Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar du barnet ditt arve sko etter søsken?

Har to barn med bare 18 mnd mellom, og er usikker på om jeg vil la yngste overta eldstemann sine sko. Noen av dem (overgangssko/vinterstøvler) er jo ganske mye brukt etter barnehagen, og det er jo anbefalt å ikke arve. Vi har jo råd til å kjøpe nye til minsten også. Hva gjør andre?

Og så: hvis jeg kjøper nye til minstemann, hva gjør jeg med de kasserte skoene? Gir de bort på finn? Blir jo litt sånn "disse skoene er ikke bra nok for ungen min, men versågod"....

Videoannonse
Annonse
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Hvis skoene fortsatt er i god stand ville jeg latt han arve dem. Syns det blir litt sløsing om man skal kjøpe nytt når man egentlig ikke trenger.

Gi dem bort på Finn går helt fint det også, men du trenger jo ikke si at de ikke er bra nok for ungen din. Holder å si at de er blitt for små :)

AnonymBruker
Skrevet

Sko som er såpass brukt at de er "inngått" skal ikke brukes av andre. Vi har alle ulike føtter og måter å tråkke på, og å gå i sko som er gått inn med en annens fot er ikke bra. Og nei, er de ikke "bra nok" for søsken, så skal du da hvertfall ikke gi dem bort til andre!

Pensko f.eks som er brukt kun et par ganger er helt greit å gi videre.

Anonymous poster hash: ef220...368
  • Liker 6
Skrevet

Sko som er godt brukt bør ikke arves! Hvert barn har forskjellig fot og fotstilling, og sko som allerede er inngått vil ikke være heldig for en "uformet" fot.

Sko som er veldig lite brukt, som f.eks pensko og badesko kan godt arves da de er brukt såpass lite at de ikke er inngått enda.

Gjest Magdalene
Skrevet

Absolutt ikke.

Pensko kan gjerne arves, men ikke brukssko. Vil ikke at de skal arve andres feilstillinger.

Syns ikke selv det er godt å gå med andres godt brukte sko...

AnonymBruker
Skrevet

Vi blander, kjøper noe nytt, og arver støvler, pensko, skisko og "ekstrasko". Sko som er utslitt og veldig inngått, kastes. Resultatet er at begge har veldig mange par de kan variere med, og jeg tror ikke det er noe problem. Vintersko har gjerne vært romslige med tykke sokker i, og er ikke inngått i sålen/fasongen. Cherroxene er litt stive, og brukes sjeldent. Etter hvert har de klart å slite ut splitter nye joggesko i løpet av måneder, så da blir det nødvendigvis nye på dem begge (eldste arver også fra andre). Litt etter størrelse og behov, har opplevd at yngstemann brukte samme størrelse i nærmere to år, så ble det et kjempehopp, og skapet var fullt av arvesko som bare venta. Hun kan velge mellom minst fire par tøfler f.eks. Jeg kjøper ikke nye da. Men er jeg i tvil, kjøpes det nytt. Føttene deres rekker ikke å få feilstilling pga sko som brukes en gang hver fjortende dag, og ekstrasko er godt å ha.

Anonymous poster hash: f4cd8...dd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sko som ikke er inngåtte kan fint arves.

Er du i tvil om hva du skal gjøre, gå innom en ortoped der du bor og spør. Eller snakk med helsesøster.

Å gi bort ting du selv ikke vil bruke, er tull, i mitt hode.

Ligger mye søppel på gisbort sidene til finn.

Anonymous poster hash: 2a898...021

Skrevet

Nei, barna mine arver ikke sko.

Brukte sko som ikke er slitte sender jeg til Ukraina. For noen der er det eneste måten de får sko. Brukte sko er bedre enn ingen?

• Liker 2
Skrevet

Lite brukte sko som gummistøvler, cherrox, pensko og generelt svært lite brukte sko hadde jeg ikke hatt noe problem med å arve. Slitte og/eller inngåtte sko kasseres av årsaker nevnt ovenfor. Sko som er i vippesonen tenker jeg at kan tas vare på til reservebruk, eller gies bort til kles/sko innsamlingsaksjoner.

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke arve sko.

Skoene gir du bort til barn I nød. Heller brukte sko enn å ikke ha sko i 20 minus.

AnonymBruker
Skrevet

Velbrukte joggesko og vintersko arves ikke direkte men brukes gjerne som krisereservesko, for eks hvis barnet egne joggesko er gjenglemt en plass og vi ikke får tak i dem.

Ellers arves det meste av sko, for eksempel cherrox, støvler, pensko, skisko.

Anonymous poster hash: c7101...1b6
Skrevet

Vi har også halvannet år mellom våre, og her arves kun fint brukte finsko og støvler, og så sparer vi på de andre skoene til krisebruk om det skulle trenges. Etterhvert enten gir vi dem bort eller selger dem til en billig penge.

AnonymBruker
Skrevet

Vi blander, kjøper noe nytt, og arver støvler, pensko, skisko og "ekstrasko". Sko som er utslitt og veldig inngått, kastes. Resultatet er at begge har veldig mange par de kan variere med, og jeg tror ikke det er noe problem. Vintersko har gjerne vært romslige med tykke sokker i, og er ikke inngått i sålen/fasongen. Cherroxene er litt stive, og brukes sjeldent. Etter hvert har de klart å slite ut splitter nye joggesko i løpet av måneder, så da blir det nødvendigvis nye på dem begge (eldste arver også fra andre). Litt etter størrelse og behov, har opplevd at yngstemann brukte samme størrelse i nærmere to år, så ble det et kjempehopp, og skapet var fullt av arvesko som bare venta. Hun kan velge mellom minst fire par tøfler f.eks. Jeg kjøper ikke nye da. Men er jeg i tvil, kjøpes det nytt. Føttene deres rekker ikke å få feilstilling pga sko som brukes en gang hver fjortende dag, og ekstrasko er godt å ha.

Anonymous poster hash: f4cd8...dd0

Samme her

Anonymous poster hash: d682f...665

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker arvesko. Kjøper nøytrale farger på skoene til eldstejenta, slik at yngstemann kan få arve om et par år. Da kjøper vi gjerne noe av god kvalitet, som skal holde til mer enn en sesong. Yngstemann er 2 1/2, eldstejenta er 5.

Føttene til barna mine rekker ikke å slite ut et par sko før skoene blir for små. De har jo gummistøvler, cherrox, vintersko, goretexsko/tursko, joggesko, sandaler. Dette må skiftes ut MINST en gang i året, pga at føttene vokser så fort i den alderen. Joggesko og vintersko har våre hatt to par hver av (ett par hjemme, ett i bhg).

Vi gjenbruker med god samvittighet. Barnesko er så utrolig dyre. Å betale så mye for noe som de uansett vokser utav så fort, når vi har andre alternativ, synes jeg er unødvendig.

Anonymous poster hash: 6dcae...a77
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er 14 mnd mellom mine barn. Minstemann har arvet sko som ikke var brukt så mye av broren. Feks. Jeg kjøpte vintersko til broren før nytt år men han vokste så fort i disse månedene,hoppet to størrelser (han var 28 i sept,plutselig var ha 30 i julen og nå er han 31 faktisk) sko nummer 30 ble ikke brukt nesten. I tillegg kjøpte jeg innesko 29 som han hoppet rett over.

Ja,broren arver sko.

Anonymous poster hash: 406d2...a5c

Skrevet

Vi bruker arvesko. Kjøper nøytrale farger på skoene til eldstejenta, slik at yngstemann kan få arve om et par år. Da kjøper vi gjerne noe av god kvalitet, som skal holde til mer enn en sesong. Yngstemann er 2 1/2, eldstejenta er 5.

Føttene til barna mine rekker ikke å slite ut et par sko før skoene blir for små. De har jo gummistøvler, cherrox, vintersko, goretexsko/tursko, joggesko, sandaler. Dette må skiftes ut MINST en gang i året, pga at føttene vokser så fort i den alderen. Joggesko og vintersko har våre hatt to par hver av (ett par hjemme, ett i bhg).

Vi gjenbruker med god samvittighet. Barnesko er så utrolig dyre. Å betale så mye for noe som de uansett vokser utav så fort, når vi har andre alternativ, synes jeg er unødvendig.

Anonymous poster hash: 6dcae...a77

http://m.db.no/2013/04/30/tema/klikk/smabarn/foreldre/26936365/?www=1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...