AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Ikke min (heldigvis), men en bekjents, men jeg blir likefult provosert. Dette er en reservert arbeidstaker som lar seg tråkke på, naiv, tør ikke å si ifra. Firmaet kjører ABSOLUTT minstelønn (håper jeg) som er tariff satt av arbeidstilsynet fordi det har vært mye kynisk utnytting i bransjen. 1: han får ikke arbeidsklær. Arbeidstilsynet har lovpålagt arb.giver å utstyre arbeidstaker med riktig arbeidstøy og sko. Han får en genser. Ødelegger sine egne bukser og sko. Arbeider med kjemikalier og div. som ødelegger. Med lav lønn, sier det seg selv at det ikke bare er å kjøpe nytt tøy i hytt og pine. 2: de utbetaler ikke riktig lønn. Får minstelønn utbetalt, arb.giver påstår at overtidsbetalingen er en del av den lønna, noe om ikke stemmer når vi har regnet ut. Så holder tilbake penger. 3: opplyser ikke om lønn. Minstelønn er hevet til 169kr/t, men var tidl. 164,21kr/t, etter utbetalingene å dømme opererer de under minstlønn. Han tør ikke å mase, og spørre osv. 4: hvis man organiserer seg, får man sparken. Jeg sier at du MÅ JO bytte jobb. Søk på alt, alt må vel være bedre enn den dritten der? Han er kvalifisert til en bestemt jobb med 320kr/t, men tør ikke prøve. Jeg føler nesten at jeg må tale hans sak for arb.giver, men kan jo ikke det men frustrerende å se noen en er glad i bli utnytta og tråkka på. Hva skjer hvis man melder ifra til arbeidstilsynet, ingenting? De vet at de ikke utstyrer ansatte med riktig plagg/sko.Anonymous poster hash: f3122...481
Tvist Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 Hvis han ikke er interessert i å gjøre noe, er det vanskelig å hjelpe ham. Kontakt arbeidstilsynet.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 Hvis han ikke er interessert i å gjøre noe, er det vanskelig å hjelpe ham. Kontakt arbeidstilsynet. Han er interessert i det, tør bare ikke...Anonymous poster hash: f3122...481
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #4 Skrevet 2. juni 2015 De har ikke lov til å sparke h*n på grunn av fagorganisering... Anonymous poster hash: fa4a7...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #5 Skrevet 2. juni 2015 De har ikke lov til å sparke h*n på grunn av fagorganisering...Anonymous poster hash: fa4a7...2e5 Nei, det er mye folk ikke har lov til. Anonymous poster hash: f3122...481
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Nei, det er mye folk ikke har lov til.Anonymous poster hash: f3122...481 ...og derfor bør man fagorganisere seg. Får han sparken etter det, så går man til fagforeningen. Anonymous poster hash: fa4a7...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 ...og derfor bør man fagorganisere seg. Får han sparken etter det, så går man til fagforeningen.Anonymous poster hash: fa4a7...2e5 Hva gjør de med saken? Anonymous poster hash: f3122...481
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Han bør organisere seg. Og hvem som helst kan tipse arbeidstilsynet, selv du. Anonymous poster hash: 9c940...0d8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Hva gjør de med saken?Anonymous poster hash: f3122...481 De hyrer inn advokat på dine vegne og tar saken. Arbeidsgiver kan ikke vinne, for det han har gjort er 100 % ulovlig. Anonymous poster hash: a9a82...7d9 2
Gjest Sådetså Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Hva gjør de med saken?Anonymous poster hash: f3122...481 Kan blant annet være behjelpelig med å starte rettsprosessen mot arbeidsgiver. Sparket på ugyldig grunnlag, da blir arbeidsgiver erstatningspliktig og den ansatte kan få stillingen sin tilbake etter dom. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Kan blant annet være behjelpelig med å starte rettsprosessen mot arbeidsgiver. Sparket på ugyldig grunnlag, da blir arbeidsgiver erstatningspliktig og den ansatte kan få stillingen sin tilbake etter dom. Men gjør de det, eller er det bare prat? Anonymous poster hash: f3122...481
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 De hyrer inn advokat på dine vegne og tar saken. Arbeidsgiver kan ikke vinne, for det han har gjort er 100 % ulovlig. Anonymous poster hash: a9a82...7d9 Mine vegne? Eller hans?Anonymous poster hash: f3122...481
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Men gjør de det, eller er det bare prat? Anonymous poster hash: f3122...481 Klart de gjør det, det er det som er jobben deres! Men det er verdt å merke seg at selv den usakligste oppsigelse vil være en tøff prosess å gå til retten for. Som regel vil man komme til en enighet i mekling før det går så langt. Fagforeninger generelt er veldig keene på å kjøre denne typen saker hardt. Med god grunn, for skurkete arbeidsplasser undergraver rettighetene vi har arbeidet hardt for å få. Anonymous poster hash: 44b40...28c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå