Gå til innhold

Ormekur til katt, finnes det noe annet enn Profender spot on og Panacur tabletter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det finnes Profender spot on som dryppes i nakken og Panacur tabletter som blandes i bløtfôret over 3 dager. Finnes det andre typer? Synes Profender spot on er litt dyrt og Panacur er tungvint.

Kanskje jeg bare er vanskelig :vetikke:

Anonymous poster hash: c75e0...3ae
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spot on synes jeg er perfekt. Du skal jo ikke gi ormekur med mindre katten har fått det påvist (f.eks mark i rumpa) og det skjer vel kanskje et par ganger i året, avhengig av jaktglad pus?

Anonymous poster hash: 432b5...cd6
AnonymBruker
Skrevet

Spot on synes jeg er perfekt. Du skal jo ikke gi ormekur med mindre katten har fått det påvist (f.eks mark i rumpa) og det skjer vel kanskje et par ganger i året, avhengig av jaktglad pus?

Jeg har lest at utekatter skal ha ormkur 2-4 ganger i året uavhengig av om man ser tydelige tegn til orm eller ikke. Vår går bare på do ute og vi får ikke fulgt med på avføringen. Men synes han maser ekstremt mye om mat i perioder og etter en ormekur (som han får 2 ganger i året) så normaliserer den ekstreme apetitten seg :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at utekatter skal ha ormkur 2-4 ganger i året uavhengig av om man ser tydelige tegn til orm eller ikke. Vår går bare på do ute og vi får ikke fulgt med på avføringen. Men synes han maser ekstremt mye om mat i perioder og etter en ormekur (som han får 2 ganger i året) så normaliserer den ekstreme apetitten seg :vetikke:

Nyere forskning motbeviser dette. Ormen blir resistent og du sitter du med ormekur som ikke har effekt.

Mark i rumpa sees når den har innvollsorm, og ikke bare i kassa.

Skrevet

Har alltid brukt Milbemax, definitivt den beste ormekuren. Bitteliten pille og du gir den bare et par ganger i året, om våren og høsten for eksempel.

Skrevet

Nyere forskning motbeviser dette. Ormen blir resistent og du sitter du med ormekur som ikke har effekt.

Mark i rumpa sees når den har innvollsorm, og ikke bare i kassa.

Hva slags orm er det du snakker om som sees i rompa? Nei, den sees ikke utenpå dessverre. Kanskje du blander med småmark på barn, for den ser man i rumpa ja. :fnise:

Hadde ekstremt mye mark på katten min før den forstå at den ikke skulle spise magesekken på musa. Det var så ille at jeg måtte holde han inne en hel sommer, han ble så sjuk og avmagret til tross for ormekurer. Men man ser aldri snurten av en eneste mark, de lever inne i tarmen og i magesekken.

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid brukt Milbemax, definitivt den beste ormekuren. Bitteliten pille og du gir den bare et par ganger i året, om våren og høsten for eksempel.

Ok, denne blandes i fôret som en engangsdose? Greit å slippe unna den 3-dagers kuren iallfall :)

Skrevet

Ok, denne blandes i fôret som en engangsdose? Greit å slippe unna den 3-dagers kuren iallfall :)

Pleier å pakke den inn i en bitteliten bit brunost, går ned helt frivillig. Engangsdose ja. :)

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å pakke den inn i en bitteliten bit brunost, går ned helt frivillig. Engangsdose ja.  :)

:) Husker du ca pris på Milbemaxen og om en pakning inneholder til én dosering eller om den inneholder flere doseringer som kan gjemmes til fremtidige ormekurer?

Skrevet

:) Husker du ca pris på Milbemaxen og om en pakning inneholder til én dosering eller om den inneholder flere doseringer som kan gjemmes til fremtidige ormekurer?

Kjøper dem en og en hos dyrlegen jeg, både til hund og katt. Har vel aldri kjøpt en pakke, og kan ikke huske prisen heller dessverre. Det viktigste for meg er at den tar alt og de blir ikke dårlig av den.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Panacur er den eneste som tar alt, både alt av ormer og egg, fikk jeg fortalt av en håndfull katteelskere. Ville gått for panacur, knus pilla i litt leverpostei

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags orm er det du snakker om som sees i rompa? Nei, den sees ikke utenpå dessverre. Kanskje du blander med småmark på barn, for den ser man i rumpa ja. :fnise:

Hadde ekstremt mye mark på katten min før den forstå at den ikke skulle spise magesekken på musa. Det var så ille at jeg måtte holde han inne en hel sommer, han ble så sjuk og avmagret til tross for ormekurer. Men man ser aldri snurten av en eneste mark, de lever inne i tarmen og i magesekken.

Vi ser også orm i rompehullet til kattene. Kattene våre er mye ute, fanger mye mus, så får kur minst 4 ganger i året, uavhengig om vi kan se orm i rompa eller ikke

Anonymous poster hash: 3bbd9...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...