AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Jeg får ikke til Orkideer! Når de har blomstret av, kommer de ikke igjen. Og sist jeg fikk en orkidé i hus, la jeg merke til at alle de grønne, fine knoppene skrumpet inn og forsvant nærmest med en gang den kom i hus. Noen som vet hvorfor? Tar ellers gjerne i mot gode orkidétips! Det er min favorittblomst Anonymous poster hash: 2d0b1...8dd
Sirah Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 De trives ikke hos meg heller, dersom det er noen trøst......
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Hvor plasserer du dem? Hvor ofte vanner du dem? Vanner de ca 1 gang i uka, setter de da i en skål med vann. De står... eh... i stua... en på skjenken, en på en hylle på veggen! Anonymous poster hash: 2d0b1...8dd
Doge Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Men hvordan er bladene på plantene? Hvis de er lyse for planten for lite vann. Den ene orkideen min gir en (1!!) blomst i en gang i året, så det er noen som bare er treige
LukaFrost Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Før trodde jeg på greia om at orkideer bare skal ha et eggeglass med vann i uka. Etter at jeg kjøpte sorayfladke og dusjer rlttene med vann flere fanger i uka holder orkideene mye lenger. Innimellom får de en skikkelig dusj under vannkrana eller i ei bøtte vann.
funginger Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Begge fine foeldre får de til å få blomster igjen og igjen. De står et sted som er så lyst som mulig, uten direkte sollys. Vet om folk som enten lar de stå i vann i 0,5-1t eller skyller gjennom hele en gang i uka. Siden ikke alle blomstrer så ofte er det kanskje greit å ha 4-5 hvis du har plass. Hvis du er heldig har du nesten alltid en som blomstrer. Men det hender man må vente kanskje et halvt år før de får nye blomster. Du kan jo gå til en blomsterbutikk og spørre? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Kanskje det er for mørkt der de står? Anonymous poster hash: 31673...861
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2015 #9 Skrevet 3. juni 2015 Mine holder i flere mnd (bank i bordet). Når blomstene har falt av så kjøper jeg ny på plantasjen, enkelt og greit Anonymous poster hash: ed5e1...468
makkapakka Skrevet 3. juni 2015 #10 Skrevet 3. juni 2015 jeg har orkideer som bugner og blomstrer igjen og igjen. De står i veldig godt dagslys, men der det ikke kommer sollys direkte på. De får rikelig med vann en gang i uka og vanner de når det er tørt i potta.
Kala Skrevet 3. juni 2015 #11 Skrevet 3. juni 2015 Røttene må få lys. Jeg har begynt å få til mine etter at jeg skiftet over til gjennomsiktige glasskrukker 😊 også liker de å stå i et fuktig rom etter min erfaring. 1
Sen ve ben Skrevet 4. juni 2015 #12 Skrevet 4. juni 2015 Mine holder i flere mnd (bank i bordet). Når blomstene har falt av så kjøper jeg ny på plantasjen, enkelt og greit Anonymous poster hash: ed5e1...468 Enig i denne. Det verste jeg ser er trepinner som står i potta uten noen blomster, det er så stygt. Kjøp heller ny enn å vente i flere mnd på nye blomster.
malicious Skrevet 5. juni 2015 #13 Skrevet 5. juni 2015 Har du potteskjuler til planten? De trives visst i gjennomsiktige skjulere. Jeg har hatt et par av mine planer i flere år faktisk, og den ene av de er riiiimelig treg.. Kan gå over et halvt år uten blomster. Jeg holder de under springen èn gang i uka ca, og de har vinduspost hos meg, med formiddagssol.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #14 Skrevet 5. juni 2015 Enig i denne. Det verste jeg ser er trepinner som står i potta uten noen blomster, det er så stygt. Kjøp heller ny enn å vente i flere mnd på nye blomster. Jeg syns det er litt lite miljøvennlig og bortkastede penger. Jeg har kjøpt noen ganske naturtro orkidekvaster som jeg stikker nedi når de blomstrer av. Når det kommer nye blomster på planten så tar jeg bare ut blomsterkvastene og sparer de til neste gang Anonymous poster hash: 31673...861 2
Sunshine Skrevet 6. juni 2015 #15 Skrevet 6. juni 2015 Jeg rullerer på mine. De får ganske mye vann en dag i uka uansett om de har blomster eller ikke for vi har det alltid varmt inne. De som har blomster står på lyse steder i huset uten mye direkte sollys. Står de i sola blir bladene stygge. Når de mister blomstene setter jeg de i en vinduskarm i kjelleren på østsiden av huset. Der får de morgensol et par timer, og ellers bare naturlig lys. Nå har jeg alltid 1 eller to blomstrende orkideer fremme.
Riskrem Skrevet 6. juni 2015 #16 Skrevet 6. juni 2015 Jeg synes også orkideer er vanskelige. Holder seg fine i noen uker, men så begynner blomstene å tørke inn og falle av. Uansett hvor mye jeg passer på dem mht lys og vanning! En gang kjøpte jeg en orkide på IKEA. Ble sjokkert, den holdt seg jo fin i 5 måneder. Ny rekord for min del. Skulle tro den var laget av plast
Rosalie Skrevet 6. juni 2015 #17 Skrevet 6. juni 2015 Det er av få stueplanter som trives hos oss. Sikkert fordi de ikke får særlig mye TLC... De får en liten dæsj vann en gang i uka, også står de i vestvendt vinduskarm. Min erfaring er at de ikke blomstrer så mye om sommeren, men står i blomst mesteparten av vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå