mushroom1 Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Vet ikke om jeg har plassert denne tråden riktig, men jaja. Jeg bor i et kollektiv og skal flytte inn i en leilighet om en måned. For noen mnd siden klarte jeg å ødelegge det festet i dusjen som dusjhodet skal henge på, hele greia bare røk og dusjhodet falt ned. Jeg sa ifra til huseier med en gang, og hun sa hun skulle få den fikset, men at jeg måtte betale for det. Det har gått flere måneder nå uten at noe har skjedd, og jeg og en annen jente i kollektivet har spurt henne flere ganger om det ikke snart blir fikset. Huseier svarer oss ikke på sms når vi spør om dette, og da jeg ringte for en stund tilbake så ante hun ikke hvor mye det kom til å koste eller når det skulle bli tatt hånd om. Det jeg lurer på er, når jeg nå flytter ut, og når depositumet er tilbake på min konto, kan hun da fortsatt kreve at jeg skal betale noe? Er jeg bundet på noen måte til å betale når kontrakten er gått ut?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Jeg ville gitt beskjed om at siden du flytter dato xx så må hun ha klar summen før det slik at du kan gjøre opp før du flytter.Anonymous poster hash: 77e06...23e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Hun kan kreve å få det trekket av depositumet, men hvorfor fikser du ikke bare saken selv? Får kjøpt slik på Clas Ohlsson osv. Så er du ferdig med saken til du flytter. Jeg regner med at du har depositumet på egen konto og ikke har gitt det til huseier? Anonymous poster hash: 5f105...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Hun kan kreve å få det trekket av depositumet, men hvorfor fikser du ikke bare saken selv? Får kjøpt slik på Clas Ohlsson osv. Så er du ferdig med saken til du flytter. Jeg regner med at du har depositumet på egen konto og ikke har gitt det til huseier? Anonymous poster hash: 5f105...ae8 Det er ikke bare å fikse. Har hatt samme problem hvor hele dusjhodet/slangen gikk i stykker på grunn av elde. Holdere / dusjhodet man kjøper er ikke nødvendigvis kompatible med teleskoprøret det er skrudd fast i etc. Og å fjerne og skru opp nytt skal utføres av fagpersonell da det er fare for fuktskader Anonymous poster hash: 7509f...b70
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Det er faktisk ganske enkelt å fikse selv. Du får slange med dusjhode, slage og veggfeste på Clas Ohlson for 2-300 kroner.Anonymous poster hash: 1b899...9ce 2
Baktusen Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Ja, du er tvunget til å betale hvis hun kommer med ett krav. Selvfølgelig. Men hun skal komme med det innen rimelig tid. Rimelig tid er vanskelig å definere, men om hun kommer med krav ila. noen måneder, betal.. Hvis det går ett år uten at hun har nevnt noe ytterligere, hadde jeg bare glemt hele saken. Men personlig liker jeg å gjøre opp for megselv, så jeg ser ikke helt hvorfor du ikke bare ordner det sjøl? Evt. leier noen til å ordne det om det er noen stor sak? Om huseier leier noen til det, eller du, så er kostnaden den samme, og en kostnad du uansett må stå for. Hvorfor gå rundt å vente på en huseier som er for travel til å bry seg, når du bare har ta saken i egne hender? 1
frøkenkoz Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Synes det høres veldig rart ut at dere skal betale dette selv.går ikke dette som vanlig slitasje ? Man skal ikke betale for vanlig slitase. Hvertfall når de nevnte over at slangen var morknet? Noen ? 1
Gjest Saxofon Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Er helt enig med at dette er normal slitasje. Synes ikke du skal betale dette
SiMa Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Erstatningsplikten blir ikke borte selv om du flytter. Huseier kan også holde tilbake deler av depositumet for å betale reperasjonen. Og selv om du får utbetalt depositumet bortfaller ikke erstatningsplikten. Jeg stusser også over at dette er noe du må erstatte. Hva var det som skjedde/hva gjorde du? Hvis du bare tok en dusj på vanlig måte er jo dette noe som hører inn under vanlig slitasje, og derfor noe huseier selv må dekke. Hvis du derimot skled i dusjen og grep fatt i stangen for ikke å miste balansen må du dekke det. 1
mushroom1 Skrevet 2. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 2. juni 2015 Erstatningsplikten blir ikke borte selv om du flytter. Huseier kan også holde tilbake deler av depositumet for å betale reperasjonen. Og selv om du får utbetalt depositumet bortfaller ikke erstatningsplikten. Jeg stusser også over at dette er noe du må erstatte. Hva var det som skjedde/hva gjorde du? Hvis du bare tok en dusj på vanlig måte er jo dette noe som hører inn under vanlig slitasje, og derfor noe huseier selv må dekke. Hvis du derimot skled i dusjen og grep fatt i stangen for ikke å miste balansen må du dekke det. Jeg skulle bare sette dusjhodet på plass i det festet, og så bare falt det ned, og da så jeg at festet hadde knekt og ene delen av festen hadde falt på gulvet i dusjen. Satte den i festet slik som jeg har gjor før, var ikke hardhendt eller noenting, og jeg tror at om det ikke hadde skjedd med meg, så hadde det skjedd en eller annen gang av hun andre som også bruker den dusjen. Så vil tro det er vanlig slitasje. Går så klart med på å betale for det, selv om jeg ikke kunne noe for at hele greia bare knakk. Sa ifra til huseier med en gang, hun takket for at jeg sa ifra så fort og sa hun skulle fikse det. Så noen få uker senere hadde hun sagt til hun andre jeg deler badet med, at hele stanga måtte byttes ut, og at jeg måtte betale for det. Fikk høre dette av hun jeg bor med, ikke huseieren selv. Men jeg ringte henne for 1 mnds tid siden, da sa hun at gubben hennes skulle komme og se på det, og at hun enda ikke visste hva det ville koste. Og etter det har både hun og gubben vært innom flere ganger, men de har ikke sjekket dusjen, og når vi spør om det skjer noe snart, får vi ikke noe svar.
SiMa Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Vanlig slitasje skal du ikke betale for, det er en av tingene husleien skal dekke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå