Gå til innhold

Tamponger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt sært og rart, men jeg er ei 19 år gammel jente og har aldri brukt eller prøvd tamponger, noe jeg gjerne vil gjøre da det virker rensligere og bedre.

Er det noe jeg burde tenke på? Er det vondt eller ubehagelig å ha i? Hvordan setter jeg i på best mulig måte?

Anonymous poster hash: 33620...e1a
Skrevet

Det er virkelig ikke sært på noen måte altså. Man bruker det man foretrekker. De jeg bor med i kollektiv har aldri brukt tampong heller, og de er 27 - 29 år.

Prøv deg fram, start gjerne med en av de minste (gul, blå) da disse er lettere å sette inn. Bruk gjerne litt vaselin om du føler det blir for "tørt". Jeg anbefaler deg dog ikke å prøve å sette de inn utenfor mensperioden din, da det kan bli veldig tørt.

Det er noen som foretrekker tampax da den har innføringshylse, men jeg synes det blir for mye klin.

Hvis du kjenner den når du sitter, så har du satt den inn feil.

Lykke til. :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke sært på noen måte altså. Man bruker det man foretrekker. De jeg bor med i kollektiv har aldri brukt tampong heller, og de er 27 - 29 år.

Prøv deg fram, start gjerne med en av de minste (gul, blå) da disse er lettere å sette inn. Bruk gjerne litt vaselin om du føler det blir for "tørt". Jeg anbefaler deg dog ikke å prøve å sette de inn utenfor mensperioden din, da det kan bli veldig tørt.

Det er noen som foretrekker tampax da den har innføringshylse, men jeg synes det blir for mye klin.

Lykke til. :blomst:

Ikke bruk vaselin, det hindrer tampongen i å suge opptimalt. Bruk heller et vannbasert glidemiddel, jeg bruker dermica fra apotek 1. Den skal skyves så langt opp som du greier, stå gjerne med en fot på vasken, når den er helt oppe vipper du den bak. Den skal ikke kjennes når den er satt inn riktig.

Anonymous poster hash: 2e1a3...630

AnonymBruker
Skrevet

Det følger med bruksanvisning i pakken. Jeg bruker den gule og har ikke hatt noe problemer med det. Du dytter den bare opp men pass på at snoren henger. Går du fra bind til tampong, går du aldri tilbake.

Anonymous poster hash: 11c08...56a

Gjest imperio
Skrevet

Noen sverger til en fot opp, mens du står. Men jeg synes det å sitte normalt på doen, men spre beina så mye du trenger.

Dytt den så langt opp som du får den. Du skal ikke kjenne den, eller.. du kjenner jo den, men det skal ikke være ubehagelig og vondt. Om det begynner å klø, da er den ikke langt nok inn. For da blir "inngangen" tørr og irritert. Dytt den inn så langt du kan med den lengste fingeren du har.

Start med de minste (gul) til du føler deg komfortabel, for så å finne den som passer deg. Det er ikke snakk om hvor vid du er, men hvor store blødninger du har.

Om du føler at noe sklir ned, eller presser ned når du sitter, da er den ofte ikke langt nok inn. Men det kan også bare være i hodet ditt, siden det er så uvant.

Det er best å starte på dag 2 første gangen, siden første dagen er ofte lite blødninger og det kan bli tørt og vrient å få den inn (alt etter som hvor mye du blør da). Men dag 2-3 skal gå helt fint og da glir den lettere inn.

Bare husk, den forsvinner ikke inni deg!

Jeg har brukt tamponger i 10+ år (fra 2. menstruasjon, ever) og har aldri røket en tråd eller mistet en oppi der.

Men den kommer ut, om tråden ryker (svært sjeldent) så er det bare å presse (som om du føder, eller bæsjer) og få tak i den med fingrene.

Mange er redd for å ta den for langt inn, i frykt for at den skal forsvinne langt oppi glufsa, men det er ikke mulig. Samme hvor liten eller stor den er.

Er den for langt oppe så får du en stikkende smerte i det du tar den inn, da dunker du borti livmortappen, da er det bare å dra den bittelitt ut igjen så er den på plass.

Har heller ikke opplevd at den faller ut, samme hvor stor eller liten den er. Så det er heller ikke noe å bekymre deg for :)

Et par tips til. Når du tar den ut, ha et papir klart i ene hånden, og dra den ut i den andre.

Blod og gørr er ikke artig å få på gulvet, eller i/på buksen.

Og ikke hiv de i do. Ja mange gjør det fordi det går bra, men det å stå der når rørleggeren drar ut en blodig tampong utfra et tett rør... ikke artig. Rull den inn i litt papir og hiv i søpla.

Skrevet

Jeg er 25 og bruker veldig sjeldent tamponger (men det er fordi jeg syns det gjør vondt å dra ut og fordi jeg har noia for å blø igjennom)...så nei, ikke sært eller rart :)

Som brukeren over meg skriver, så syns jeg også det er greit å bare sitte på toalettet og spre bena godt ved innsetting. Ellers gode råd ellers her! :)

Skrevet

Ikke bruk vaselin, det hindrer tampongen i å suge opptimalt. Bruk heller et vannbasert glidemiddel, jeg bruker dermica fra apotek 1. Den skal skyves så langt opp som du greier, stå gjerne med en fot på vasken, når den er helt oppe vipper du den bak. Den skal ikke kjennes når den er satt inn riktig.

Takk for at du rettet på meg. Jeg har nemlig aldri brukt vaselin på tampong selv, har bare hørt om venninner som har gjort det.

Skrevet

Vaselin trengs ikke i det hele tatt når du har mensen. Om du ikke får den inn da, så anbefaler jeg å kjøpe en størrelse mindre.

Ellers fikk jeg min første erfaring med tamponger når jeg var 15 år gammel. Syntes det var utrolig ekkelt å dra den ut, og jeg hatet det. Så tvang jeg meg selv til å bruke det en hel mensenuke fordi det er rensligere og mindre å styre med når man skal gå på do på skolen. Nå er det helt forferdelig å bruke bind :fnise:

Ja, kan være vrient å føre inn en tampong, og de første gangene så passet jeg å presse den inn så langt jeg kunne med fingeren min. Funket bra det, spesielt om man han et ben på doen mens han fører den inn :)

Lykke til! :)

Gjest imperio
Skrevet

Vaselin trengs ikke i det hele tatt når du har mensen. Om du ikke får den inn da, så anbefaler jeg å kjøpe en størrelse mindre.

Ellers fikk jeg min første erfaring med tamponger når jeg var 15 år gammel. Syntes det var utrolig ekkelt å dra den ut, og jeg hatet det. Så tvang jeg meg selv til å bruke det en hel mensenuke fordi det er rensligere og mindre å styre med når man skal gå på do på skolen. Nå er det helt forferdelig å bruke bind :fnise:

Ja, kan være vrient å føre inn en tampong, og de første gangene så passet jeg å presse den inn så langt jeg kunne med fingeren min. Funket bra det, spesielt om man han et ben på doen mens han fører den inn :)

Lykke til! :)

Det skal faktisk en del til for å ikke få inn en blå tampong, samme hvor vid man er.

Ofte så blir man anspent (i starten) og da er det vanskeligere å få de inn.

Det beste er å pust med magen, slapp av, da går det som smurt.

Hvis det er alt for tørt, vent et døgn. Da er det mye lettere.

Skrevet

Det skal faktisk en del til for å ikke få inn en blå tampong, samme hvor vid man er. 

Ofte så blir man anspent (i starten) og da er det vanskeligere å få de inn. 

Det beste er å pust med magen, slapp av, da går det som smurt. 

Hvis det er alt for tørt, vent et døgn. Da er det mye lettere. 

Noen sverger til en fot opp, mens du står. Men jeg synes det å sitte normalt på doen, men spre beina så mye du trenger. 

Dytt den så langt opp som du får den. Du skal ikke kjenne den, eller.. du kjenner jo den, men det skal ikke være ubehagelig og vondt. Om det begynner å klø, da er den ikke langt nok inn. For da blir "inngangen" tørr og irritert. Dytt den inn så langt du kan med den lengste fingeren du har. 

Start med de minste (gul) til du føler deg komfortabel, for så å finne den som passer deg. Det er ikke snakk om hvor vid du er, men hvor store blødninger du har. 

Om du føler at noe sklir ned, eller presser ned når du sitter, da er den ofte ikke langt nok inn. Men det kan også bare være i hodet ditt, siden det er så uvant. 

Det er best å starte på dag 2 første gangen, siden første dagen er ofte lite blødninger og det kan bli tørt og vrient å få den inn (alt etter som hvor mye du blør da). Men dag 2-3 skal gå helt fint og da glir den lettere inn. 

Bare husk, den forsvinner ikke inni deg! 

Jeg har brukt tamponger i 10+ år (fra 2. menstruasjon, ever) og har aldri røket en tråd eller mistet en oppi der. 

Men den kommer ut, om tråden ryker (svært sjeldent) så er det bare å presse (som om du føder, eller bæsjer) og få tak i den med fingrene.

Mange er redd for å ta den for langt inn, i frykt for at den skal forsvinne langt oppi glufsa, men det er ikke mulig. Samme hvor liten eller stor den er. 

Er den for langt oppe så får du en stikkende smerte i det du tar den inn, da dunker du borti livmortappen, da er det bare å dra den bittelitt ut igjen så er den på plass. 

Har heller ikke opplevd at den faller ut, samme hvor stor eller liten den er. Så det er heller ikke noe å bekymre deg for :)

Et  par tips til. Når du tar den ut, ha et papir klart i ene hånden, og dra den ut i den andre. 

Blod og gørr er ikke artig å få på gulvet, eller i/på buksen. 

Og ikke hiv de i do. Ja mange gjør det fordi det går bra, men det å stå der når rørleggeren drar ut en blodig tampong utfra et tett rør... ikke artig. Rull den inn i litt papir og hiv i søpla. 

Lykke til.  :blomst:

Prøvde nå med en rosa fra OB, da jeg har ganske store blødninger. Fikk den ordentlig inn, tror jeg - men det sved å gå rundt med så jeg tok den ut, og var helt forferdelig å dra ut.. ??

Gjest imperio
Skrevet

Prøvde nå med en rosa fra OB, da jeg har ganske store blødninger. Fikk den ordentlig inn, tror jeg - men det sved å gå rundt med så jeg tok den ut, og var helt forferdelig å dra ut.. ??

Det betyr at det er for tørt. Om det svir eller klør så er det for tørt. 

Prøv en litt mindre, eller vent til du blør mer. 

Er det første menstruasjonsdag? Hvis så, så er det fordi du ikke blør nok og det blir tørt. 

Det blir "hardt" og ekkelt å dra ut fordi det er for tørt. Enten så må du vente, prøv en mindre eller glide middel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker første gangene jeg satt i tampong. Jeg kjente at den var der og syntes det var litt ubehagelig. (Blå OB). Jeg hadde en venninne som "veileder" som forklarte at den skulle sitte inne i to-tre timer før jeg kunne ta den ut. 

Etter å ha "knotet" lit med flere forsøk ble det mer og mer naturlig å bruke. Jeg bruker i dag OB og gratistamponger fra Reddville.no. 

Vil gjerne kommentere at det er forskjell på ulike merker av tamponger, og at du gjerne kan prøve ulike typer for å se hvilken som passer deg best (få inn, hvordan den sitter og ta ut). Det samme gjelder størrelse. Jeg bruker også ulike størrelser ut fra hvor lenge det er til jeg rekker toalett igjen, eller for eksempel OB gul om jeg snart skal legge meg og ike skal ha den i for lenge. 

For meg var det en øvelse å innlære dette, men herlighet for en frihetsfølelse og hygienefølelse det er å bruke tampong i stedet for bind! 

Jeg begynte når jeg var 18 år. Hverdagen er enklere med tampong!

Anonymous poster hash: 765c1...748
Skrevet

Det betyr at det er for tørt. Om det svir eller klør så er det for tørt. 

Prøv en litt mindre, eller vent til du blør mer. 

Er det første menstruasjonsdag? Hvis så, så er det fordi du ikke blør nok og det blir tørt. 

Det blir "hardt" og ekkelt å dra ut fordi det er for tørt. Enten så må du vente, prøv en mindre eller glide middel. 

Det er på tredje dagen, dagen jeg blør mest. Jeg sliter med oversvømmelse av blod omtrent, så tørt var det ikke :-/

Gjest imperio
Skrevet

Det er på tredje dagen, dagen jeg blør mest. Jeg sliter med oversvømmelse av blod omtrent, så tørt var det ikke :-/

rart :S har kun opplevd kløe å svie om det blir for tørt. 

Prøvd en mindre størrelse? 

Kan det være at du ikke tåler noe som er i tampongen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...