Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146
Skrevet

Det er ikke ofte jeg leser horoskop, og jeg tror egnentlig ikke på det, men jeg gjør det av og til fordi jeg synes det er litt morsomt.

Mitt dagshoroskop traff spot on idag, det var nesten sånn at jeg ble skremt. Dagshoroskopet var det verste nesten. Det stod om noe helt konkret situasjon som faktisk har skjedd i dag på jobben, fikk nesten frysninger. Limer det inn her:

"Dagens Horoskop for Løven: 01-06-2015

En situasjon på jobben gjør at du må holde tett om noe som gjør inntrykk på deg. Det kan det være gode grunner til."

Dette stemmer altså på en prikk.

I tillegg stemte månedshoroskpet mitt med lønnsdatoen! Den siktet da til at ferien var i boks, og at jeg kunne vente meg å bruke mere penger etter denne datoen. Ble jo litt satt ut. Korrigerer de horoskopene etter kommunenes lønningsdag liksom? Begynner jo nesten å lure.

Har dere slike opplevelser med horoskopene? Tror dere på det?

Jeg har vel egentlig bestemt meg for at det bare er fjas, men nå begynner jeg nesten å lure altså..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilfeldigheter.

Nå mens de "traff" på deg, så bommet de på 99,9% av de andre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle litt om de gangene horoskopet stemte bare sånn passe?

Anonymous poster hash: d09da...385
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fant du horoskopet?

Anonymous poster hash: e2945...89f
Gjest Christina146
Skrevet

Kan du fortelle litt om de gangene horoskopet stemte bare sånn passe? Anonymous poster hash: d09da...385

Vel, det er så lenge siden, husker ikke sist jeg sjekket horoskopet. Som sagt gjør jeg det bare når jeg ikke har bedre å gjøre på, synes det er litt artig. Men det ble vel litt sånn for generelle og diffuse påstander som gjorde at jeg ikke følte det klaffet helt tidligere. Tenker liksom at det kunne passet alle. Men dette med datoen og jobben idag synes jeg virkelig var merkelig at kom opp.

Gjest Christina146
Skrevet

Hvor fant du horoskopet? Anonymous poster hash: e2945...89f

Sol.no

AnonymBruker
Skrevet

Tilfeldigheter.

Kan du ikke la folk få tro på det de vil?

Anonymous poster hash: a1315...fa2

Gjest Christina146
Skrevet (endret)

Tilfeldigheter.

Jeg er ganske enig med deg. Men jeg synes likevel det er vanvittig merkelig at de har klart å treffe på datoen og dette med jobbsituasjonen i dag.

Edit:

Jeg er ikke helt enig med deg lenger for dette var nesten for merkelig

Endret av Christina146
Skrevet

Kan du ikke la folk få tro på det de vil?

Anonymous poster hash: a1315...fa2

Det kan de da bare gjøre?

Jeg er ganske enig med deg. Men jeg synes likevel det er vanvittig merkelig at de har klart å treffe på datoen og dette med jobbsituasjonen i dag.

Edit:

Jeg er ikke helt enig med deg lenger for dette var nesten for merkelig

Er jo ikke merkelig om du tenker på det. Vi er endel millioner her i landet, så når man da snevrer ned det til 30 mulige datoer i en måned, så vil man jo treffe greit med flere av dem, og da særlig når man velger logiske datoer - altså at man fjerner helgene.

Gjest Christina146
Skrevet

Det kan de da bare gjøre?

Er jo ikke merkelig om du tenker på det. Vi er endel millioner her i landet, så når man da snevrer ned det til 30 mulige datoer i en måned, så vil man jo treffe greit med flere av dem, og da særlig når man velger logiske datoer - altså at man fjerner helgene.

Ja, du sier noe der. Men ble litt creapy når jeg leste dagshoroskopet, endte opp med å stirre litt på skjermen, fikk nesten hakeslepp. Det beskrev ganske ordrett hva jeg har følt i hele dag. Og denne situasjonen gjorde faktisk sterkt inntrykk på meg, jeg har aldri opplevd noe lignende. Likevel har jeg ikke kunnet si noe om det.

Også i tillegg treffer de eksakt på datoen jeg får penger. Det toppet liksom det hele.

Legger du noe i det, eller tror du det bare er ren tilfeldighet? Hvordan klarer de å treffe så godt på to konkrete ting på en person? Og hvorfor skulle det passe akkurat meg?

Må legge til at det er flere ting og som stemmer ifølge horoskopet jeg leste, men det var ikke så konkret.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, av og til vinner fok i lotto. Det betyr ikke at norsk tipping bestemte seg for å kopiere tallene denne ene personen satt med.

Anonymous poster hash: d09da...385

Skrevet

Ja, du sier noe der. Men ble litt creapy når jeg leste dagshoroskopet, endte opp med å stirre litt på skjermen, fikk nesten hakeslepp. Det beskrev ganske ordrett hva jeg har følt i hele dag. Og denne situasjonen gjorde faktisk sterkt inntrykk på meg, jeg har aldri opplevd noe lignende. Likevel har jeg ikke kunnet si noe om det.

Også i tillegg treffer de eksakt på datoen jeg får penger. Det toppet liksom det hele.

Legger du noe i det, eller tror du det bare er ren tilfeldighet? Hvordan klarer de å treffe så godt på to konkrete ting på en person? Og hvorfor skulle det passe akkurat meg?

Må legge til at det er flere ting og som stemmer ifølge horoskopet jeg leste, men det var ikke så konkret.

Nei, jeg legger ikke noe i det da det kun er tilfeldigheter.

Det handler om sannsynlighetsberegning, og vage spådommer vil treffe noen folk hele tiden, og da særlig de som trur blindt på dette med en viss form for "confirmation bias".

I en forsamling på 100 mennesker, så er det ikke noe problem å komme med spådommer som vil treffe noen så lenge man er vag og kommer med generelle enkle ting.

Med noen hundre tusen lesere, så er det enda enklere.

Den spådommen du leste involverer jo blant andre de tusenvis av menneskene som har taushetsplikt gjennom jobben sin, altså er det en vag spådom som med stor sannsynlighet mange vil kjenne seg igjen i.

Datoen er bare en godt styrt tilfeldighet ved å velge en dato som er vanlig rundt lønnsdagene hos folk. Om det er den 15, 20 eller siste mulige dagen i måneden etc.

• Liker 2
Gjest Christina146
Skrevet

Nei, jeg legger ikke noe i det da det kun er tilfeldigheter.

Det handler om sannsynlighetsberegning, og vage spådommer vil treffe noen folk hele tiden, og da særlig de som trur blindt på dette med en viss form for "confirmation bias".

I en forsamling på 100 mennesker, så er det ikke noe problem å komme med spådommer som vil treffe noen så lenge man er vag og kommer med generelle enkle ting.

Med noen hundre tusen lesere, så er det enda enklere.

Den spådommen du leste involverer jo blant andre de tusenvis av menneskene som har taushetsplikt gjennom jobben sin, altså er det en vag spådom som med stor sannsynlighet mange vil kjenne seg igjen i.

Datoen er bare en godt styrt tilfeldighet ved å velge en dato som er vanlig rundt lønnsdagene hos folk. Om det er den 15, 20 eller siste mulige dagen i måneden etc.

Hva er confirmation bias? :)

Som sagt tidligere deler jeg samme syn som deg her, men tok meg litt i å spørre; "hva er sannsynligheten for det, liksom?". Takk for utfyllende svar! Det henger litt bedre på greip nå når du forklarer det slik. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket mitt horoskop på sol nå og dårlige dager er begge dagene jeg får igjen sensur på eksamen.. Blir jo helt paranoid av slike ting jeg :overrasket:

Anonymous poster hash: e2945...89f
Skrevet

NRK hadde om horoskoper i Folkeopplysningen en gang, ganske artig episode. De gav blant annet en gjeng ungdommer nøyaktig samme horoskop (de trodde de hadde fått egne, personlige horoskop) og viste hvordan og forklarte hvorfor alle følte det var veldig treffende.

Om astrologi fra ca 19:30 (første del av episoden er bare mediumer som driter seg loddrett ut, ganske pinlig å se på, selv for en skeptiker for meg som liker når svindlere blir tatt med buksene nede):

http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE61006410/sesong-1/episode-4

Her nevner forøvrig en astronom at når stjernetegnene ble utarbeidet for 2000 år siden, så sto de et helt annet sted på himmelen enn de gjør i dag. Så selv om man faktisk hadde kjøpt at det har en betydning for ditt liv hvilket tegn sola sto i når du ble født, så sto den ikke i Løven om du ble født juli/august, men heller i Krepsen eller Tvillingene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du gjengir av horoskopet er ekstremt generelt, og ikke spesifikt i det hele tatt. Dessuten er det et perfekt eksempel på confirmation bias.

Det er litt flaut at voksne folk faktisk tror på slikt i virkeligheten..?

Anonymous poster hash: eb65e...8f9

Gjest iGirl
Skrevet

*Confirmation bias, also called myside bias, is the tendency to search for, interpret, or recall information in a way that confirms one's beliefs or hypotheses.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo at horoskopet som regel ikke stemmer. Da vil det jo ikke være rart om det treffer noen ganger? De fleste gangene har det jo ikke stemt. Og hva med alle som har samme stjernetegn som deg, men som dagens horoskop ikke stemte for?

Anonymous poster hash: 85542...e55
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ofte jeg leser horoskop, og jeg tror egnentlig ikke på det, men jeg gjør det av og til fordi jeg synes det er litt morsomt.

Mitt dagshoroskop traff spot on idag, det var nesten sånn at jeg ble skremt. Dagshoroskopet var det verste nesten. Det stod om noe helt konkret situasjon som faktisk har skjedd i dag på jobben, fikk nesten frysninger. Limer det inn her:

"Dagens Horoskop for Løven: 01-06-2015

En situasjon på jobben gjør at du må holde tett om noe som gjør inntrykk på deg. Det kan det være gode grunner til."

Dette stemmer altså på en prikk.

I tillegg stemte månedshoroskpet mitt med lønnsdatoen! Den siktet da til at ferien var i boks, og at jeg kunne vente meg å bruke mere penger etter denne datoen. Ble jo litt satt ut. Korrigerer de horoskopene etter kommunenes lønningsdag liksom? Begynner jo nesten å lure.

Har dere slike opplevelser med horoskopene? Tror dere på det?

Jeg har vel egentlig bestemt meg for at det bare er fjas, men nå begynner jeg nesten å lure altså..

De fleste som leser horoskoper er vel kvinner i omsorgsyrker og de får jo ofte vite ting de må holde tett om, så det synes jeg ikke var noe rart i det hele tatt. Og i mai/juni så får jo alle opp at de snart får penger og at de skal ut på reise og det gjelder de aller fleste av oss. Så her sitter de å syr sammen etter målgrupper, ja.

Anonymous poster hash: 7ea5e...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er løve. Stemte ikke på meg.

Anonymous poster hash: fdf00...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...