AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 For et par dager siden døde farmoren min. Hun stod meg veldig nær, og det er selvsagt tungt, samtidig som hun ble en gammel dame som levde et fint liv. Nå planlegges begravelsen. Jeg er blitt spurt om å si noe. Jeg fikk meg ikke til å si nei og føler at jeg må gjøre dette. Men hva skal jeg si?! Jeg er ikke en touchy-feely-type, synes fort "store ord" kan bli pinlig og klamt og jeg synes sånne ord kan være direkte vanskelig å få ut. Jeg er typen som helst er stille dersom noe er vanskelig og tungt. Jeg vet hva jeg vil si om farmoren min, men jeg vil også gjerne lese et dikt eller noe slikt. Dette litt i tillfelle det blir veldig vanskelig å si sine "egne" ord. Det jeg skal lese bør ikke være klisjefullt og klissete, og gjerne ikke noe sånn veldig typisk begravelse. Er det noen som har forslag? Alle innspill tas imot med takk. Får nesten hjertebank bare av å tenke på dette. Anonymous poster hash: 820f1...f70
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 PS: Beklager, dette ble kanskje galt underforum. Anonymous poster hash: 820f1...f70
Auri Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 Hadde farmoren din noen spesielle interesser? F.eks. glad i å lese, hagearbeid, spesielt glad i å være på sjøen eller lignende. Da går det ann å finne et dikt med det som tema Vi mistet svigerfar før jul, og svigermor leste salmen/sangen "Blå, blå salme" fordi svigerfar alltid var så glad i sjøen (og den salmen spesielt og da). Om du synes det er vanskelig å snakke, velg det gjerne ut et konkret minne som forteller mye om farmoren din som person. Om det så bare er lukta av vafler, eller overnatting når du var liten, et lite minne som forteller om ditt forhold til henne og hva som var godt med henne. Husk at begravelser og minneord trenger ikke bare å være vondt og tungt; det er også å feire livet til den som er borte, dele gode minner. I begravelsen til svigerfar lo og gråt folk om hverandre under minnetale og i sammenkomsten etterpå, hvor ordet var fritt. Det er selvfølgelig alltid vondt å miste noen. Men å fokusere på det gode den personen ga andre i livet sitt, det tenker jeg hvertfall er der aller, aller viktigste 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #4 Skrevet 2. juni 2015 Hadde farmoren din noen spesielle interesser? F.eks. glad i å lese, hagearbeid, spesielt glad i å være på sjøen eller lignende. Da går det ann å finne et dikt med det som tema Vi mistet svigerfar før jul, og svigermor leste salmen/sangen "Blå, blå salme" fordi svigerfar alltid var så glad i sjøen (og den salmen spesielt og da). Om du synes det er vanskelig å snakke, velg det gjerne ut et konkret minne som forteller mye om farmoren din som person. Om det så bare er lukta av vafler, eller overnatting når du var liten, et lite minne som forteller om ditt forhold til henne og hva som var godt med henne. Husk at begravelser og minneord trenger ikke bare å være vondt og tungt; det er også å feire livet til den som er borte, dele gode minner. I begravelsen til svigerfar lo og gråt folk om hverandre under minnetale og i sammenkomsten etterpå, hvor ordet var fritt. Det er selvfølgelig alltid vondt å miste noen. Men å fokusere på det gode den personen ga andre i livet sitt, det tenker jeg hvertfall er der aller, aller viktigste Takk for fint svar Anonymous poster hash: 820f1...f70
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #5 Skrevet 2. juni 2015 Er det andre som har innspill? Anonymous poster hash: 820f1...f70
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Skal du si noe, så bør det komme fra hjertet. Ellers blir det mer dumt å høre på enn godt. Beklager, min ærlighet, men jeg har cært i en del begravelser, mistet det kjæreste et menneske kan miste, og alt det dumme folk har sagt i de stundene har vært mer sårende enn godt. Særlig der den som prøver å trøste må ha hjelp for å komme seg ut av sitt hjelpeløse snakk. Anonymous poster hash: 3345a...59c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Jeg holdt ikke tale da morfaren mine døde, men samtidig så hadde jeg lyst å fortelle noe. Derfor fikk jeg presten til å lese opp et brev jeg hadde skrevet til han. Fortalte om alle de fine minnene vi har sammen, og hvor glad jeg er i han. Også fikk jeg presten til å fortelle om ting som var typisk morfar, som for eksempel å sette seg i skyggen når det var sol ute. Synes det var veldig fint. Anonymous poster hash: c4f7f...acf
Gjest gloria Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Å prate med et tungt hjerte kan være veldig tungt, og spesielt ettersom det er veldig nært og personlig. Et lite tips kan være å finne et utdrag fra en bok, en sang eller et dikt som du vet at farmoren din likte. Så kan du lese dette? Jeg leste opp et vers fra en svensk sang som bestefaren min likte. Da ble det personlig for veldig mange, inklusiv meg selv. Noe å tenke på kanskje?
Leini Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Hadde farmoren din noen spesielle interesser? F.eks. glad i å lese, hagearbeid, spesielt glad i å være på sjøen eller lignende. Da går det ann å finne et dikt med det som tema Vi mistet svigerfar før jul, og svigermor leste salmen/sangen "Blå, blå salme" fordi svigerfar alltid var så glad i sjøen (og den salmen spesielt og da). Om du synes det er vanskelig å snakke, velg det gjerne ut et konkret minne som forteller mye om farmoren din som person. Om det så bare er lukta av vafler, eller overnatting når du var liten, et lite minne som forteller om ditt forhold til henne og hva som var godt med henne. Husk at begravelser og minneord trenger ikke bare å være vondt og tungt; det er også å feire livet til den som er borte, dele gode minner. I begravelsen til svigerfar lo og gråt folk om hverandre under minnetale og i sammenkomsten etterpå, hvor ordet var fritt. Det er selvfølgelig alltid vondt å miste noen. Men å fokusere på det gode den personen ga andre i livet sitt, det tenker jeg hvertfall er der aller, aller viktigste Dette
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Jeg skreiv et brev og presten las det opp for meg Anonymous poster hash: 4609a...63e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Tusen takk for fine innspill alle sammen Anonymous poster hash: 820f1...f70
Auri Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 Kan ikke tro at jeg glemte dette i første posten min, men... Jeg beklager så mye tapet du har vært gjennom
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Kan ikke tro at jeg glemte dette i første posten min, men... Jeg beklager så mye tapet du har vært gjennom Takk Anonymous poster hash: 820f1...f70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå