AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 Anonymous poster hash: a14c9...8db Trykket "post" før jeg fikk skrevet noe. Er det interesse for en tråd hvor vi som har diabetes kan utveksle erfaringer, spørre om råd etc? Jeg vet i alle fall at jeg hadde hatt nytte av det. Litt om meg selv. Jeg har hatt diabetes i flere år, men klart å regulere det med kosthold og tabletter. Av forskjellige grunner har jeg ikke vært særlig nøye/flink, og nå har jeg nettopp begynt å bruke insulin (første uka nå). Jeg vet at det er mye informasjon å finne på nettet, men jeg synes det er vanskelig å vite hvilke sider som er seriøse/pålitelige, og det står ofte ganske mye. Noen ganger vil jeg bare ha svar på helt konkrete ting som jeg lurer på. Jeg vet fastlegen kan gi meg informasjon, men der er det ofte begrenset tid til rådighet, og legebesøk er for meg forbundet med en del angst, så det er ikke alltid jeg får med meg alt som blir sagt. Det var jeg som hadde problemer med at blodsukkerapparatet var ustabilt, men etter å ha spurt her inne fikk jeg en ordentlig forklaring på hvordan jeg skal måle, og nå får jeg samme resultat når jeg måler to ganger rett etter hverandre. Det var det som ga meg ideen til denne tråden. Anonymous poster hash: a14c9...8db
Adara Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Fin tråd. Jeg er usikker på om jeg har fått diabetes eller ikke, hvis jeg spiser eller drikker noe med mye sukker så kan det føles som om hodet mitt blir lettere. Litt spesielt. Mister også litt følelse i hender eller føtter, har lest at det kan være et symptom på diabetes, men jeg har også hørt at man aldri skal google diagnostere seg, så tar det med en klype salt. Jeg målte blodsukkeret mitt sist for tre år siden og da hadde jeg helt normale verdier. Kan dere bruke stevia eller canderel? Det inneholder maltodekstrin, stemmer det at dette er ille for diabetikere på lik linje med sukker? Endret 2. juni 2015 av Adara den Vakre
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #4 Skrevet 2. juni 2015 Hvis du har symptomer på diabetes er det på tide med en tur til legen og få sjekket langtidsblodsukkeret. Stevia og canderel har jeg null peiling på, har som sagt vært veldig sløv i forhold til diabetes og kosthold. Anonymous poster hash: a14c9...8db 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Nå som jeg endelig tar diabetesen litt mer på alvor, og har fått blodsukkeret litt ned (men ikke på ideelt nivå) merker jeg at jeg har bedre humør og mer energi. Er det bare ønsketenkning at det har sammenheng? Har jo bare vært en uke ca. Jeg er mindre sløv/slapp på dagtid, men har fått mer problemer med å sovne/våkner lettere/får ikke den dype søvnen jeg er vant til. Kan det ha sammenheng? Og er det i tilfelle forbigående nå som kroppen venner seg til et mer normalt blodsukker? Anonymous poster hash: a14c9...8db
Gjest pærecider Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 Fin tråd. Jeg er usikker på om jeg har fått diabetes eller ikke, hvis jeg spiser eller drikker noe med mye sukker så kan det føles som om hodet mitt blir lettere. Litt spesielt. Mister også litt følelse i hender eller føtter, har lest at det kan være et symptom på diabetes, men jeg har også hørt at man aldri skal google diagnostere seg, så tar det med en klype salt. Jeg målte blodsukkeret mitt sist for tre år siden og da hadde jeg helt normale verdier. Kan dere bruke stevia eller canderel? Det inneholder maltodekstrin, stemmer det at dette er ille for diabetikere på lik linje med sukker? Du burde få det sjekket hos lege. Men symptomene på diabetes er uansett at du blir ekstremt tørst, sløv, må tisse mye. Og over tid vil vekta gå ned. Tapt følelse i hender og føtter er noe som oppstår vanligvis etter mange år med diabetes, fortrinnsvis dårlig regulert diabetes. Canderel inneholder aspartam, og det gir ikke blodsukkerstigning. Stevia kan også fint brukes. Kunstig søtningstoff som gir blodsukkerstigning er som regel så mye søtere enn sukker, så det skal bare små mengder til i forhold til sukker. Og de midlene som er tilsatt maltodekstrin er som regel tilsatt så lite at det ikke gir blodsukkerstigning, med mindre du bøtter ned en hel boks med canderel:p
Gjest pærecider Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 God tråd! Bør vel kanske lage en oversikt med nyttige linker, f.eks sidene til diabetesforbundet ol. diabetes.no (diabetesforbundet sine sider er helt supre, elsker de sidene) Siden diabetes er en komplisert sykdom og det er så mange myter og feilinformasjon som går rundt om sykdommen, så bør man og være obs på at man ikke må ta alt som sies her på et diskusjonsforum for god fisk. Man bør alltid sjekke med lege/diabetesteam hvis man er usikker/ønsker å gjøre endringer mtp behandling eller kosthold. Jeg er altså Pærecider, og jeg har hatt type 1 i over 10 år, bruker insulinpumpe. Er bare å spørre hvis dere lurer på noe. Kan ikke svare så mye ang. type to, det er helt forskjellig fra type 1.
Gjest pærecider Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Nå som jeg endelig tar diabetesen litt mer på alvor, og har fått blodsukkeret litt ned (men ikke på ideelt nivå) merker jeg at jeg har bedre humør og mer energi. Er det bare ønsketenkning at det har sammenheng? Har jo bare vært en uke ca. Jeg er mindre sløv/slapp på dagtid, men har fått mer problemer med å sovne/våkner lettere/får ikke den dype søvnen jeg er vant til. Kan det ha sammenheng? Og er det i tilfelle forbigående nå som kroppen venner seg til et mer normalt blodsukker? Anonymous poster hash: a14c9...8db Det er individuelt. Men, ja, man merker det fort på kroppen når blodsukkeret går ned og blir mer stabilt, man blir mer våken og opplagt. Når det gjelder søvn, tja, er mye som kan påvirke søvnen, og dårlig søvn kan påvirke blodsukkeret, og omvendt. Uansett er det viktigste at du har fått bedre blodsukker. Men hvis søvnen ikke blir bedre, så er det vel noe du bør snakke med legen om.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #9 Skrevet 4. juni 2015 God tråd! Bør vel kanske lage en oversikt med nyttige linker, f.eks sidene til diabetesforbundet ol. diabetes.no (diabetesforbundet sine sider er helt supre, elsker de sidene) Siden diabetes er en komplisert sykdom og det er så mange myter og feilinformasjon som går rundt om sykdommen, så bør man og være obs på at man ikke må ta alt som sies her på et diskusjonsforum for god fisk. Man bør alltid sjekke med lege/diabetesteam hvis man er usikker/ønsker å gjøre endringer mtp behandling eller kosthold. Jeg er altså Pærecider, og jeg har hatt type 1 i over 10 år, bruker insulinpumpe. Er bare å spørre hvis dere lurer på noe. Kan ikke svare så mye ang. type to, det er helt forskjellig fra type 1. Er det så stor forskjell også hvis en med type 2 diabetes bruker insulin? Eller er det type en diabetes med en gang man begynner å bruke insulin? Ville jo tro at i forhold til i alle fall insulin er det mye likt, men jeg er jo temmelig ny på dette, i alle fall på å ta det på alvor/sette meg inn i sykdommen. Anonymous poster hash: a14c9...8db
Gjest pærecider Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Er det så stor forskjell også hvis en med type 2 diabetes bruker insulin? Eller er det type en diabetes med en gang man begynner å bruke insulin? Ville jo tro at i forhold til i alle fall insulin er det mye likt, men jeg er jo temmelig ny på dette, i alle fall på å ta det på alvor/sette meg inn i sykdommen. Anonymous poster hash: a14c9...8db Type en oppstår akutt, da alle de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen er ødelagt, så man må starte med insulin med en gang. Type to går litt saktere, da har man fortsatt insulin i kroppen, men kroppen bruker ikke insulinet så godt, man er mer insulinresistent. Eller at man produserer for lite insulin i forhold til behovet. Man kan da regulere med kosthold og blodsukkersenkende tabletter. Men mange type 2 diabetikere må over på insulinbehandling hvis man ikke er i stand til å regulere det med kosthold/blodsukkersenkende medisiner.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #11 Skrevet 5. juni 2015 I går var en dag med utskeielser de luxe, bursdag og masse kaker. Satte på en del insulin, og sjekket blodsukkeret før jeg la meg. Da var det ti, men valgte å ikke sette på mer fordi det bare var to-tre timer siden jeg hadde satt på novorapid, som har en virketid på fire-fem timer(?). Da jeg våknet i morges var blodsukkeret 10,7. Forsåvidt ingen katastrofe, har vært høyere før, men jeg skjønner ikke hvorfor det steg i løpet av natten. Det var noen timer siden sist jeg hadde spist. Senker ikke novorapid blodsukkeret varig? Jeg trodde at når blodsukkeret gikk nedover ville det ikke stige igjen før neste gang jeg spiser. Men det stemmer tydeligvis ikke. Kan det være at maten bruker så mange timer på å bli fordøyd at blodsukkeret fortsetter å stige også etter at effekten av novorapid har gitt seg? Men det stemmer jo ikke med at blodsukkeret er på topp ca to timer etter at jeg har spist. Noen som kan forklare litt for meg? Anonymous poster hash: a14c9...8db
Gjest pærecider Skrevet 5. juni 2015 #12 Skrevet 5. juni 2015 (endret) I går var en dag med utskeielser de luxe, bursdag og masse kaker. Satte på en del insulin, og sjekket blodsukkeret før jeg la meg. Da var det ti, men valgte å ikke sette på mer fordi det bare var to-tre timer siden jeg hadde satt på novorapid, som har en virketid på fire-fem timer(?). Da jeg våknet i morges var blodsukkeret 10,7. Forsåvidt ingen katastrofe, har vært høyere før, men jeg skjønner ikke hvorfor det steg i løpet av natten. Det var noen timer siden sist jeg hadde spist. Senker ikke novorapid blodsukkeret varig? Jeg trodde at når blodsukkeret gikk nedover ville det ikke stige igjen før neste gang jeg spiser. Men det stemmer tydeligvis ikke. Kan det være at maten bruker så mange timer på å bli fordøyd at blodsukkeret fortsetter å stige også etter at effekten av novorapid har gitt seg? Men det stemmer jo ikke med at blodsukkeret er på topp ca to timer etter at jeg har spist. Noen som kan forklare litt for meg? Anonymous poster hash: a14c9...8db Det kan være at du satte for mye Novorapid, slik at blodsukkeret falt for mye og ble litt for lavt mens du sov ,så frigjorde leveren glykogen så blodsukkeret steg fort opp igjen. Det er imidlertid vanlig at blodsukkeret stiger etter et lavpunkt sånn ca kl 2-3 på natta. En annen mulig forklaring er at du kanskje tok for lite insulin i forhold til karbohydratinnholdet i kakene. Kaker med mye hvitt mel, som formkaker etc har en tendens til å gi litt langvarige og til tider høye stigninger på blodsukkeret. Så det kan være at det tok lang tid før maten ble fordøyd. Har erfart det samme med mat som inneholder langsomme karbohydrater, som fint mel, poteter og pasta, hvis jeg ikke er påpasselig med insulinet da, så går blodsukkeret helt bananas og når verdier over 20. Ikke så gøy, nei Endret 5. juni 2015 av pærecider
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #13 Skrevet 8. juni 2015 I dag hadde jeg en opplevelse jeg ikke forstår noe særlig av. Jeg våknet, blodsukkeret var 9,2. Deretter trente jeg ca tre kvarter, styrke, og etter en og en halv time var blodsukkeret 12,2. (En og en halv time etter at det var 9,2.) Jeg hadde ikke spist noe siden i går kveld, (forsov meg, så jeg rakk ikke frokosten). Hvorfor gikk blodsukkeret opp så mye på såpass kort tid uten at jeg spiste? Hva kan jeg gjøre for å hindre at det skjer ved en annen anledning? En annen ting jeg ikke forstår er følelsen av svimmelhet/å være småkvalm som gjerne kommer når jeg ikke har spist på en stund, burde ikke blodsukkeret da vært lavt? Noen som kan forklare meg litt? Anonymous poster hash: a14c9...8db
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #14 Skrevet 9. juni 2015 Det kan være at du satte for mye Novorapid, slik at blodsukkeret falt for mye og ble litt for lavt mens du sov ,så frigjorde leveren glykogen så blodsukkeret steg fort opp igjen. Det er imidlertid vanlig at blodsukkeret stiger etter et lavpunkt sånn ca kl 2-3 på natta. En annen mulig forklaring er at du kanskje tok for lite insulin i forhold til karbohydratinnholdet i kakene. Kaker med mye hvitt mel, som formkaker etc har en tendens til å gi litt langvarige og til tider høye stigninger på blodsukkeret. Så det kan være at det tok lang tid før maten ble fordøyd. Har erfart det samme med mat som inneholder langsomme karbohydrater, som fint mel, poteter og pasta, hvis jeg ikke er påpasselig med insulinet da, så går blodsukkeret helt bananas og når verdier over 20. Ikke så gøy, nei Kanskje du kan svare på spørsmålet i innlegget over? Jeg våknet, blodsukkeret var 9,2, trente i ca tre kvarter og sjekket på nytt tre kvarter senere (altså etter en og en halv time), da var blodsukkeret 12,2. Jeg rakk ikke spise før jeg trente. Hvorfor gikk blodsukkeret opp? Jeg har jo alltid hørt at trening er så bra for blodsukkeret. Hva kan jeg gjøre annerledes neste gang? Burde jeg satt på novorapid før treningen? Hadde det gjort noen forskjell om jeg hadde rukket frokosten? Etter det jeg har lært skulle det fått blodsukkeret til å stige mer, mat gjør jo at blodsukkeret går opp. Å droppe treningen er ikke aktuelt. Anonymous poster hash: a14c9...8db
Sugerøret Skrevet 9. juni 2015 #15 Skrevet 9. juni 2015 Hva drakk du under trening? Er man dehydrert,kan man få høyt sukker.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #16 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har ikke diabetes, men har noen i nær familie som har det. Uansett så synes jeg det finnes bedre informasjon på britiske og amerikanske sider enn norske. Anonymous poster hash: 08fc2...d18
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #17 Skrevet 9. juni 2015 Hva drakk du under trening? Er man dehydrert,kan man få høyt sukker. Drakk litt vann, kanskje tre glass på 1,5 dl hver. Høres det lite ut? Anonymous poster hash: a14c9...8db
weetos Skrevet 9. juni 2015 #18 Skrevet 9. juni 2015 Hvis du får for lavt blodsukker motregulerer kroppen fin. Dvs. At hvis det er lenge siden du har spist, du rår føling, så frigir leveren din glukose fra lageret sitt. Derfor kan blodsukkeret i mange tilfeller gå opp litt etter trening. Anbefaler deg å høre med din lege om han kan henvise deg til diabetessykepleier for oppfølging. Diabetes type 1 og type 2 er forskjellige sykdommer. Og to som har samme diagnose kan reagere vidt forskjellig. 1
Gjest pærecider Skrevet 9. juni 2015 #19 Skrevet 9. juni 2015 Kanskje du kan svare på spørsmålet i innlegget over? Jeg våknet, blodsukkeret var 9,2, trente i ca tre kvarter og sjekket på nytt tre kvarter senere (altså etter en og en halv time), da var blodsukkeret 12,2. Jeg rakk ikke spise før jeg trente. Hvorfor gikk blodsukkeret opp? Jeg har jo alltid hørt at trening er så bra for blodsukkeret. Hva kan jeg gjøre annerledes neste gang? Burde jeg satt på novorapid før treningen? Hadde det gjort noen forskjell om jeg hadde rukket frokosten? Etter det jeg har lært skulle det fått blodsukkeret til å stige mer, mat gjør jo at blodsukkeret går opp. Å droppe treningen er ikke aktuelt. Anonymous poster hash: a14c9...8db Weetos over meg har rett. Hvis man får for lavt blodsukker under trening vil kroppen øke glykogenproduksjonen og blodsukkeret vil stige. En annen forklaring er at når du trener intenst vil kroppen øke adrenalinproduksjonen, og det kan igjen få blodsukkeret til å stige. Jeg merker det i mitt tilfelle når jeg er superstressa, da stiger blodsukkeret som fy. Det er veldig individuelt, så du må prøve deg fram med treningen og finne ut hva som fungerer for deg.
temolitus Skrevet 9. juni 2015 #20 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har hatt type 1 i 12 år, bruker sensor og pumpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå