Gå til innhold

Trenger hjelp til å bestemme meg (økonomi)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart så kommer skattepengene, og jeg kan ikke reise (syk). Får AAP fra NAV, så det er trangt økonomisk,men jeg lider ikke. Men har ikke penger å kaste bort på dumme ting som en tatovering. 

I tre+ år nå så har jeg tenkt på å ta en tatovering. Og jeg vurderer å bruke litt av skattepengene til dette, ikke halvparten en gang. 

Jeg vet at dersom jeg legger av pengene, så kommer jeg til å bruke de opp på mat. Jeg har mer enn nok mat, men de kommer til å gå til det. 

Det er jo mindre skatt i juni også, så de pengene kommer også til å gå til mat.

Det er ikke en hvilken som helst tatovering, den betyr utrolig mye for meg, og har planlagt den i 8 år. Så jeg er 130% sikker på at den er slik som jeg vil, har brukt sykt lang tid på å komme opp med den perfekte tatoveringen, og den har nå vært "klar" i ca 3 år. 

Jeg har aldri hatt penger å "kaste bort". Men nå så får jeg igjen en god slump med skattepenger. 

Har stålkontroll over økonomien ellers. Har en buffer lagt til sides, så hvis vaskemaskinen ryker så har jeg pengene, eller om kattene blir syke så har jeg pengene til det. 

Det blir ingen reising i sommer, pga av div personlige grunner, og grunnen til at jeg er NAVer. 

Så.. hva tenker du, burde jeg unne meg den tatoveringen med god samvittighet? Har gått frem og tilbake i flere måneder og klarer ikke å bestemme meg. Trenger noen som kanskje vet litt om hvordan det er å ha "akkurat nok" for så å få en god slump med penger om sommeren. 

Jeg har ikke spart opp til tatoveringen, for jeg har prioritert bufferen. Og skattepengene kommer litt på siden. Litt som en "unødvendig" overraskelse  :fnise:Jeg kan jo ikke reise, så det er litt.. surt å bruke de på mat også, siden jeg har mer enn nok, mat i 1-2 måneder. 

Anonymous poster hash: 3dcb3...cc3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det om du føler for det.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har stålkontroll på økonomien, og du har regelmessige utbetalinger selv gjennom sommeren så hvorfor ikke? 
Det er da forutsatt at du har stor nok buffer til å takle uventede store utgifter som at bilen må fikses for 10-15.000 kroner, høye veterinærregninger, hvitevarer som ryker osv. 
Hvis du er 100% sikker på at du ikke vil ha et problem i et absolutt worst case scenario så kjør på så lenge dette er noe du har ønsket deg og planlagt så lenge :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har stålkontroll på økonomien, og du har regelmessige utbetalinger selv gjennom sommeren så hvorfor ikke? 

Det er da forutsatt at du har stor nok buffer til å takle uventede store utgifter som at bilen må fikses for 10-15.000 kroner, høye veterinærregninger, hvitevarer som ryker osv. 

Hvis du er 100% sikker på at du ikke vil ha et problem i et absolutt worst case scenario så kjør på så lenge dette er noe du har ønsket deg og planlagt så lenge :)

Har ikke bil. og bufferen er nok til å takle vaskemaskinen, eller en vanlig veterinærutgift (innekatter). 

Også har jeg foreldrene mine i bakhånd dersom det går forferdelig galt, at katten er døden nær, vaskemaskinen og stekeovnen ryker, samtidig.

Iik har så lyst, og har jo pengene til det. Men går så mye frem og tilbake. 

ts

Skrevet

Jeg synes du skal kjøre på, ha det gøy og oppfyll en drøm og et mål! Du må ikke glemme å leve mens du er her. Ikke alt skal gå til mat og husly.

Når du ligger på dødsleiet tror jeg ikke at du vil angre på at du prioriterte morsomme ting over "fornuftige" ting en gang i blant.

Skrevet

Du fremstår som økonomisk fornuftig som ikke bare hopper til uten å tenke deg om. Og hvis du har klart å bygge en buffer med bare ytelser fra NAV så viser det jo at du klarer å prioritere på en økonomisk fornuftig måte. 
Kjør på sier jeg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal kjøre på, ha det gøy og oppfyll en drøm og et mål! Du må ikke glemme å leve mens du er her. Ikke alt skal gå til mat og husly.

Når du ligger på dødsleiet tror jeg ikke at du vil angre på at du prioriterte morsomme ting over "fornuftige" ting en gang i blant.

Jeg vet, men det er så vanskelig. 

Har alt jeg trenger, og mer. Har ikke kjøpt meg klær, sminke eller "unødvendige" ting på over et år. 

Vært på kino en gang, ellers så har jeg ikke sløst bort noe penger. 

kommer nok ikke til å angre om jeg gjør det. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster tatoveringen? Og hvor mye har du på bufferkontoen? Har du planer om å kjøpe deg leilighet noen gang? Hvor gammel er du?

:)

Anonymous poster hash: c7685...122
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster tatoveringen? Og hvor mye har du på bufferkontoen? Har du planer om å kjøpe deg leilighet noen gang? Hvor gammel er du?

:)

Anonymous poster hash: c7685...122

Er ikke sikker på prisen på tatoveringen, men 2000 er max. Det er i underkant av halvparten av skattepengene, men så er det jo skattefritt i juni så får en del der også. 

Har en fra før som er tatt av samme tatovør, og er sånn ca like stor, og den ble på 1400. 

Bufferen er i litt av overkant av 10 000.

Leilighet kommer jeg til å spare på den dagen jeg starter å jobbe, forhåpentligvis neste år. 

Alder, midten av 20 årene :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det høres ut som du har såpass kontroll på økonomien at du kan unne deg en tatovering. Det er jo ikke snakk om svimlende summer den skal koste, du har buffer utenom og det er en engangsutgift.

Anonymous poster hash: c8dc0...724

AnonymBruker
Skrevet

Ta den du :) Høres ut som det er helt ok, og noe du ønsker veldig sterkt. Kjør på!! :)

Anonymous poster hash: 7ee9b...3eb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar. 

Jeg trur jeg skal satse på tatoveringen. Jeg har alt jeg trenger av mat, handler smart og lider ingen nød, med eller uten skattepengene. Samme med sjampo, såpe og alt annet jeg trenger.

Jeg kunne vell ha kjøpt meg en skikkelig biff eller annet dyrt kjøtt en god stund, men jeg er fornøyd med hamburger og kylling fra Sverige. Lider ikke i matveien og kjøper det jeg har lyst på, når det er tilbud. 

Tenkt å unne meg en pizza også, som koster 100kr. Koster ikke allverden men det er ikke akkurat det jeg prioriterer i hverdagen, når jeg kan få så mye mer for en hundrelapp. Jeg har pengene til å kjøpe meg pizza fra restaurang nå og da, men legger heller bort de kronene i bufferen i stedet. 

Men, dersom tatoveringen blir under 1900 så blir det pizza også :) 

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du fortjener den tatoveringen og håper du unner deg selv den :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...