Gå til innhold

Amming og alkohol

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg var på "flatfylla" etter kun et par halvlitere så kort tid etter fødselen. Det er derfor ikke sikkert at hun hadde drukket så mye, men tvertimot ikke tålte så mye etter graviditeten.

Jeg tviler sterkt på at hun hadde drukket like mye som måtte til for å oppnå flatfyll før hun var gravid. Det er lett å bomme, fordi man ikke tåler på langt nær så mye etterpå. Så slutt å moraliser!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drakk ikke i det hele tatt mens jeg var gravid. Da jeg ammet drakk jeg innimellom (1-2 ganger i mnd kanksje), da som regel ett glass vin. Når det var mulig pumpet jeg ut et måltid før jeg drakk og pumpet ut en "alkoholdholdig melk" som jeg kastet etterpå, men ikke alltid. Det gikk veldig fint. Babyen viste ingen tegn til ubehag og har vokst perfekt både fysisk og psykisk.

Jeg synes kanskje det er noe mer bekymringsfullt hvis mamman føler lengsel etter å gå på fylla og er litt trist fordi barnet setter en stopper for dette ved de fleste anledninger. Får en litt ekkel følelse av at fokuset er "feil". Men vi er alle forskjellige, og man skal ikke sette seg til doms over de som gjør annerledes vurderinger enn en selv såklart. Og jeg vet jo ingenting annet om den dama enn at hun gikk på fylla en gang mens babyen var liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ammet drakk jeg innimellom (1-2 ganger i mnd kanksje)' date=' da som regel ett glass vin. Når det var mulig pumpet jeg ut et måltid før jeg drakk og pumpet ut en "alkoholdholdig melk" som jeg kastet etterpå, men ikke alltid. [/quote']

Man trenger ikke kaste melka etter man har drukket, det er mange som tror det, men det er feil.

Så lenge alkoholen er ute av kroppen er alkoholen ute av melka, ergo klar til amming. For å si det enkelt; er man edru nok til å kjøre er man edru nok til å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har tilogmed ernæringsfysiologene kommet frem til at det ikke er farlig om man drikker litt mens mann ammer.

Jeg ammer fortsatt og har ikke noe problem med å drikke 3-4 glass vin på kvelden. ammer ikke lenger om natten, men gjorde det da selv når jeg natt ammet! Pollyanna hadde en fin oversikt over alkohol og nedbryting. det hun ikke presiserte godtnok (tydligvis...) var at 0.05% er VELDIG lite og det er så lite at selv et barn klarer å bryte det ned.

Dette er egentlig veldig lett matte!

Som min mor, ernæringsfysiologen, sier; det er så mange positive ting ved morsmelken at om det er litt alkohol (hvis du er på flatfyll klarer du kanskje å få 2,5 i promille)i den så veier det positive opp for det.

Når det kommer til å pumpe hadde hun helt sikkert gjordt det, evt. morsmelkerstatning, fordi et barn klarer seg ikke natten over når de er så små. Og passet skulle jo egentlig vare til neste dag.

Når det kommer til å pumpe ut alkohol melken, så er det ikke mulig, men man kan pumpe ut f.eks garvesyren hvis man har drukket vin, noe som små barn ofte reagerer på. + har man barnevakt vil de fleste måtte pumpe for ikke å få brystspreng/betenelse.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vin-elsker
Jeg klarer ikke å forstå hvorfor man må drikke alkohol jeg når man ammer. Hva er det som er så vanskelig med å la flaska ligge denne tiden.

Jeg ser for meg sjanglende foreldre over senga til minstemann. Det er ikke et riktig bilde, ihvertfall ikke for mitt vedkommende.

Det er vel ikke snakk om å sjangle...eller bli full? Jeg har et naturlig forhold til alkohol. Oppvokst med en vinflaske ved middagsbordet nesten hver dag. Mine foreldre drakk et glass rødvin til middagen.

Vet om venninner som ammer selv om de drikker et glass stort rødvin til middagen sent på ettermiddagen. De ammer, legger barnet og tar seg et glass vin. Er det så galt da?

Franske kvinner gjør det samme... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...