AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Jeg har tatt noen blodprøver på poliklinikk for blødprøvetaking på Haukeland. Det er spesielt en blodprøve jeg vil vite resultatet på snarest mulig, men når jeg ringer til den klinikken som skrev ut blodprøveskjemaet sier bare hun som sitter der at hun kan ikke fortelle meg noe, men at legen ser på det og tar kontakt om det er noe. I dag når jeg ringte igjen så sa hun at legen hadde ikke sett på det, men hun skulle purre på legen. Men jeg vil vite resultatet nå! Kan jeg ringe til laben der jeg tok blodprøvene? Noe sier meg at de kommer til å si at jeg må ta kontakt med henvisende lege. Noen som vet?? Anonymous poster hash: 89818...ad3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Et ord; TAUSHETSPLIKT. Hvordan kan den i andre enden vite at du er deg? De har rett og slett ikke lov til å oppgi prøveresultater over telefonen. Anonymous poster hash: df649...d38 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Et ord; TAUSHETSPLIKT. Hvordan kan den i andre enden vite at du er deg? De har rett og slett ikke lov til å oppgi prøveresultater over telefonen. Anonymous poster hash: df649...d38 Tror det er ulik praksis her. På mitt legekontor oppgir de alltid resultater på blodprøver over telefon. Anonymous poster hash: 84c8d...531 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Tror det er ulik praksis her. På mitt legekontor oppgir de alltid resultater på blodprøver over telefon. Anonymous poster hash: 84c8d...531 Etter loven har de egentlig ikke lov til det. Men er man 100% sikker på at det er deg, noe som er vanlig hos legekontorer ol så er det normalt Anonymous poster hash: df649...d38
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Et ord; TAUSHETSPLIKT. Hvordan kan den i andre enden vite at du er deg? De har rett og slett ikke lov til å oppgi prøveresultater over telefonen. Anonymous poster hash: df649...d38 Det er ganske vanlig å få svar på slike ting på telefon. Det får jeg alltid hos legekontoret mitt. Spørsmålet er om de har resultatene tilgjengelig på dataen på laben der jeg tok blodprøvene Anonymous poster hash: 89818...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Ingen har lov til å gi deg blodprøvesvar uten bemyndigelse fra din behandlende lege. Han har journalen din, og kan sette prøver i sammenheng med resten av anamnesen. Derfor skal ingen opplyse om prøvesvar før legen har sett og kommentert dem.Anonymous poster hash: ce293...d33 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Det er ganske vanlig å få svar på slike ting på telefon. Det får jeg alltid hos legekontoret mitt. Spørsmålet er om de har resultatene tilgjengelig på dataen på laben der jeg tok blodprøvene Anonymous poster hash: 89818...ad3 Det har de nok, men de har ikke lov til å gi deg svaret. Anonymous poster hash: 1cb85...fc5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 De har ikke lov å gi ut svarene over telefon. Hvem som helst kan jo gi seg ut for å være deg.. Svarene skal komme fra legen etter at blodprøveresultatet er tolket. Hvis en på laberatoriet utgir svar over telefon så er det brudd på taushetsplikt og vedkommende bør få sparken. Anonymous poster hash: 53d53...8fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Det er ganske vanlig å få svar på slike ting på telefon. Det får jeg alltid hos legekontoret mitt. Spørsmålet er om de har resultatene tilgjengelig på dataen på laben der jeg tok blodprøvene Anonymous poster hash: 89818...ad3 Det er ikke uvanlig, men det er ikke lov å oppgi prøvesvar som legen ikke har sett på. Laboratoriene kan bare gi svar til rekvirent (legen din) og den som rekvirent eventuelt har bedt om kopi til.Anonymous poster hash: ce293...d33
veraa94 Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Det er kun din fastlege/ansvarshavende som har myndighet til å gi deg svar på blodprøvene, da det er de som vurderer dem. Man kan få svaret over telefon hvis man oppgir personnummer. Hvis du ringer direkte til din fastlegen kan du få vite resultatene.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Det er kun din fastlege/ansvarshavende som har myndighet til å gi deg svar på blodprøvene, da det er de som vurderer dem. Man kan få svaret over telefon hvis man oppgir personnummer. Hvis du ringer direkte til din fastlegen kan du få vite resultatene. Fastlegen har ikke de, da det er en annen poliklinikk som har ordinert blodprøvene. Vurderingen må jo en lege ta, men å få vite selve prøvesvarene har jeg jo rett på, selv om jeg ikke er kyndig til å vurdere de. Men i dette tilfellet er det en blodprøve der man regner det som normalt om det er innenfor visse grenser, for eksempel 3-5. Er det over har jeg for mye, er det under har jeg for lite. Og jeg vil bare vite om jeg fremdeles er over. Det er selvsagt legen som må ta vurderinger og tiltak, men jeg er utålmodig på å få vite. Men da får jeg bare vente til jeg evt. hører noe fra legen. Anonymous poster hash: 89818...ad3
veraa94 Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Fastlegen har ikke de, da det er en annen poliklinikk som har ordinert blodprøvene. Vurderingen må jo en lege ta, men å få vite selve prøvesvarene har jeg jo rett på, selv om jeg ikke er kyndig til å vurdere de. Men i dette tilfellet er det en blodprøve der man regner det som normalt om det er innenfor visse grenser, for eksempel 3-5. Er det over har jeg for mye, er det under har jeg for lite. Og jeg vil bare vite om jeg fremdeles er over. Det er selvsagt legen som må ta vurderinger og tiltak, men jeg er utålmodig på å få vite. Men da får jeg bare vente til jeg evt. hører noe fra legen. Anonymous poster hash: 89818...ad3 Men jeg rekner med du har en ansvarlig lege/sykepleier på poliklinikken du kan kontakte? Feks den som har henvist deg til blodprøvene.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Fastlegen har ikke de, da det er en annen poliklinikk som har ordinert blodprøvene. Vurderingen må jo en lege ta, men å få vite selve prøvesvarene har jeg jo rett på, selv om jeg ikke er kyndig til å vurdere de. Men i dette tilfellet er det en blodprøve der man regner det som normalt om det er innenfor visse grenser, for eksempel 3-5. Er det over har jeg for mye, er det under har jeg for lite. Og jeg vil bare vite om jeg fremdeles er over. Det er selvsagt legen som må ta vurderinger og tiltak, men jeg er utålmodig på å få vite. Men da får jeg bare vente til jeg evt. hører noe fra legen. Anonymous poster hash: 89818...ad3 Alle prøvesvar går til fastlegen, uansett hvem som har rekvirert de. De kommer i journalen din. F.eks så oppsøkte jeg gynekologisk poliklinikk pga jeg var tidlig i svangerskapet og hadde begynt å blø. Hadde ikke oppsøkt fastlege for graviditeten enda siden det var så ferskt. Noen uker etter var jeg til fastlegen over noe annet, og da lurte han på om vi ikke bare skulle fylle ut svangerskapsskjema. Så, han hadde fått alle opplysninger overført elektronisk fra sykehuset. Anonymous poster hash: 53d53...8fc
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Men jeg rekner med du har en ansvarlig lege/sykepleier på poliklinikken du kan kontakte? Feks den som har henvist deg til blodprøvene. Jo jeg har ringt dit to ganger, og da sier hun bare at "jeg kan ikke svare deg på det", legen må se på det og ta kontakt om det er noe. Anonymous poster hash: 89818...ad3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 Det er legen som må gi deg svaret. Så du må vente. Egentlig så har ikke helsesekretærer lov å gi ut svar, det er kun leger som har det. Anonymous poster hash: 260cf...d20
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Jo jeg har ringt dit to ganger, og da sier hun bare at "jeg kan ikke svare deg på det", legen må se på det og ta kontakt om det er noe. Anonymous poster hash: 89818...ad3 Du er ikke den eneste pasienten som venter på svar. Er noe galt så tar de kontakt. Anonymous poster hash: e6e46...20e 1
venus_ Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 Alle prøvesvar går til fastlegen, uansett hvem som har rekvirert de. De kommer i journalen din. F.eks så oppsøkte jeg gynekologisk poliklinikk pga jeg var tidlig i svangerskapet og hadde begynt å blø. Hadde ikke oppsøkt fastlege for graviditeten enda siden det var så ferskt. Noen uker etter var jeg til fastlegen over noe annet, og da lurte han på om vi ikke bare skulle fylle ut svangerskapsskjema. Så, han hadde fått alle opplysninger overført elektronisk fra sykehuset. Anonymous poster hash: 53d53...8fc Dette er ikke riktig. Prøvesvarene går kun til rekvirerende lege med mindre h*n har skrevet på rekvisisjonen at fastlege skal ha kopi av svarene.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #19 Skrevet 2. juni 2015 Du kan ringe laboratoriet å få svar. Kan hende du må ha rekvirentkode. Det eneste de ikke gir ut er hiv/syfilis etc.Anonymous poster hash: e8b36...4b9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #20 Skrevet 2. juni 2015 Du kan ringe laboratoriet å få svar. Kan hende du må ha rekvirentkode. Det eneste de ikke gir ut er hiv/syfilis etc.Anonymous poster hash: e8b36...4b9 Ringte de i sted, og da sa de at de ga ikke ut prøvesvar og at jeg måtte ringe til legen min. Takk for alle svar -TS Anonymous poster hash: b4e2d...c70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå