Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere om aksjefondmarkedet fremover? Fondssparing eller banksparing, hva bør jeg gå for?

Anonymous poster hash: 0d8e4...f47
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvorfor du sparer.

Har du lang horisont ville jeg satset på fond, men fordelt pengene over ulike typer fond.

Jeg har selv spart slik, og når et fond stiger mye selger jeg deler og kjøper andre fond for gevinsten.

I tillegg har jeg spart kortsiktig i høyrentekonto, men da for kortere perioder og fordi jeg snart skulle ut med pengene (langvarig renoverings prosjekt). Ved behov har jeg solgt fond og fylt opp høyrentekontoen.

Men det er jo usikre tider. Men det er jo som regel noen som tjener på dårlige tider og, så jeg prøver å ha fond i ulike bransjer og regioner.

Anonymous poster hash: 22f02...1ff

AnonymBruker
Skrevet

når et fond stiger mye selger jeg deler og kjøper andre fond for gevinsten.

Da må du skatte. 

Hvorfor skal man ha forskjellige typer fond? Holder det ikke med indeksfond?

• Liker 1
Skrevet

Aksjemarkedet kan doble seg eller halvere seg over de neste fem årene. Begge deler vil være innenfor "normalen".

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vanlige folk spare i aksjefond når de ikke har peiling på aksjer?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de vet at aksjer har gått fantastisk bra de siste 5-6 årene, og de tror det er et slott som skal vokse inn i himmelen.

Anonymous poster hash: 3f9d4...759

Skrevet

I et 100% effisient marked er det ingenting å hente på å "kunne noe om aksjer". Nå skal jeg ikke si at markedet er 100% effisient, men det er effisient nok til å at det er lite å hente på å kunne noe om aksjer. I de fleste tilfeller over lange tidsperioder vil de som bare kjøper indeksfond gjennom spareavtale få like god avkastning som de som "kan noe om aksjer".

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv spart slik, og når et fond stiger mye selger jeg deler og kjøper andre fond for gevinsten.

Som sagt tidligere så må du da skatte av gevinsten. Så da må det nye fondet gi tilsvarende meravkastning i forhold til det gamle for at det skal lønne seg. Og det vet man jo ikke på forhånd.

Hvis du ønsker å bytte fond ofte så bør du gjøre det innenfor en investeringskonto slik at du slipper å skatte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de vet at aksjer har gått fantastisk bra de siste 5-6 årene, og de tror det er et slott som skal vokse inn i himmelen.

Med andre ord, ikke spar i aksjer?

AnonymBruker
Skrevet

I et 100% effisient marked er det ingenting å hente på å "kunne noe om aksjer". Nå skal jeg ikke si at markedet er 100% effisient, men det er effisient nok til å at det er lite å hente på å kunne noe om aksjer. I de fleste tilfeller over lange tidsperioder vil de som bare kjøper indeksfond gjennom spareavtale få like god avkastning som de som "kan noe om aksjer".

Man bør vite hva man investerer i. Hvis man ikke kan noe om aksjer, hvorfor skal man stole på at de stiger i verdi?

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere om aksjefondmarkedet fremover? Fondssparing eller banksparing, hva bør jeg gå for?

Ikke gå inn med stort beløp nå. Men spare hver mnd kan være en bra spare mulighet. Skaff deg er zero konto på nordnet da slipper du skatt om du selger og kjøper fond eller aksjer.

Anonymous poster hash: 48ae2...aae

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå inn med stort beløp nå. Men spare hver mnd kan være en bra spare mulighet. Skaff deg er zero konto på nordnet da slipper du skatt om du selger og kjøper fond eller aksjer.

Samme i DNB eller?

• Liker 1
Skrevet

Det er flere som tilbyr Investeringskonto, men jeg tror flere tar gebyr i tillegg til forsikringspremien. Hos Nordnet tar de ikke gebyr i tillegg til premie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord, ikke spar i aksjer?

Ikke kjøpt for alt du har akkurat nå i hvert fall. Å kjøpe seg inn over tid (fast beløp hver måned) eller holde seg unna er min anbefaling.

AnonymBruker
Skrevet

Samme i DNB eller?

Du får ikke utsatt skatt i DNB. Veldig kjedelig men.

Skrevet

Man bør vite hva man investerer i. Hvis man ikke kan noe om aksjer, hvorfor skal man stole på at de stiger i verdi?

Aksjene bryr seg ikke om du stoler på dem eller har tro på dem. Ettersom så mange analyserer tallene til selskaper hele tiden, så er det nesten ingenting å hente på å "kunne noe om aksjer". En fysiker med doktorgrad terningkast vil trolig ikke gjøre det noe bedre enn noen andre i VM i terningkast.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå inn med stort beløp nå. Men spare hver mnd kan være en bra spare mulighet. Skaff deg er zero konto på nordnet da slipper du skatt om du selger og kjøper fond eller aksjer.Anonymous poster hash: 48ae2...aae

Åssen er det om man bytter fond, slik jeg kan i Skandiabanken?

Gir det beskatning?

Uansett må man vel skatte av slutt gevinsten, så gjør det så stor forskjell om man skatter av deler underveis?

AnonymBruker
Skrevet

Åssen er det om man bytter fond, slik jeg kan i Skandiabanken?

Gir det beskatning?

Uansett må man vel skatte av slutt gevinsten, så gjør det så stor forskjell om man skatter av deler underveis?

Du må skatte om du skal bytte fond der.

Det har noe og si i det lange løp.. Men selger du ikke, eller bytter fond så burde man ikke ha zero konto.

Du kan tenke deg visst du har 1.000.000 gevinst. 27% er 270.000kr = skatt. Visst du noen gang ville solgt fondet men ikke brukt pengene, men bare hatt dem stående fordi du følte deg ikke helt komfortabel med høyden aksjemarkedet var. Så måtte du ikke skattet disse 270.000kr. Du kunne puttet dem tilbake i et fond, eller aksje som hadde falt kraftig eller du trudde kom til og få en oppgang. Det betyr at du har 270.000kr ekstra og putte i fondet som igjen kan gi mer avkastning/gevinst. Hadde du tatt dem ut fra fondet og ikke hatt zero konto, så hadde du kun 730.000kr og putte i fond av gevinsten. Usikker på om du skjønner. Men det har endel og si om du har en pen sum avkastning. Men skal du aldri bytte fond, eller ta dem ut for og ikke bruke dem, så er det noe annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...