Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2002 #1 Skrevet 3. mars 2002 jeg lurer på når det er forsvarlig å drikke når man ammer? Jeg har en bekjent som har fått baby nå for et par måneder siden og hun var på fylla (bokstavlig talt) i helgen... Jeg syntes det personlig var i tidligste laget, men nå har jeg ikke barn selv.. M
@lfa Skrevet 3. mars 2002 #2 Skrevet 3. mars 2002 Det er ikke forsvarlig å drikke alkohol når man ammer, nei... 12
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2002 #3 Skrevet 3. mars 2002 nei, det var det jeg reagerte på også... M
@lfa Skrevet 3. mars 2002 #4 Skrevet 3. mars 2002 Alkoholnivået i brystmelken når et toppunkt 30 minutter - 1 time etter at man slutter å drikke. Deretter avtar nivået. Så å ta seg et lite glass dersom man nettopp har ammet, og det er en stund til neste gang, skal jo etter regelen ikke være noen hindring. Men det bør jo ikke gjøres stadig vekk, og det er stor forskjell på et glass og ei real fyllekule... 12
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2002 #5 Skrevet 3. mars 2002 alkoholnivået i melken er den samme som i moren. Så om man venter til man er edru med å amme (og har litt reserve melk i fryseren) kan man ta seg en fyllekule...om man vil.
Linemor Skrevet 4. mars 2002 #6 Skrevet 4. mars 2002 Jeg klarer ikke å forstå hvorfor man må drikke alkohol jeg når man ammer. Hva er det som er så vanskelig med å la flaska ligge denne tiden. Jeg ser for meg sjanglende foreldre over senga til minstemann. Det er ikke et riktig bilde, ihvertfall ikke for mitt vedkommende.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2002 #7 Skrevet 4. mars 2002 Jeg må si at jeg ble kjempesjokka når jeg fikk vite at hun hadde ammet allerede neste dag (tidlig på dagen)! M
Polyanna Skrevet 4. mars 2002 #8 Skrevet 4. mars 2002 Melka får samme alkoholinnhold som blodet. HAr man en promille på 0,5 har altså melka en alkoholprosent på 0,05%. Omtrent som kulturmelk altså. Alkoholinnholdet i melka går også ned samtidig som det gjør det i blodet, så man trenger ikke pumpe bort "alkomelk". Alkoholinnholdet blir borte av seg selv. Om man har drukket seg god og full dagen før har man kanskje hatt en promille på 1,5. Den går ned med 0,1 - 0,15 per time. Etter ti timer vil alkoholinnholdet i melka være så godt som null. I løpet av disse ti timene bør man selvsagt ikke amme, men gi for eksempel på forhånd utpumpet melk. At man ikke bør være full når man har ansvar for små barn er en annen sak, men over har dere ihvertall de rent helsemessige fakta. 12
Lillemy69 Skrevet 5. mars 2002 #9 Skrevet 5. mars 2002 Å komme med masse faktaopplysninger er flott, men man bør ta med alle: Alkoholprosenten i blodet er for små kropper på 5 - 6 kilo er mye i forhold på et voksent menneske på 60 kilo. Ettersom hva jeg leste av innlegget her, var det snakk om skikkelig flatfyll, noe som for meg betyr at det er en del promille i blodet. De små barna har heller ikke nyrer/lever ferdig utviklet til å ta i mot "mengder" av alkohol.12
Gjest petra Skrevet 5. mars 2002 #10 Skrevet 5. mars 2002 Jeg gikk på "fylla" da hun var 6 uker. Hadde "holt meg" 1 9 måneder, så det var en etterlengta tur. Sefølgelig så pompa jeg meg sånn at hun hadde "mat" på kvelden og morningen etter. Dagen derpå pumpet jeg meg og ga Lønsjen på vanlig måte.
Polyanna Skrevet 5. mars 2002 #11 Skrevet 5. mars 2002 Men lillemy: Jeg vil da ikke tro at hun gikk rett hje og amma sånn i fylla! Har man pumpet seg på forhånd så ungen har mat i de timene det tar før promillen er nede, så er det - sånn rent helsemessig for ungen - ikke noe problem. At jeg personlig ikke syns det er riktig av småbarnsforeldre (hverken mor eller far) å bli stupfulle, er en annen sak. Ansvaret for ungen har man tross alt 24 timer i døgnet - barnevakt eller ikke barnevakt. Men det har ingenting med amming å gjøre.12
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #12 Skrevet 5. mars 2002 Mor kan bli så full hun vill når hun vet at barnet er i trygge hender.(eller far) Mor og Far kan ikke gå år ut og år inn og tenke hele tiden på barna.Trenger avkobling i ny og ne
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #13 Skrevet 5. mars 2002 Jo, det var skikkelig flatfylla. De dro ut i tolv-tiden(skulle på jobb og hadde lagt meg, ble vekket av dem). Hun var så full at hun hadde mistet husnøkkelen og måtte dra til foreldrene og ligge der (det var det barnet var også). Slik som jeg skjønte det ammet hun på formiddagen dagen etter. Jeg vet ingenting om hun hadde pumpet seg. M
Gjest Madam Felle Skrevet 29. juli 2004 #15 Skrevet 29. juli 2004 Jo, det var skikkelig flatfylla. De dro ut i tolv-tiden(skulle på jobb og hadde lagt meg, ble vekket av dem). Hun var så full at hun hadde mistet husnøkkelen og måtte dra til foreldrene og ligge der (det var det barnet var også). Slik som jeg skjønte det ammet hun på formiddagen dagen etter. Jeg vet ingenting om hun hadde pumpet seg. M Da bør du først og fremst finne ut om hun pumpet seg, før alle begynner å skrike fy fy ol. Alle har vi godt av å komme oss ut litt, og selv om hun drakk lite eller mye, så måtte hun ha pumpet seg likevel. Så finn ut om hun pumpet seg, og gjorde hun ikke det kan du få lov til å reagere. Men ellers reagerer jeg ikke, på det at hun valgte å gå ut en tur på byen for å drikke.
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2004 #16 Skrevet 29. juli 2004 Å få unger er vel ikke det samme som frihetsberøvelse... At en nybakt mor morer seg en kveld ute på byen kan jeg ikke se problemet med. Angående amming, denne disusjonen er meningsløs så lenge ingen vet om hun hadde pumpet seg FØR hun dro ut. Mest sannsynlig hadde hun det.
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #17 Skrevet 29. juli 2004 Antagelig en umoden og ansvarsløs mor?
Gjest ung mor Skrevet 30. juli 2004 #18 Skrevet 30. juli 2004 hvorfor skal man bli "tørrlagt" selv om man har blitt mor/far?!? Så lenge barnet ikke var sammen med mor - fikk garantert ikke barnet alkoholholdig melk! "mammma for første gang" gro nylander, står det om amming og alkohol. og det stemmer det som mange andre tidliger her har skrevet om alkohol nedbryting i kroppen! høyst sannsynlig klarte hun ikke drikke mye. alle! (?) mødre vet at de første gangene etter fødslen tåler nesten ikke kroppen alkohol - man kan bli stup full av 2 øl-- (0,33). og du kan jo selv regne ut hvor mye alkohol barnet fikk dagen derpå da.. ! personlig synes jeg mødre skal kunne ha lov til å hygge seg de også. Hvorfor skal man bare gå hjemme og stelle for mann og barn - og aldri gjøre noe for seg selv - KUN fordi man har fått barn???!! regner med at synet ditt vil forandre seg i takt med dine erfaringer
dreamy Skrevet 30. juli 2004 #19 Skrevet 30. juli 2004 Jeg drakk ikke det året jeg ammet. Greide meg veldig fint uten. Men, nå pleier ikke jeg å feste så mye heller. Kan godt forstå at en mor har behov for å gå ut en kveld
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #20 Skrevet 2. august 2004 Jeg er helt enig med ung mor. Dama ventet jo med å amme til neste dag??? Hva er problemet.?? Bruk heller tiden på å tenke over deg selv! Hun er helt sikkert en god mor, som elsker barnet sitt over alt annet. Om hun nå ble litt full denne kvelden, så la det for guds skyld ligge, så lenge barnet har det bra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå