Gå til innhold

Hvordan få trening til å bli lystbetont?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri likt å trene, verken ballspill, vekter, kondisjon eller noe annet. Til og med turgåing synes jeg er gørr kjedelig. Noen her som har vært i samme situasjon, men som har forandret på det? Jeg tenker så ofte at en halvtimes tur hver dag hadde vært fint, men jeg finner alltid på unnskyldninger for å slippe. Hvordan løste du den floken?

Anonymous poster hash: 712d9...295
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få fingeren ut and Just Do It!

For min del er det å jogge mye kjekkere med musikk, så laget en spilleliste med favoritt låter og jogget avgårde. I tillegg så hjelper det på motivasjonen med treningsklær i spreke farger og ingenting slår følelsen etter en solid joggetur ❤️

Skrevet

For meg var kampsport inngangsporten. Der gikk det etter et par år fra moro til litt for seriøst, men da var skaden skjedd.

Som innlegget over skriver hjelper det jo også å begynne med å lære å sette pris på å være ferdig med å trene. Det er en god start.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som hjalp for meg var mestringsfølelse.

Da tenker jeg på å endelig kunne sykle en lang distanse som jeg alltid har ansett "umulig" for en som meg. Når det gikk (selv om det var tungt og jævlig der og da), så skjønte jeg at alt er mulig, og det er tungt, men det GÅR! :)

Anonymous poster hash: 6b422...903
Gjest Caress
Skrevet

Lag deg en koselig/morsom/episk/fjollete/pumped up spilleliste, og gå den jævla halvtimen. Seriøst. Det er ikke lenge! Og du får veldig mye igjen for det. Ikke tenk så mye, bare gjør det, og fokuser på musikken. ^^

Og ikke tenk på det som trening. Ikke tenk at du skal fylle opp en viss kvote eller gjøre det fordi du MÅ. Bare gjør det, la kroppen din jobbe på egen hånd. Den er skapt for å gå, vet du, den klarer det helt fint selv uten at du skal overanalysere alt. Sett på musikk og gå deg en tur, NÅ!

Skrevet

Resultater. Å få god progresjon i styrke og løping gir meg motivasjon. I tillegg har jeg et aktivitetsarmbånd som gjør det morsomt å gå en ekstra tur for å få flere skritt og aktivitetsminutter.

• Liker 1
Skrevet

For meg startet det som en blanding av det sosiale og ønske om å klare å løpe (hadde astma som ung). Men de fleste liker enkelte treningsformer bedre enn andre.

Noen trives på treningssenter mens andre trives i skogen eller blir sykkelfrelste.

Det enkleste er å bli med en venn på noe av dette. Eventuelt kan du melde deg på gruppetimer eller bare prøve ut litt forskjellig på egenhånd.

Og en siste ting: Når du finner noe du synes er OK og du merker hvor god progresjon du faktisk får, blir det mye lettere å synes at det er gøy!

Skrevet

Hva med lydbok eller podcast? Hvis du feks finner en skikkelig spennende lydbok og lager deg en regel om at du bare har lov til å høre på den mens du går...da kan jeg love deg du får lyst til å gå tur! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening ble ikke gøy før jeg faktisk fulgte et opplegg og logget fremgangen, og satte meg mål. Leste masse om teknikk, lærte meg å gjøre det ordentlig. Nå er det kjempegøy å øve på å få teknikken til å sitte som et skudd, og det å sette perser kan få meg til å glise i flere dager. Å bare løfte en vekt litt sånn opp og ned uten mål og mening er jo bare gørr.

Med løping fokuserer jeg enten på å klare å løpe fortere/lengre, eller jeg løper en rolig tur med fin natur, og hører på bra musikk. 

Ellers har jeg funnet idretter jeg synes er moro i seg selv. Kampsport funkger som f for meg, der kan jeg også fokusere på å perfeksjonere teknikk og ha mål i form av graderinger og slikt. 

Det må være trening med mening for min del. 

Ellers må man noen ganger bare innse at man ikke kan ha det gøy hele tiden. Jeg antar du går på jobb også de dagene det ikke er gøy. Samma med trening. 

Anonymous poster hash: 245d1...ace
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper det å ikke være mentalt til stede, i alle fall på joggeturer/gåturer. Jeg setter musikk i ørene og dagdrømmer eller dikter historier som det hender jeg skriver ned når jeg kommer hjem:P 

Anonymous poster hash: b46c0...e8a
AnonymBruker
Skrevet

Lydbok :)

Anonymous poster hash: 1c295...77e
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å teste ut forskjellige ting du ikke har prøvd før, så finner du kanskje noe du synes er morsomt? Eksempler kan være kampsport som foreslått over her, poledancing, paintball, frisbee golf, undervannsrugby eller fekting.

Anonymous poster hash: 3c6c0...c0d
Skrevet (endret)

Bare dropp ideen om at trening skal være gøy. Liker man ikke å trene, så liker man det ikke. Det er bare å begynne å gjøre det like godt først som sist.

Du synes sikkert ikke det er spesielt moro å pusse tenner heller, men du gjør det likevel. Ikke sant?

Endret av Cata
Skrevet

For min del handlet det om å bare bestemme meg for at jeg SKAL.

Jeg satte opp to dager i uken jeg skulle trene, og så gjorde jeg det. Uansett hvor kjedelig jeg syntes det var, eller hvor sliten jeg følte meg.

Var jeg sliten, ble det en kort økt. Men likevel en økt.

Som oftest var det helt greit, bare jeg kom i gang.

Og etter hvert som vanen begynte å bli innarbeidet, så ble det også litt morsomt å se fremgangen.

Nå trener jeg på ett treningspill foran wii, men det samme gjelder egentlig for andre former for trening jeg har gjort også.

Turgåing og jogging er for meg kun ting jeg klarer å gjennomføre sammen med andre. Og da mest som en sosial ting, med økt forbrenning som positiv bieffekt.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen hjertlig takk for alle gode, inspirerende og kreative svar:) Har nå tatt meg selv kraftig i nakken, og var faktisk ute 40 min i går - i skogen. Var jo så deilig! Så jeg gjentar det i dag, faktisk ganske snart. Håper bare det varer!!!!

Anonymous poster hash: b209f...9d8
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte finne "min" idrett for at trening skulle bli the shit. Etter å ha trent vanlig styrke i seks år startet jeg med en kraftsport. Nå gleder jeg meg til hver økt, selv om det er et slit å bli god i idretten.

Anonymous poster hash: a076e...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...