Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om to stk med nøyaktig samme utdannelse (samme hva det er), har samme alder og ser noenlunde ut, hvem bør få jobben?

Den ene er innvandrer, den andre er nordmann.

Hvem bør få jobben og hvorfor?

Anonymous poster hash: 67935...fcb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vurderer man hvem som er best egnet for aktuelle jobb.

Anonymous poster hash: f89a8...ead

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Svarer man ikke innvandreren, så er man vel en rasist.

En bedriftsleder ville kanskje lagt vekt på hvem som vil gå best overens med andre i arbeidsmiljøet, teamwork osv, men det er vanskelig å vurdere der generelt. Uansett kan man banne på at rasismebeskyldninger vil komme.

Anonymous poster hash: e6db2...34d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da vurderer man hvem som er best egnet for aktuelle jobb.

Anonymous poster hash: f89a8...ead

De står som sagt likt i utdannelse og kvalifikasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig egnethet vektlegges.

Dvs. at jeg ansetter den som gir et best inntrykk under intervju, viser mest engasjement og interesse for stillingen, har best referanser og som jeg tror kommer til å passe best inn i personalgruppen.

Anonymous poster hash: 9d8f8...d80

• Liker 11
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Den som er mest personlig egnet. Selvsagt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Personlig egnethet vektlegges.

Dvs. at jeg ansetter den som gir et best inntrykk under intervju, viser mest engasjement og interesse for stillingen, har best referanser og som jeg tror kommer til å passe best inn i personalgruppen.

Anonymous poster hash: 9d8f8...d80

Den som er mest personlig egnet. Selvsagt.

De står som sagt veldig likt og er ikke mulig å skille fra hverandre når deg gjelder "best egnet"

Skrevet

Om to stk med nøyaktig samme utdannelse (samme hva det er), har samme alder og ser noenlunde ut, hvem bør få jobben?

Den ene er innvandrer, den andre er nordmann.

Hvem bør få jobben og hvorfor?

Sånt går da ene og alene på det som man kaller Personlig kompetanse. 

Alt fra hvor sosialintelligent arbeidsgiver oppfatter deg, til regelrett kjemi, og for eks fritidsinteresser som kan vise litt om hvem du er.

Hvem faen bryr seg i dag om jobbsøker er feks fremmedkulturell, om han fremstår som kvalifisert, både når det kommer til arbeidsrelatert kompetanse og virker oppegående og medgjørlig, samt et tilskudd til arbeidsmiljøet.

• Liker 1
Skrevet

De står som sagt veldig likt og er ikke mulig å skille fra hverandre når deg gjelder "best egnet"

Etter sikkert hundrevis av intervjuer kan jeg ærlig talt ikke huske at to personer er akkurat nøyaktig like bra. MEN hvis det skulle dukke opp en slik situasjon tenker jeg man like godt kan kaste mynt og kron.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Delt 1. plass?

Anonymous poster hash: 12ba2...4da

Skrevet

Etter sikkert hundrevis av intervjuer kan jeg ærlig talt ikke huske at to personer er akkurat nøyaktig like bra. MEN hvis det skulle dukke opp en slik situasjon tenker jeg man like godt kan kaste mynt og kron.

Eller sett hvem som scora flest mål på bedriftslaget først. Sånt skulle en nesten tro var viktigere enn utdannelse på visse bedriftsledere.

• Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Det er jo en helt urealistisk situasjon, at to personer har akkurat samme kvalifikasjoner og akkurat samme personlighet. Det må jo bety at innvandrerens kultur ikke har farget hans personlighet i det hele tatt. Så hvis de er klin like er det jo bare å trekke lodd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I staten er de jo opptatte av å speile samfunnets mangfold også i arbeidslivet. Eller ettellerannet slikt, som alltid står i utlysningstekstene. Der blir jo ofte innvandrere oppfordret spesifikt til å søke, dette er også standart i utlysningene.

Vil tro at dette forplikter litt? Altså at arbeidsgiver, hvis det er staten vel å merke, må velge innvandreren i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: 31672...0d9
Skrevet

Jeg mener vi skal gi våre egne arbeidsplasser først. Vi er i en omstillingsfase, og landet vårt får dårligere råd og mindre arbeidsplasser hver dag som går nå... Det betyr jo at vi må prioritere.

Skrevet

Hvorfor en tråd som oppfordrer til rasistiske ytringer?

Finnes det ikke egne forumsider for sånt møl?

• Liker 9
Skrevet

Dette er kun teoretisk mulig. Siden vi alle er født med hver vår unike personlighet, så vil den ene ha bedre kjemi med de som ansetter enn den andre.

Men dersom de faktisk står helt likt, så trekker man lodd om det. Å ha flaks er jo også en god egenskap...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor en tråd som oppfordrer til rasistiske ytringer?

Finnes det ikke egne forumsider for sånt møl?

Ser du mange rasistiske svar her...?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kun teoretisk mulig. Siden vi alle er født med hver vår unike personlighet, så vil den ene ha bedre kjemi med de som ansetter enn den andre.

Men dersom de faktisk står helt likt, så trekker man lodd om det. Å ha flaks er jo også en god egenskap...

Men slike egenskaper vil som regel ikke vise seg før etter en tid.

Skrevet

Ser du mange rasistiske svar her...? Anonymous poster hash: 67935...fcb

Nei, men det handler jo om hva slags folk som svarer og har ingenting med initiativet å gjøre.

Hva var formålet da?

Skrevet

Men slike egenskaper vil som regel ikke vise seg før etter en tid.

Å nei, da. Slikt avgjøres på få minutter. Derav uttrykket førsteinntrykk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...