rekkehuseilighet på landet helt uten gjeld, som kjører en bil han EIER (ikke gjeld), og som prioriterer å sykle eller fiske framfor å shoppe og reise er rik. Han prioriterer kanskje å jobbe mindre også. Eller synes du naboen hans som jobber 130% i en fremgangsrik og viktig jobb, som har 5 millioner i lån på huset, 400.000 i lån på bilen og 400.000 i studielån og som må jobbe 100% i en godt betalt ansvarsfull jobb resten av livet for å ha råd til sin "visjon" av suksess og rikdom, er rik? Det handler 90% om mindset, og 10% om money management. Det finnes mange bra bøker og youtubekanaler. De fleste begynner med rich dad poor dad, og går videre derifra. 1
Pengebingen Skrevet 3. juni 2015 #3 Skrevet 3. juni 2015 Mine beste sparetips her: http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/pengebingens-topp-10-sparetips.html Og anbefalt lesestoff her: http://pengebingen.blogspot.no/p/anbefalte-bker-og-nettsteder.html Et tips jeg leste var å alltid runde ned til hele 100lappen i nettbanken. Om det sto 9349kr på konto, sett av 49kr på en sparekonto!!! Denne funker jo bare om du sjekker kontoen veldig ofte da... Du må prioritere sparingen høyere enn som så. Venn deg til å trives med lavt forbruk, ha kontroll over utgifter og inntekter, og betal deg selv først. Dvs, sett av så mye du har lyst til å spare først hver måned, på en konto i en annen bank, som ikke er tilknyttet kort og som du ikke ser hver dag.
Sharon90 Skrevet 3. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2015 Det med en annen bank og konto der kan jeg klare, for den ene banken er stressende å logge på da jeg så sjeldent gjør det Håper jeg får gubben med på dette, jeg er så klar for å få økonomien opp på beina og ikke bare akkurat Må låne meg noen bøker !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå