AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Ikke mitt barn, eller mitt "problem" i utgangspunktet men etter lang relasjon med far og dette barnet klarer jeg ikke stoppe meg selv fra å bekymre meg... Kort fortalt: Far er blitt meldt til bv før av grunner som viser totalt omsorgsvikt, mistet samvær over en lengre periode og har nylig begynt å få barnet alene igjen. Det funker ikke. Samvær skal være noen timer i uken, to dager, hvor far skal hente barnet hjemme hos mor. Når far kommer, stivner barnet totalt og begynner å hylgråte og skrike nei, vil ikke og lignende og slenger seg rundt halsen på mor. Barnet er 3,5 år. Far ytrer ingen interesse, står der kun med mobilen eller å glaner i løse luften i alt fra fem minutter til over en time, og sier at han bare må tvinge henne med seg hvis hun fortsetter å gråte. Slik har det vært siden barnet var gammelt nok til å dra på samvær alene med far, barnet hyler og gråter og nekter å være med. Barnet virker livredd og viser ingen tegn til å like far på noen måte, ser ikke på far engang. Barnet frykter å være alene med far, og når barnet blir spurt om hun vil til far eller får høre "nå skal vi dra å møte pappa" så skriker hun sint nei og begynner å gråte å viser tydelig at dette er noe hun er redd for. Spørsmålet er da, om familievernkontoret ikke da kan stoppe samvær når det er så tydelig at problemene er store, og samvær ikke fungerer uten tilsyn? Snart skal barnet også begynne med overnatting hos far igjen, som er hovedgrunnen til at samvær ble stoppet i det hele tatt. Henting blir filmet hver gang, da dette også skjer hver gang, så bevis er det nok av. Takk for ordentlige svar. Anonymous poster hash: ababe...372
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Hva sier BV til disse videoene da? Nå er jeg ikke forelder, og vet heller ikke like mye om barn som de i omsorgstjenester gjør, men at barnet gjør seg så vrang fordi det vil til far kan jo være mange årsaker. Enten fordi det er dødsens kjedelig der, barnet får ikke nok oppmerksomhet, far gjør ting som er uakseptabelt, barnet har dårlig erfaring med far osv. Lista er lang over hvorfor barn kan utagere. Det jeg ville gjort, var å ta en prat med familievernkontoret med både mor og far tilstede (dette er jo ikke deg, TS, så du kan jo formidle det videre). Far virker (ut i fra det du sier) veldig tiltaksløs, og ekstremt likegyldig til hele situasjonen. Kanskje det er derfor barnet ikke vil være hos far? Anonymous poster hash: ce387...54b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Mitt stebarn var på samme måte ved levering til mor. Samme alder. Mor hadde hovedomsorgen og far annenhver helg. Det har vært noen grusomme år for barnet, og selv ved bevis på at barnet har behov for å være hos far, ble ingenting gjort. Mor ble også meldt til BV av utenforstående, men det ble henlagt. Ingen vet hvorfor. Det er en vanskelig prosess og mor manipulerer barnet og viser lite omsorg. Om der ønsker å gjøre dette kan det bli en veldig vond prosess for alle parter. Har dessverre ingen råd utenom å si at jeg synes det er synd at flere barn har det slik, og håper dere kommer gjennom! Anonymous poster hash: ed267...162
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Familievernkontoret har ingen myndighet verken til å bestemme samvær eller til å stoppe samvær. Mor må ta dette opp med barnevernet og med sin advokat. Samvær m/ tilsyn eller stopp av samvær må mor ta igjennom retten dersom far ikke samtykker til dette som et frivillig tiltak. Anonymous poster hash: e9d9e...fe8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå