Doroline Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Ok. Jeg har alerede kjøpt inn planter, som veldig gjerne vil i jorda. Prydtobakk, flittiglise, revehale, cottonball, grønnkål, salat, kattost, løk, geroginer er noen av sortene jeg fikk tak i. Hadde egentlig tenkt å vente til bedet var ferdig, men ramla innom et hageutsalg med billige planter så jeg klarte ikke dy meg når alt kosta mellom 10 og 40 kroner! Så trenger jeg noen råd om hva jeg burde gjøre. Området jeg skal ha bed var dekket av skvallerkål og med 5 store buskrøtter. Den ene rota er trekt opp, og har paner om å ta en eller to til idag. Skvallerkålen er gravd opp ca 25 cm, men røttene går jo lenger ned. så får jeg bare lage felt når 2 til av røttene er oppe. Starter foreløpig med to felt der de tidligere tre røttene var. Så da er planen min videre som følger: -Grave opp, 30-40 cm ned mellom de siste røttene, og ha jorden (veldig fin jord full av meitemark) i ei trillebår. (la dne ligge der og se hvor mye av kålrøttene som spirer, kanske spare til noen år? hvatenker dere? - Legge aviser i et lag i bunn og opp etter kantene slik at det ikke kommer opp noe langs sidene. - Fylle ny jord og lage steinkant rundt. - gjødsle med hønsemøkk, plante og merke. - Pensle eventuell skvallerkål som kommer opp gjennom avisene med sterk ediikblanding. Gift er uaktuelt. Høres dette ut som en grei plan?
ops2 Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg synes du har en god plan. Pass på å ikke spare på avisene. Jeg ville brukt ufortynnet 35% eddikessens. Skvallerkål er en tøffing. Hvor fant du så billige planter? Plantasjen? Hageland? Endret 2. juni 2015 av ops2
hjertesukka Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 Lurer også på hvor du fikk tak i så billige planter på denne tiden av året? Selv er jeg på jakt etter grønnkål.
Doroline Skrevet 2. juni 2015 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg synes du har en god plan. Pass på å ikke spare på avisene. Jeg ville brukt ufortynnet 35% eddikessens. Skvallerkål er en tøffing. Hvor fant du så billige planter? Plantasjen? Hageland? Ja hvor tykt lag trengs de med aviser tror du? Plantene ble kjøpt i botanisk hage. De har desverre bare ett utsalg i året, men det var utrolig gøy. I starten var det myyyyyyye, litt mer utplukka etterhvert. Kom tilbake den siste halvtimen og da var det halv pris og litt rabatter i tillegg ved kjøp av flere samtidig. Også den jordan som blir gravd opp nå, hvordan bør den egentlig lagres? Skvallerkålen kommer jo helt sikkert tilbake fra naboen, men tror du dette vil kunne holde den litt i sjakk? i hvertfall i år? Noen fler tips, noe jeg kan gjøre i høst slik at jeg kan klare å se forskjell på eventuelt overvintrende planter og ugress? Endret 2. juni 2015 av Doroline
Doroline Skrevet 2. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Lurer også på hvor du fikk tak i så billige planter på denne tiden av året? Selv er jeg på jakt etter grønnkål. Da skulle du vært i botanisk hage på søndag. 20 kr. pr grønnkålplante, og de var økologiske i tillegg!! Hu hadde 5 forskjellige sorter.. Artig, artig! Endret 2. juni 2015 av Doroline 1
Doroline Skrevet 2. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2015 Har hørt at man kan sile jorda for røtter slik at den kan brukes. Hvaslags sil bruker man da? Kjøkkensil må jo være ekstremt tungvindt for et helt bed. Har og hørt at man må passe på slik at det ikke er nooooen rester av røtter igjen i bedet, da hver rot blir en ny plante. gjelder dette også små tynne røtter, eller bare de tjukke ?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Det letteste er jo å bare droppe gravingen. Kjøp eller finn deg noen plank eller stein og lag en karm på 10-30 cm. Legg papp i bunnen, fyll på med kompost (om du har kompost). Plant. Husk å gjødsle flittig i vekstsesongen (jeg gjødsler grønnsaker ved hver vanning). Å heve plantearealet er også enklere for ryggen ved luking og plukking og gjør det litt lettere å begrense snegler og andre kryp. Dersom store røtter gjør livet meget vanskelig: vurder om det er lettere å omdefinere beddet ditt til en stor potte. Altså: tett bunnen og sørg for god drenering i kanten, som på en helt vanlig krukke. Planter trenger heldigvis lite jord. Det de trenger er rikelig tilgang på næring og vann. Jord bør lagres våt. Altså: sørg for at marken og mikroorganismene har levegrunnlag. Det er de som skal drifte beddet ditt i årene fremover. Legg den i en haug et sted og ignorer at det vokser ting i den. Det er flott. I forhold til ugress vs planter så ville jeg bare latt alt som lever til høsten stå. Det gjør ingen ugagn gjennom vinteren, tvert i mot er ekstra plantemateriale ekstra isolasjon mot frost. Utpå høsten: lass kompost oppå beddet. Lass løv oppå der. Glem hele greia til neste år. Når du føler for å plante i beddet igjen så ser du hva som er der, fjerner det du ikke liker og planter nytt. Ugress er bare planter som du ikke vil ha. En rose er like mye et ugress som en løvetann på feil sted. Dersom du har knoller som må opp så merk dem med et planteskilt. Anonymous poster hash: 241fa...7f6 3
Doroline Skrevet 2. juni 2015 Forfatter #8 Skrevet 2. juni 2015 Det letteste er jo å bare droppe gravingen. Kjøp eller finn deg noen plank eller stein og lag en karm på 10-30 cm. Legg papp i bunnen, fyll på med kompost (om du har kompost). Plant. Husk å gjødsle flittig i vekstsesongen (jeg gjødsler grønnsaker ved hver vanning). Å heve plantearealet er også enklere for ryggen ved luking og plukking og gjør det litt lettere å begrense snegler og andre kryp. Dersom store røtter gjør livet meget vanskelig: vurder om det er lettere å omdefinere beddet ditt til en stor potte. Altså: tett bunnen og sørg for god drenering i kanten, som på en helt vanlig krukke. Planter trenger heldigvis lite jord. Det de trenger er rikelig tilgang på næring og vann. Jord bør lagres våt. Altså: sørg for at marken og mikroorganismene har levegrunnlag. Det er de som skal drifte beddet ditt i årene fremover. Legg den i en haug et sted og ignorer at det vokser ting i den. Det er flott. I forhold til ugress vs planter så ville jeg bare latt alt som lever til høsten stå. Det gjør ingen ugagn gjennom vinteren, tvert i mot er ekstra plantemateriale ekstra isolasjon mot frost. Utpå høsten: lass kompost oppå beddet. Lass løv oppå der. Glem hele greia til neste år. Når du føler for å plante i beddet igjen så ser du hva som er der, fjerner det du ikke liker og planter nytt. Ugress er bare planter som du ikke vil ha. En rose er like mye et ugress som en løvetann på feil sted. Dersom du har knoller som må opp så merk dem med et planteskilt. Anonymous poster hash: 241fa...7f6 Tusen takk for et veldig godt utfyllende svar! Høres veldig lurt ut å bare bygge oppover istedet for å grave og ta var på all jorda. Som du sier er det jo viktig at mikroorganismene og marken får gode forhold og fortsetter å leve. Men kan jeg ikke bruke aviser istedet for papp? Og du sier planter trenger lite jord, vil det være nok med 10 cm for alle slags planter? Blomster også?
Gjest Margit Spat Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Hvorfor ikke legge duk istedenfor å bruke aviser med masse sverte? En rull med planteduk koster ikke stort.
Doroline Skrevet 2. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 2. juni 2015 Hvorfor ikke legge duk istedenfor å bruke aviser med masse sverte? En rull med planteduk koster ikke stort. Takk for innspill! Jeg tenker at aviser er gratis også går de jo i oppløsning. I hvertfall greit i forhold til om jeg graver langt ned, da trenger jeg ikke tenke på det mer, men skal jeg jo kanskje bygge opp, og da kan jeg jo tenke meg om litt. Har sverta noe å si tror du?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Tusen takk for et veldig godt utfyllende svar! Høres veldig lurt ut å bare bygge oppover istedet for å grave og ta var på all jorda. Som du sier er det jo viktig at mikroorganismene og marken får gode forhold og fortsetter å leve. Men kan jeg ikke bruke aviser istedet for papp? Og du sier planter trenger lite jord, vil det være nok med 10 cm for alle slags planter? Blomster også? Du kan bruke akkurat det du vil. Papp, aviser, planteduk e.l. - noen bruker til og med gresstorv snudd opp-ned (røttene opp). Å dyrke ting er fleksibelt og så lenge plantene dine har passe mengde vann, næring og lys så er de happy. 10 cm er faktisk nok for mange planter. Det er nok for prestekrager, fioler, påskeliljer, krokus og det meste av urter. Det er mer enn nok for alle salatvekster - du kan til og med dyrke (rød)beter og reddiker på 10 cm. Du kan ikke dyrke poteter og gulrøtter (du kan dyrke babygulrøtter) og endel flerårige planter. Som hovudregel: planter av størrelse som skal tilbringe lang tid i jorda (feks en ripsbusk, en hekkplante, en rododendron) trenger dype røtter. Men jordbær trenger ikke mer. Har du en plante med stor rot kan du også lage en liten voll og slik plante den i lokalt dypere jord. Jeg har dyrket mye i krukker de siste årene, og har dermed erfaring fra å dyrke i knapt med jord. Blant annet dyrket jeg digre rødbeter og grønnkål i et vaskefat (sammen). Vil anta det var 8-9 cm jord i det. Utfordringene med 10 cm er tre ting: frost når vinteren kommer, at 10 cm jord tørker opp mye fortere enn 30 cm jord om du får en tørkeperiode og tilgangen til næring (du må gjødsle mye og denne gjødselen må ikke inneholde særlig til saltforbindelser). Derfor er 10 cm bedre enn ingenting om det er det du kan få til, men 20 eller 30 er selvsagt bedre enn 10, om du bare får det til. Men du kan starte med 15 cm i år og så utvide til 30 neste år, feks. Å slite seg ut på å dra opp ugress er uansett poengløst: ugresset blir du dessverre ikke kvitt. Jeg forsøker ikke engang. Jeg dyrker i stedet sarte planter i krukker der de får stå alene. Anonymous poster hash: 241fa...7f6
ops2 Skrevet 3. juni 2015 #12 Skrevet 3. juni 2015 (endret) Kommer litt tilbake med svar. Noen dager har jeg ikke tid til KG. Skvallekål, sies det kan vokse opp fra 1 cm store rotbiter. Røttene dør ikke i vanlig kompost. Må varmkomposteres. Kan legge de i dobbelte svarte søppelsekker og la de ligge i sola 2 år. Presiserer at jeg ikke har prøvd det, men har lest det. Orker ikke legge så mye arbeid i det akkurat nå. Hvorfor noen sier du ikke kan bruke aviser? Vet ikke. Trykksverte? Jeg tror ikke det er så mye av det... Doble lag av vanlige aviser som VG og Dagbladet. Aftenposten sies det skal holde med 1 lag. Jeg har tatt med tykk papp fra jobben og lagt i pallekasser. Pallekasser er 20 cm høye. Se Jula for billigste alternativ. De finnes på Finn.no til noen tiere, men de ryker ut fort. Etter å ha gravd opp og forandret på tidligere bed skal jeg ikke bruke fiberduk. Fy f... det så lite delikat ut. Som et tykt teppe av røtter, bare æsj . Jeg vil heller ha noe som går i oppløsning. Endret 3. juni 2015 av ops2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå