AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Vi har hatt dårlig råd i alle år. Begge går ut og inn av vikariater og har lange perioder med arbeidsledighet i mellom... Jeg har i løpet av de sisste 12 årene, slitt så mye med dette, at jeg rett og slett har blitt syk i tilegg... Orker ikke mer!! Nå har jeg fått meg en liten fast stilling, og jobber det jeg kan ved siden av, men mannen har snart vært arbeidsledig i 1 år, og det er helt umulig å få noen jobb:( Er så sliten av å snu på hver krone, låne penger til mat til barna, alltid si nei til det barna ønsker seg osv osv. I tilegg prøver jeg å motivere mannen i jobbsøk, men han har misstet helt motet, og blitt deprimert. Har klart å "få han opp av kjelleren" før, men etter han misstet drømmejobben i fjord, gikk hele hans verden i grus... Kan ikke fatte at det skal være så totalt umulig å få seg en jobb?? Mannen har gått på 5 jobbklubber via nav, fått noen timer hos en privat veidleder, søknad og cv er perfekt. Han kommer som regel til intervju, men så er det stopp. Vi har vikelig prøvd ALT i 12 år, hvor lenge skal man egentlig behøve å kjempe, bare for å få en fast jobb, så barna kan få det de trenger. Huff måtte bare få ut litt frustrasjon i en vannskelig tid, med mye sommeravsluttinger og bursdager som vi ikke har råd til å være med på Anonymous poster hash: 86c53...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 Høres veldig spesielt ut at dere ikke har klart å få dere fast stilling på så mange år, også begge to da. Kanskje dere må gå i dere selv og se hva dere gjør feil, for noe må det jo være. Skjønner at det er frustrerende å være i deres situasjon og at dere føler dere maktesløse, men dere kan ikke gi opp så lenge dere har barn. Anonymous poster hash: 9ecdb...bd3 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 Har dere utdanning? Hvis ikke kan det jo være akutelt å ta utdanning, evt bygge på med videreutdanning. Ellers må jeg si som den over, etter 12 år med problemer med å få skikkelig stilling må dere gå i dere selv og se på hvordan dere fremstår og bidrar i jobb og på intervjuer.Anonymous poster hash: bef25...d18 2
Knirke Skrevet 2. juni 2015 #4 Skrevet 2. juni 2015 Hvilken/hvilke bransjer er det dere søker innenfor? Og hva er deres tidligere erfaring?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #5 Skrevet 2. juni 2015 Vi har gått i oss selv mange mange ganger, men finner ikke noe mer å forandre på. Vi har begge vært på jobbklubber hvor intervjutrening har vært en del av det, og blitt "godkjent" samtidig som vi har tatt i mot alle tips og råd. Jeg har 2 utdannelser innen helse, men min mann har ingen formell utdannelse. Alikevel har han mye kompetanse innen IT drift og support. Mye av problemet hans er nok at han blir forbigått av personer med fagbrev. Vi har tenkt mange ganger på en utdannelse, men har rett og slett ikke penger til det! Vi drukner i gjeld og regninger som det er, og kan ikke ta opp mer lån nå, og samtidlig misste dagpengene. Vi har prøvd å få hjelp fra NAV, men de vil ikke hjelpe siden han "bare er arbeidsledig" Før har han stort sett klart å få noe nytt innen 3-6 mnd, men nå virker det helt umulig! Han søker på alt mulig rart, men det hjelper ikke.... Dette er tungt for oss begge, og vi merker jo at humøret er borte, og at dette går utover barna i tilegg til det økonomiske. Vi har virkelig gjort ALT i alle år, men vi er hjemsøkt av uflaks virker det som, med konkurser, nedskjæringer og flytting utendlands som en del av grunnene for ikke fornyede kontrakter... Nå aner jeg ikke hva vi skal gjøre lenger, men noe må skje før vi havner på gata. TS Anonymous poster hash: 86c53...eb9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Jeg tenker også at det er viktig at dere viser barna at dere har arbeidsmoral. Barn tar ofte etter de voksne, de vokser jo opp med foreldre som er ustabile på arbeidsmarkedet. Anonymous poster hash: 9ecdb...bd3 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Helsevesenet skriker etter folk, så hvis du ikke får noe må du virkelig ta en runde med deg selv og spørre hvorfor det er slik. Spør gjerne arbeidsgivere der du har vært på intervju og ikke fått jobb hva du kunne gjørt bedre og hvordan de opplevde deg. Mannen må rett og slett ta seg i nakken og søke på alt mellom himmel og jord, evt melde seg på kveldsskole eller voksenopplæring til fagbrev. Hvis han ikke får seg jobb innen ett år til reduseres jo pengene ytterligere. Anonymous poster hash: bef25...d18
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Uff utrolig leit at dere har det slik! Vet at arbeidsmarkedet er hardt, for det får vi nyutdanna merke, men dere som har masse erfaring å alt, så beviser det at vi trenger flere arbeidsplasser i dette landet. Ønsker dere lykke til! Anonymous poster hash: d39f3...930
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Helsevesenet skriker etter folk, så hvis du ikke får noe må du virkelig ta en runde med deg selv og spørre hvorfor det er slik. Spør gjerne arbeidsgivere der du har vært på intervju og ikke fått jobb hva du kunne gjørt bedre og hvordan de opplevde deg. Mannen må rett og slett ta seg i nakken og søke på alt mellom himmel og jord, evt melde seg på kveldsskole eller voksenopplæring til fagbrev. Hvis han ikke får seg jobb innen ett år til reduseres jo pengene ytterligere.Anonymous poster hash: bef25...d18 Enig, i helsevesenet er de nå så desperate at "alle" får jobb. Mannen din må også søke på jobber selv om han er overkvalifisert. Anonymous poster hash: 9ecdb...bd3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Søk på absolutt alt. Man kan ikke ta seg den friheten å ta jobber man liker før man har fått et solid ben inn i arbeidslivet og bygget opp en god CV. Eller vurder å flytte? Det er mange i griskente strøk som legger til rette for at folk skal komme og jobbe i bygda. De står nesten med ferdig hus til deg. Men da må man ofte veldig langt nord. Anonymous poster hash: a289f...fab 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Helsevesenet skriker etter folk, så hvis du ikke får noe må du virkelig ta en runde med deg selv og spørre hvorfor det er slik. Spør gjerne arbeidsgivere der du har vært på intervju og ikke fått jobb hva du kunne gjørt bedre og hvordan de opplevde deg. Mannen må rett og slett ta seg i nakken og søke på alt mellom himmel og jord, evt melde seg på kveldsskole eller voksenopplæring til fagbrev. Hvis han ikke får seg jobb innen ett år til reduseres jo pengene ytterligere.Anonymous poster hash: bef25...d18 Det har jeg faktisk gjort mange ganger, og svaret har vært at noen med lenger/bedre erfaring enn meg fikk jobben. Nå har jeg vært heldig å få en jobb, dog ikke fulltid, men jobber ekstra det jeg makter for at familien skal overleve. Mannen søker på alt, men vi merker godt at det lyses ut merkbart mindre stillinger nå enn før, og at det er mange om beinet. Han har desverre ikke noen muligheter for utdanning slik det er i dag. TS Anonymous poster hash: 86c53...eb9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 Hvor mye tjener dere til sammen i mnd? Altså, hvor mye har dere netto tilsammen hver mnd. Anonymous poster hash: e239f...887
Gjest Walden Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Hvor mye tjener dere til sammen i mnd? Altså, hvor mye har dere netto tilsammen hver mnd. Anonymous poster hash: e239f...887 Var ikke meningen å være anonym.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #14 Skrevet 2. juni 2015 Hvor mye tjener dere til sammen i mnd? Altså, hvor mye har dere netto tilsammen hver mnd. Anonymous poster hash: e239f...887 Det kommer litt an på hvor mye jeg jobber ekstra, men vi ligger på mellom 25 og 30 tusen utbetalt i mnd tilsammen. Det går stort sett rundt, men ikke mer... Anonymous poster hash: 86c53...eb9
