Gå til innhold

Regler for hvor lenge man skal vente på attest fra arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjent med at arbeidsmiljøloven sier man har krav på attest når man slutter, men finnes det regler for hvor lenge man skal behøve å vente på den? Jeg skal tiltre i ny jobb og min nye arbeidsgiver trenger bekreftelsen for å regne ut hvor mye ansiennitet jeg skal få godskrevet. Det er altså kun et ark med bekreftelse på hvor lenge jeg har jobbet i min gamle stilling jeg trenger.

Anonymous poster hash: 37061...58b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel vanlig å operere med max 3 ukers saksbehandlingstid.

Men betyr dette at du har purret på dem eller ikke? Mennesker glemmer...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har purret gjentatte ganger siden jeg først etterspurte attest i midten av april.

TS

AnonymBruker
Skrevet

En eks-kollega av meg ventet i 1 år på den! Og hun purret MANGE ganger! Har sagt opp selv nå og kommer til å be daglig leder om å skrive den i stedet for han som er min nærmeste overordnede.

Anonymous poster hash: 9c911...e13
Skrevet

Kontakt Arbeidstilsynet. De kan gi arbeidsgiver pålegg om å utstede attest.

Skrevet

Kan man ikke bruke arbeidskontrakten som dokumentasjon på at man har jobbet et sted, når man ikke får attest?

Jeg har ikke fått fra min forrige arbeidsgiver og nå er de fornærmet fordi jeg truet med advokater og arbeidstilsynet etter å ha gnålt om feriepenger i 4 mnd...

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsattesten skal inneholde tidsrommet du har jobbet der, og dette tar mange nye arbeidsgivere utgangspunkt i for å beregne hvor mye ansiennitet du skal få godskrevet.
Det er bare å ta kontakt med arbeidstilsynet. De kan råde dere, og evt. og gi pålegg om å utstede attest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...