Gå til innhold

Invitert til utdrikningslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt invitert til utdrikningslag for ei venninne. Vi blir 13 stk med bruden. Hun som arrangerer er sikkert forlover. Da jeg ble invitert spurte jeg om hun trengte hjelp til planlegging, da jeg synes slikt er ålright. Fikk beskjed om at hun hadde alt under kontroll. Nå er programmet lagt og plutselig krever hun inn 1100 kroner fra hver av oss.

Er ikke dette litt snodig? Ingen av oss andre fikk være med i planleggingen. Er ikke det litt fair og avtale hvilken pris vi legger oss på, før hun arrangerer? Har jo full forståelse for at tingene  vi skal gjøre koster penger, men tenker det er litt prinsipp i det. :) Har allerede betalt henne, men føler meg litt snytt. 

Anonymous poster hash: 8da92...ff0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har blitt invitert til utdrikningslag for ei venninne. Vi blir 13 stk med bruden. Hun som arrangerer er sikkert forlover. Da jeg ble invitert spurte jeg om hun trengte hjelp til planlegging, da jeg synes slikt er ålright. Fikk beskjed om at hun hadde alt under kontroll. Nå er programmet lagt og plutselig krever hun inn 1100 kroner fra hver av oss.

Er ikke dette litt snodig? Ingen av oss andre fikk være med i planleggingen. Er ikke det litt fair og avtale hvilken pris vi legger oss på, før hun arrangerer? Har jo full forståelse for at tingene  vi skal gjøre koster penger, men tenker det er litt prinsipp i det. :) Har allerede betalt henne, men føler meg litt snytt. 

Det var drøyt den kostnaden der, men du får bare betale, kaste deg i det og ha det kjempegøy om du kan.

Forloveren skal vel være i fokus antar jeg;), så pass på å drikk i smug for å holde ut, og ikke si noe som kan brukes mot deg. 

Sånne folk finnes det overalt, noenganger treffer de allikevel på det meste og det kan bli moro.

Håper det. Men anbefaler å ikke lage noe som tilsier drama her, for brudens skyld. Surt, men best i lengden kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Disse utdrikningslagene er blitt en uting. Hører ingen steder hjemme at gjestene må betale for seg. Har man ikke råd til fest, lar man vær å ha fest. Ellers så ordner man noe hjemme til en rimeligere penge.

Skjønner veldig godt at du reagerer TS.

Anonymous poster hash: 1841a...ed3
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Man kan ikke forvente at et utdrikninslag skal koste det samme som det gjorde på 90 tallet. Alt er dyrere! Skal man ha aktiviteter og gjerne noe mat så kommer man ikke unna det. Og tenk bare på alle mannfolka som glatt tar en helg med gutta i Praha, Barcelona eller Riga for utdrikningslag. Det er tydeligvis kun vi jenter som sitter og teller på knappene (pengene) om bruden er verdt vår tid og penger.  

En tusenlapp må man regne med i 2015 

At forlover har klart å ta seg av alt uten hjelp er jo også bare fint. Det er hennes opogave å arrangere utdrikningslag. 

Anonymous poster hash: 8b13f...ab8
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Disse utdrikningslagene er blitt en uting. Hører ingen steder hjemme at gjestene må betale for seg. Har man ikke råd til fest, lar man vær å ha fest. Ellers så ordner man noe hjemme til en rimeligere penge.

Skjønner veldig godt at du reagerer TS.

Anonymous poster hash: 1841a...ed3

Utdrikningslag er en fest for bruden/brudgom som blir arrangert av andre enn henne selv/han selv og det er tradisjon at gjestene betaler. Liker du det ikke så takker du nei.  

Anonymous poster hash: 8b13f...ab8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å lage noe drama på det, eller nevne det noe mer til de andre gjestene. Vi kommer nok til å få det gøy! Men kan vel si at jeg ikke er enig i metoden forlover gjorde det på. Speiselag er så klart OK, men ikke når det kun er èn som bestemmer hva vi skal gjøre :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er drøyt å forvente at folk skal betale 1100 kr uten at det har vært noe samtale på forhånd om folk har økonomi til det.

Anonymous poster hash: a72ad...a26
  • Liker 5
Gjest Margit Spat
Skrevet

Slik jeg leser det, reagerer du kanskje ikke først og fremst på prisen, men at du ikke fikk være med å planlegge/bestemme. Vel; det er forlovers privilegium å legge opp utdrikningslaget, fortrinnsvis slik hun tror bruden vil like det. Det er flott av deg å tilby å hjelpe til, men det er ikke opp til deg å avgjøre om det er behov for din hjelp. Det er heller ikke opp til deg å bestemme hva som skal foregå.

De fleste forlovere med gangsynet i behold lager jo et opplegg som folk har råd til, men som gjest har man jo all anledning til å si nei hvis det blir dyrere enn man har anledning til å betale. Hvis forloveren hadde spurt rundt til gjestene ville hun fått 13 ulike svar på hvor mye det burde koste og hva som skulle gjøres. Det er umulig å gjøre alle til lags. 

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg leser det, reagerer du kanskje ikke først og fremst på prisen, men at du ikke fikk være med å planlegge/bestemme. Vel; det er forlovers privilegium å legge opp utdrikningslaget, fortrinnsvis slik hun tror bruden vil like det. Det er flott av deg å tilby å hjelpe til, men det er ikke opp til deg å avgjøre om det er behov for din hjelp. Det er heller ikke opp til deg å bestemme hva som skal foregå.

De fleste forlovere med gangsynet i behold lager jo et opplegg som folk har råd til, men som gjest har man jo all anledning til å si nei hvis det blir dyrere enn man har anledning til å betale. Hvis forloveren hadde spurt rundt til gjestene ville hun fått 13 ulike svar på hvor mye det burde koste og hva som skulle gjøres. Det er umulig å gjøre alle til lags. 

Nei. Jeg reagerer på at prisen ikke er avtalt mellom oss 12 som skal betale først. Er ikke verre enn å ha en avstemning. Ingen av oss som skal dit er gjerrige folk, og vi unner venninna vår en fantastisk dag! Synes opplegget hun har fått til er bra, men hun burde ha spurt oss andre først!

TS

Skrevet

Jeg er enig med deg ts, synes 1100 kr er mye uten å ha bli spurt på forhånd!

Gjest Margit Spat
Skrevet

Har aldri noensinne hørt om avstemming eller spørreundersøkelser for å avklare hva et utdrikningslag skal koste.  

Som sagt: de fleste forlovere har jo et visst gangsyn når det gjelder pris, men det er uansett ikke opp til hver enkelt å bestemme det. Har man ikke råd, så takker man nei. 

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Men forloveren burde sagt i fra om prisen før TS sa ja/nei til å komme.

Skrevet

De utdrikkningslagene jeg har vært i har det altid blitt luftet på forhånd hva deltagerene har mulighet til å betale for. Gjerne dette ikke er normalt og mulig det henger sammen med at det har vært unge bruder/forlovere (under 30)

AnonymBruker
Skrevet

Det var invitasjon, så kom programmet, så kom menyen vi måtte velge fra, også kom PRISEN. Litt feil rekkefølge?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bli hjemme da. Hva tror du dere hadde fått for 200,-? Ingen ting. La de som vil feire bruden gjøre det, så sitter du heller hjemme sparer!

Anonymous poster hash: d493f...8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er selv forlover, og med hun andre forloveren så har vi arrangert et utdrikningslag til helgen. Og TRO meg når jeg sier at jeg skulle vært dette foruten og heller gjort dette sammen med alle de andre. Men nå er det slik at det er forloverens oppgave å ordne alt det praktiske. Det er liksom en av oppgavene man har med det styret som følger med ved å være forlover... Synes ikke det var så stiv pris heller, spørs helt hva dere skal.

Anonymous poster hash: e8504...34d
Skrevet

Dere burde absolutt fått vite prisen før dere takket ja eller nei. Hvorfor spurte du ikke hvor mye (ca) det kom til å koste før du takket ja?

Skrevet (endret)

Jeg er vant til at det antydes noe om pris og opplegg i invitasjonen, med det er forloverens ansvar/privilegium å arrangere og bestemme. Den eneste gangen jeg har opplevd at det har vært noe plenumsdiskusjon rundt pris og program var da forloveren bodde utenlands og ikke kunne arrangere utdrikingslaget. Men selv da hadde vi bare en løs diskusjon om hva vi kunne tenke oss før et par stykker tok på seg arrangøransvaret, og det var de som tok de endelige avgjørelsene.

Endret av Daria
  • Liker 1
Skrevet

Vært i to utdrikningslag, jeg har kun vært gjest i begge.

Det ene ble planlagt sammen med alle gjestene, her var vi 9 personer, inkl bruden, og 8 som skulle dele utgiftene. Alle var med å bestemte hva vi skulle gjøre. 5 trakk seg, og vi stod 3 stk igjen med kostnadene for alle 9. Skikkelig økonomisk krise for min studentlommebok! Endte i en rimelig kjedelig dag uten mye innhold og en svært billig bryllupsgave.

Det andre ble planlagt av forlover. Jeg, som eneste gjest som måtte reise langt, betalte kun min egen flybillett og noe mat til meg selv i løpet av helgen(brukte vel ca 2500 kr). Resten av gjestene spleiset på min del. Forlover hadde fikset alt, og det var en drømmehelg!! Gjestene og bruden var storfornøyde! Virkelig en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. 

Så min erfaring tilsier at det blir en bedre opplevelse for alle om forlover er dyktig og planlegger på engenhånd :) For vår del stemte iallefall "jo flere kokker, jo mere søl". 

Håper TS får en fin opplevelse som gjest i utdrikningslag :D

Skrevet

Jeg syns rundt 1000 kr er helt rimelig å betale for et utdrikkingslag. Ting koster jo faktisk penger. Om man ikke har økonomi til det bør man forhøre seg med forlover om hvor mye det vil koste før man sier ja og så ta en avgjørelse på om man sier ja ut i fra det. 

Den dagen jeg skal ha utdrikkingslag skal jeg be forloveren min om å i alle fall diskutere pris med de viktigste deltakerene, og å annonsere ca-pris i invitasjonen så jeg slipper sure miner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...