Solstrålen. Skrevet 2. juni 2015 #15 Skrevet 2. juni 2015 Jeg synes alt dette høres veldig rart ut. Jeg mener ikke å være frekk, men jeg tror ikke dette skyldes bare uflaks. Gjør dere en god jobb når dere først er på jobb? 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #16 Skrevet 3. juni 2015 Jeg synes alt dette høres veldig rart ut. Jeg mener ikke å være frekk, men jeg tror ikke dette skyldes bare uflaks. Gjør dere en god jobb når dere først er på jobb? Helt enig. Synes dette høres merkelig ut, å gå uten fast jobb i 12 år. Det har jeg aldri hørt om før - bortsett fra de som Naver da, de går gjerne uten jobb i 12 år. T.o.m unge ufaglærte får fast jobb i helsevesenet idag, så her er det noe som skurrer. Og ts, mannen din må ikke kun søke på utlyste stillinger. Han må være mer aktiv, oppsøke firmaer og selge seg selv. Med mange hull i CV'n blir det bare værre og værre for han ettersom tiden går. Det er derfor viktig at han viser en potensiell arbeidsgiver at han har ståpåvilje. Siden det er så vanskelig med jobb, har dere noen gang vurdert å flytte til et annet sted med større muligheter? Anonymous poster hash: 9ecdb...bd3 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #17 Skrevet 3. juni 2015 Enig, i helsevesenet er de nå så desperate at "alle" får jobb. Mannen din må også søke på jobber selv om han er overkvalifisert. Anonymous poster hash: 9ecdb...bd3 Nå er vel ikke mannen overkvalifisert for noen jobber, da han ikke har noen utdanning. Anonymous poster hash: c2ec7...856 3
Pengebingen Skrevet 3. juni 2015 #18 Skrevet 3. juni 2015 Det er en kjedelig situasjon... Men jeg er litt enig med Solstrålen over, at etter såpass lang tid kan ikke dette dreie seg om uflaks. Dere må gjøre noe "galt" selv om NAV har "godkjent" dere. Mannen din søker kanskje på jobber han da ikke er kvalifisert for iom at han ikke har utdanning. Han må tenke nytt og søke helt andre jobber kanskje. Evt starte noe for seg selv om han har så god it-kompetanse? I verste fall en pc-fikse-jobb hvor han har en nettside samt henger opp plakater rundt omkring og sprer budskapet via feks facebook. Det er nokså gratis, og det finnes nok endel som vil betale for å få hjelp med datatrøbbel. Dette er i det minste noe han kan utvikle mens han er arbeidsledig og som ikke har store investeringskostander. Og så tenker jeg på om dere har gode referanser? Min erfaring med ansettelser her jeg jobber er at referanseinnhentingen noen ganger er det som avgjør hvem som blir innstilt som nr 1 til en jobb. Så det å alltid gjøre en god jobb og ha gode referanser kan være avgjørende. Spesielt når det er "mange om beinet". Har dere vurdert å flytte på dere? Søke jobber andre steder i landet og rett og slett flytte dit hvor en av dere først får en fast stilling? Evt pendle et godt stykke? Avhenger av hvor dere bor i dag dette. Sist men ikke minst, bruker dere nettverket deres aktiv i jobbjakten? Vet alle dere kjenner at dere ser etter jobber? Bruker dere facebook eller linkedin for å spre jobbsøkerbudskapet? Mange jobber i dag lyses aldri ut, men man ansetter vi noen man kjenner. Så å bruke nettverket kan være vesentlig. Det virker til at tiden hvor man fikk jobb ved å sitte hjemme og sende brev er forbi... Det krever gjerne mer aktivitet nå. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #19 Skrevet 3. juni 2015 Det kommer litt an på hvor mye jeg jobber ekstra, men vi ligger på mellom 25 og 30 tusen utbetalt i mnd tilsammen.Det går stort sett rundt, men ikke mer... Anonymous poster hash: 86c53...eb9 Hvis dere har utbetalt mellom 25 og 30 000 pr mnd og ikke får det til å gå rundt så tror jeg det er på tide å se på utgiftsnivået og prøve å skjære litt ned på det. Det bør ikke være så veldig vanskelig å få det til å gå rundt på det beløpet hver måned. Klart at man ikke kan sløse, men å leve fornuftig og få det til å gå rundt burde ikke være noe problem. Anonymous poster hash: df58a...37e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #20 Skrevet 3. juni 2015 Om en har surret til livet sitt så må en først og fremst innse at det ikke er snakk om uflaks, men feil valg i lengre tid. Så må en ta tak og få til endring. Det krever hard jobbing å komme seg fram her i livet om en ikke er født til rikdom. Anonymous poster hash: ef11a...811 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå