Gå til innhold

Hvilke er de friskeste hunderasene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje topp 10 elns...?

Anonymous poster hash: 2cefb...aad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Whippet står forbausende høyt på lista til å være en såpass populær rase, i hvert fall. Jeg kjenner en haug av dem, og én har dårlig mentalitet (redsel), men ingen er syke.

Flere vet jeg ikke om, ingen av mine raser står høyt på friskhetslista i hvert fall.

Anonymous poster hash: 963a6...449

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor frisk rasen normalt er og hvor lang levealder de har er ikke alltid sammenlignbart. Store hunder lever som oftest kortere, men det er ikke dermed sagt at de er sykere. 

Og at det er dyrere å ha en stor hun hos veterinær er heller ikke overraskende, da de må ha større mengde medisindoser enn små hunder. 

Dette kommer jo ikke frem i artikkelen som er linket over her.

Anonymous poster hash: 8a4ba...955
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Ok, jeg synes mental helse er vel så viktig som fysisk helse. *sprø* og genetisk aggressiv hund der adferden ikke kan trenes vekk er dessverre avlivingsgrunn. Samme med ekstremt stress.

Hva med spisshundene (ikke pomme og de andre minste)? Japansk spisshund, mittelspitz, buhund, lapsk vallhund?

• Liker 1
Skrevet

Det er en del hos spisshundene også. Japansk spisshund har en del patella, samt også noe HD. Buhund har vel også en del sykdommer, jeg vet nettopp om ei som måtte avlive sin buhund pga plager med HD. Hunden ble ikke 2 år engang.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spør fordi du skal skaffe deg hund selv, så er egentlig rasestatistikken mindre viktig. Du kan finne en frisk hund i en syk rase ved å gjøre godt forarbeid, og du kan finne en syk hund i en frisk rase ved å drite i forarbeidet.

Sannsynligheten er størst for et lykkelig hundehold hvis du velger en rase med en mentalitet som passer deg og din hverdag, og siden bruker en del tid på å bli kjent med rasen og finne en oppdretter som har fokus på helse og mentalitet.

Alle raser har noen sykdommer, men de du nevner er ikke blant verstingene og det bør være fullt mulig å finne en god hund blant disse hvis du velger den rette oppdretteren og de rette foreldrene.

Det kan nok være lurt å unngå raser som schäfer, dobermann, bullehundene, berner sennen, boxer, chow chow, cavalier, de største gigantene og de minste miniatyrene, samt de mest brakycephaliske rasene (mops etc). Disse er vanskeligere å finne friske individer av enn mange andre raser.

Her er ti på topp "Krever minst veterinærvård" (trykk "vis mer" i tabellen). http://www.expressen.se/nyheter/hur-lange-lever-din-hund/

Anonymous poster hash: c8ca8...4e7
  • Liker 2
Skrevet

Generelt: De hundene som er blitt avlet sterkes på utseende, og som har blitt endret mest, er ofte de med størst risiko for sykdommer og problemer. Se på dagens schæfer sammenlignet med de for 50-60 år siden f.eks. Eller engelsk bulldog, skrekkeksempel på avling kun på utseende.

I min (riktignok ganske begrensede) erfaring, så er det hunder som avles mest som brukshunder som er de friskeste, for de avles på gode, friske gener, ikke utseende. Altså gjeterhunder og jakthunder f.eks.

For all del, jeg er ingen ekspert, det er bare min generelle oppfattning etter div ting jeg har lest :)

• Liker 3
Skrevet

Kort fortalt så er raser som ikke er "populære" de som har best helse, fordi det avles ikke på hvert et gatehjørne for å tilfredsstille etterspørselen. 

Skrevet

Det er de rasene som likner mest på ulven tenker jeg, og er mest hensiktsmessig bygget. Ikke for tunge i forhold til skjelettet og med harmoniske vinkler. De som er avla for å gjøre en jobb, og ikke primært etter utseendet.

Mao mage av rasene innen bruks og gjeterhunder i gruppe 1. Gruppe 5 spisshunder er også jevnt over sunne raser.

Den ultimate rasen som er godkjent i Norge må være Saarloos ulvehund :hjerte:  tenker jeg. Bare synd de krever så mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spør fordi du skal skaffe deg hund selv, så er egentlig rasestatistikken mindre viktig. Du kan finne en frisk hund i en syk rase ved å gjøre godt forarbeid, og du kan finne en syk hund i en frisk rase ved å drite i forarbeidet.Sannsynligheten er størst for et lykkelig hundehold hvis du velger en rase med en mentalitet som passer deg og din hverdag, og siden bruker en del tid på å bli kjent med rasen og finne en oppdretter som har fokus på helse og mentalitet.Alle raser har noen sykdommer, men de du nevner er ikke blant verstingene og det bør være fullt mulig å finne en god hund blant disse hvis du velger den rette oppdretteren og de rette foreldrene.Det kan nok være lurt å unngå raser som schäfer, dobermann, bullehundene, berner sennen, boxer, chow chow, cavalier, de største gigantene og de minste miniatyrene, samt de mest brakycephaliske rasene (mops etc). Disse er vanskeligere å finne friske individer av enn mange andre raser.Her er ti på topp "Krever minst veterinærvård" (trykk "vis mer" i tabellen). http://www.expressen.se/nyheter/hur-lange-lever-din-hund/ Anonymous poster hash: c8ca8...4e7

Jeg tror kkke helt på den lenger, etter å ha gjort meget grundig og godt forarbeid og endt opp med en syk hund. Den eneste syke i kullet.

Neste gang vil jeg ha frisk bikkje... Puddel da?

AnonymBruker
Skrevet

Generelt: De hundene som er blitt avlet sterkes på utseende, og som har blitt endret mest, er ofte de med størst risiko for sykdommer og problemer. Se på dagens schæfer sammenlignet med de for 50-60 år siden f.eks. Eller engelsk bulldog, skrekkeksempel på avling kun på utseende.

I min (riktignok ganske begrensede) erfaring, så er det hunder som avles mest som brukshunder som er de friskeste, for de avles på gode, friske gener, ikke utseende. Altså gjeterhunder og jakthunder f.eks.

For all del, jeg er ingen ekspert, det er bare min generelle oppfattning etter div ting jeg har lest :)

Ok, passer dårlig da jeg ikke driver med (og ikke har noen interesse av) jakt :P bare tur/kos evt. agility.

Undulat, kanskje..

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt så er raser som ikke er "populære" de som har best helse, fordi det avles ikke på hvert et gatehjørne for å tilfredsstille etterspørselen.

Noe som kan bygge under (den forståvidt interessante) påstanden?

AnonymBruker
Skrevet

Det er de rasene som likner mest på ulven tenker jeg, og er mest hensiktsmessig bygget. Ikke for tunge i forhold til skjelettet og med harmoniske vinkler. De som er avla for å gjøre en jobb, og ikke primært etter utseendet.

Mao mage av rasene innen bruks og gjeterhunder i gruppe 1. Gruppe 5 spisshunder er også jevnt over sunne raser.

Den ultimate rasen som er godkjent i Norge må være Saarloos ulvehund :hjerte:  tenker jeg. Bare synd de krever så mye.

Den er jo ikke særlig familievennlig heller, jeg var bekjent med en eier av en sånn hund som mente den var en håndfull. Min subjektive mening er at den heller ikke er særlig tiltalende. Men det er jo ganske uviktig.

Liker ikke store hunder, føler ikke jeg har kontroll. 15 kg må være maks tror jeg.

Skrevet

Liker ikke store hunder, føler ikke jeg har kontroll. 15 kg må være maks tror jeg.

Hvor vidt du føler du oppnår kontroll kommer mer an på mentalitet på rasen mer enn størrelsen syns jeg. Gjeterhunden min på 8 kg krever atskillig mer jobb og årvåkenhet enn eurasieren på 30kg, det er mer instinkter å jobbe mot der.

Har prøvd litt forskjellige raser selv, og er ganske sikker på at det blir eurasier på meg neste gang også. Har en på 8 år nå, og for en hund! Ingen lyd, ingen jaktatferd etter voksen alder, og går han uten bånd er han klistra til låret mitt what so ever. Ikke uten grunn rasen har blitt så populær, for de har stort potensiale hvis du jobber med dem på riktig måte. Verdt å ta en kikk på i hvert fall.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den er jo ikke særlig familievennlig heller, jeg var bekjent med en eier av en sånn hund som mente den var en håndfull. Min subjektive mening er at den heller ikke er særlig tiltalende. Men det er jo ganske uviktig.

Størrelsen har ingenting å si i forhold til kontroll. Det er hva du lærer den og hvordan du oppdrar den som spiller inn. Og selvfølgelig hundens mentale helse.

Jeg har en hund på 80 kg, ingen er så rolig og snill som han. (helt objektivt selvsagt ;)) Det er null problem i forhold til andre hunder (eiere er det verre med fordi noen tror at jo større - jo farligere), barn og andre dyr. 

Anonymous poster hash: 8a4ba...955

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere misforstår, med kontroll mener jeg utelukkende at det er lettere å holde igjen enn 15 kilo tung hund som bestemmer seg for å drepe deg, enn en 70 kg tung hund som bestemmer seg for det samme.

Det er rett og slett ikke en sjanse jeg er villig til å ta!

• Liker 1
Skrevet

Dere misforstår, med kontroll mener jeg utelukkende at det er lettere å holde igjen enn 15 kilo tung hund som bestemmer seg for å drepe deg, enn en 70 kg tung hund som bestemmer seg for det samme.

Det er rett og slett ikke en sjanse jeg er villig til å ta!

Det er et hav av kiloer mellom 15 og 70. Selv veier jeg 50 kg og syns at å håndtere 40 kg hund er helt ok, men ville ikke ha noe større tror jeg.

Utfordringen sitter mellom ørene på hunden ikke i størrelsen, så jeg ville ikke latt meg begrense så mye at du utelukker veldig mange fine hunderaser fra første stund. Sett deg heller inn i hva trening av hund går ut på og hva som kjennetegner de ulike rasene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et hav av kiloer mellom 15 og 70. Selv veier jeg 50 kg og syns at å håndtere 40 kg hund er helt ok, men ville ikke ha noe større tror jeg.

Utfordringen sitter mellom ørene på hunden ikke i størrelsen, så jeg ville ikke latt meg begrense så mye at du utelukker veldig mange fine hunderaser fra første stund. Sett deg heller inn i hva trening av hund går ut på og hva som kjennetegner de ulike rasene.

Men jeg sier jo at maksvekt er 15 kg ;) det er mitt valg. Ja, vet at det er mange fine, større hunder, men jeg ønsker som sagt ikke å ta sjansen. Jeg har mye erfaring med hund i alle størrelser, og når jeg har luftet en 20 kg hund for en venn, har det vært for mye. Gikk pent i bånd, men jeg hadde ikke kontroll. Jeg har hatt hund på 7 kg (7kg muskler) og t.o.m da kjente jeg at jeg måtte ta i for å holde igjen hvis han virkelig bestemte seg for å dra.

Og jeg bærer lett 20 kg på én arm, men det er noe annet med hund.

• Liker 1
Skrevet

Ok, passer dårlig da jeg ikke driver med (og ikke har noen interesse av) jakt :P bare tur/kos evt. agility.

Undulat, kanskje..

Det er flere brukshunder som fint kan være kjæledyr, de må bare ha nok aktivisering :) jeg har sett bla settere være herlige kjæledyr (men ikke kjøp setter i Norge, dra til UK), gjeterhunder (lassiehunder) og trekkhunder ( husky) kan alle være kjempefine familiehunder med god aktivitet. Om du vil ha liten hund, finnes det små hunder fra disse gruppene og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...